בווינה חודשו היום (ג') השיחות בין איראן למעצמות על הצלת הסכם הגרעין, על רקע לחץ הולך וגובר להגיע בהקדם לסיכום בין הצדדים. לקראת חידוש השיחות אמרה ארה"ב כי ההסכם "נראה באופק".
גורמים במערב הזהירו שללא פריצת דרך בקרוב, ההסכם שנחתם בין טהרן למעצמות ב-2015 יהפוך לחסר משמעות - לאור התקדמות תוכנית הגרעין האיראנית. מומחים אומרים שאיראן הפרה כל כך הרבה סעיפים בהסכם הגרעין שכבר בעוד כמה שבועות ההסכם הקיים עלול להיות לא רלוונטי.
3 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
שיחות הגרעין בווינה בדצמבר 2021. סבב השיחות הנוכחי הוא השמיני במספר
(צילום: רויטרס)
המו"מ בווינה, שבו מתנהלות שיחות לא ישירות בין ארה"ב לאיראן, החל באפריל. בנובמבר המו"מ חודש אחרי חמישה חודשי הפסקה, במהלכם נבחר איברהים ראיסי לנשיא איראן. בחודש שעבר חלה האצה מסוימת בקצב המו"מ ודווח על התקדמות קלה, אך סוגיות המפתח טרם נפתרו.
סבב השיחות הנוכחי הוא השמיני במספר. הוא החל אחרי חג המולד, וחודש היום אחרי עשרה ימי הפסקה. הדיפלומטים שלוקחים חלק בשיחות חזרו לארצותיהם לפני עשרה ימים, כדי לקבל מהמנהיגים תשובות שיזרזו את המגעים. נציגי המעצמות אומרים שהזמן להגיע להסכם הולך ואוזל.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
נשיאי ארה"ב ואיראן, ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
(צילום: AP, EPA)
בשיחות לוקחים חלק נציגים מאיראן, ארה"ב, רוסיה, סין, צרפת, גרמניה, בריטניה והאיחוד האירופי. לקראת חידוש השיחות בווינה אמר דובר מחלקת המדינה האמריקנית כי "הסכם שעוסק בדאגות העיקריות של כל הצדדים נראה באופק – אך אם הוא לא יושג בשבועות הקרובים, ההתקדמות בפעילות הגרעין של איראן תהפוך את החזרה להסכם הגרעין מ-2015 לבלתי אפשרית".
לקראת חידוש השיחות אמר אתמול דובר משרד החוץ האיראני שהתשובות "שארה"ב תביא לווינה יקבעו מתי נוכל להגיע להסכם". הדובר הוסיף: "עשינו התקדמות משמעותית בכמה תחומים במו"מ בוויה – כולל על הערבויות שביקשה איראן כדי שארה"ב לא תפר את ההסכם פעם נוספת".
ארה"ב, נזכיר, פרשה מהסכם הגרעין ב-2018. הנשיא האמריקני דאז, דונלד טראמפ, החזיר את הסנקציות נגד איראן, ובאיראן הפרו מאז סעיפים רבים בהסכם. ביום שישי אישר מזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן, להשהות חלק מהסנקציות שהוטלו על איראן אחרי פרישת ארה"ב מההסכם. למחרת משרד החוץ בטהרן בירך על ההקלה בסנקציות, אך אמר שהצעד אינו מספיק.
3 צפייה בגלריה
נתוני בלינקן
נתוני בלינקן
בלינקן. הודיע על הקלות בסנקציות
(צילום: רויטרס )
קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר אתמול שהמגעים בין הצדדים נמצאים ב"רגע מכריע". שולץ אמר על איראן: "העברנו להם מסר ברור שזה הזמן לקבל החלטות ולהתקדם ולא להאריך את התהליך. אנחנו מקווים שהם ינצלו את ההזדמנות הזאת". מיכאיל אוליאנוב, השליח הרוסי לשיחות בווינה, אמר לקראת חידוש המגעים: "אנחנו נמצאים במרחק של חמש דקות מקו הסיום. גובשה טיוטה של המסמך הסופי. יש עוד כמה נקודות שדרושה עליהן עבודה נוספת, אבל המסמך כבר על השולחן".