הקבינט המדיני-ביטחוני אישר: ישראל במלחמה. במהלך ישיבת הקבינט אמש (שבת) אושר רשמית מצב המלחמה ובהתאם לכך אושרה גם נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות. זאת, בהתאם לסעיף 40 לחוק יסוד הממשלה. "המלחמה שנכפתה על מדינת ישראל באמצעות מתקפת טרור רצחנית מרצועת עזה, החלה מיום 7.10.2023 בשעה 06:00", נקבע בישיבה.
להחלטת הקבינט יש גם משמעות שנוגעת לתשלום הפיצויים שישלם מס רכוש לנפגעי המלחמה, מאחר והוא קובע את התאריך והשעה המדוייקת שבה פרצה המלחמה: יום שבת החל מהשעה 06:00 בבוקר.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בקבינט הביטחוני מדיני
בנימין נתניהו בקבינט הביטחוני מדיני
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני
(צילום: חיים צח / לע״מ)
הקבינט התכנס במהלך הלילה שבין שבת לראשון, ובסיום הדיון מסרה לשכת ראש הממשלה כי התקבלו החלטות מבצעיות שמטרתן להביא ל"השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס והג'יהאד האיסלאמי, באופן שישלול לשנים רבות את יכולתם ורצונם לאיים על אזרחי ישראל ולפגוע בהם" כחלק ממבצע חרבות ברזל.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב בקריה בתל אביב
הערכת מצב בקריה
(צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בסיכום הדיון כי "אנחנו יוצאים למלחמה ארוכה וקשה. המלחמה נכפתה עלינו על ידי מתקפה רצחנית של חמאס. השלב הראשון מסתיים בשעות אלה על ידי השמדת רוב רובם של כוחות האויב שחדרו לשטחנו. במקביל התחלנו את המערך ההתקפי והוא יימשך ללא סייג וללא הפוגה עד להשגת היעדים. אנחנו נשיב את הביטחון לאזרחי ישראל וננצח".
3 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
(צילום: AP Photo/Adel Hana)
בתוך כך, הממשלה התבקשה לאשר במשאל טלפוני דחוף הארכה של הכרזת שר הביטחון על מצב מיוחד בעורך. "מעת מתן ההכרזה מוקנות לגורמי צה"ל, ובעיקר לפיקוד העורף בכובעו כשירות ההתגוננות האזרחית לפי החוק האמור, סמכויות נרחוב להנחיית האוכלוסייה בשטח לגביו נקבעה ההכרזה, לרבות: חובת שהיה במרחב מוגן ונקיטת אמצעי זהירות; איסור התקהלויות; הגבלת לימודים; מתן הוראות לארגוני עזר והנחיות נוספות הנדרשות לשם הצלת הנפש והרכוש", נכתב בהסבר הבקשה לשרים.
לפי הערכות, 600 בני אדם נרצחו מתחילת הלחימה אתמול בבוקר. משרד הבריאות עדכן כי 2,048 פצועים פונו עד כה לבתי החולים, 20 מהם במצב אנוש, 330 במצב קשה, 396 במצב בינוני ו-967 במצב קל.