המפכ"ל יעקב שבתאי ביטל את חובת ההצדעה של שוטרים לשרי הממשלה, למעט השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, המופקד בין היתר על המשטרה. ב"עדכון פקודות ונהלים" שהועבר לשוטרים, עודכנה פקודת "ההצדעה במשטרת ישראל", שמסדירה את נהלי ההצדעה באירועים שונים. לעומת פקודת ההצדעה הקודמת, שפורסמה לפני 4 שנים, מעתה שוטרים לא יידרשו להצדיע לשופטי בית המשפט העליון והשרים, חוץ מאחד כאמור - בן גביר.
1 צפייה בגלריה
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
"להצדיע רק לבן גביר". הפקודה החדשה - וההבהרה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד נכללו ברשימה המצומצמת, שפורסמה היום (שלישי) לראשונה ב"הארץ", תחת ההגדרה של "אישיות ממלכתית": ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ונשיא המדינה - שלושתם נחשבים ל"סמלי מדינה" - וכן ראשי מערכת הביטחון והחירום בהם הרמטכ"ל, נציב שב"ס, ראש המוסד, ראש השב"כ ונציב כבאות והצלה.
הפרסום חולל סערה וביקורת כלפי שבתאי, וגורמים במשטרה טענו שעל אף שהיה חתום על עדכון הפקודה "הוא אפילו לא ידע על תיקון חובת ההצדעה". במשטרת ישראל מסרו בתגובה כי הפקודה תיבחן שוב: "כמקובל מעת לעת ובמקביל לעדכון פקודות ונהלים נוספים עודכנה הפקודה בהנחיית ראש אגף משאבי אנוש. מפכ"ל המשטרה הנחה את הגורמים שעסקו בהכנת הפקודה לשוב ולבחון אותה, ולגבש המלצות בתוך שבוע ימים בעניין זה".
גורמים במשטרה ששוחחו עם ynet הודו כי תיקון פקודת ההצדעה לא היה צעד חכם - ובוודאי שלא רגיש בהתחשב בימים הסוערים, כלשונם, שעוברת המדינה. "זה לא היה הכי חכם דווקא בעת הזאת להתעסק בביטול חובת הצדעה לשופטי בית המשפט העליון או להפריד את השר בן גביר מיתר שרי הממשלה".