ארה"ב תעביר לישראל 3.5 מיליארד דולר לטובת רכישה של נשק אמריקני וציוד צבאי. כך הודיעה הלילה (שישי) מחלקת המדינה האמריקנית. ברשת CNN דווח אמש כי בצל המתיחות מול איראן, הבית הלבן ישחרר את הכספים, חודשים לאחר שהקונגרס הקצה אותם לישראל. הסכום הוא חלק מחבילה רחבה יותר בסך 14.1 מיליארד דולר שאושרה באפריל האחרון.
3 צפייה בגלריה
מטוסי קרה F-22  של חיל האוויר האמריקני הגיעו לאזור האחריות של פיקוד מרכז
מטוסי קרה F-22  של חיל האוויר האמריקני הגיעו לאזור האחריות של פיקוד מרכז
מטוס F-22 של צבא ארה"ב
(מתוך X)
צה"ל תוקף תשתיות חיזבאללה בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

בינתיים, איראן המשיכה היום לאיים בתגובה חריפה על ישראל בעקבות חיסולו של איסמעיל הנייה, אולם כפי שאמר השבוע מנהיג חיזאללה חסן נסראללה, מבחינת הציר השיעי, "ההמתנה הישראלית היא חלק מהתגובה".
אמש הצטרף למצעד האיומים סגן מפקד משמרות המהפכה, עלי פדווי, שאמר כי איראן מוכנה להוציא לפועל את הפקודה של המנהיג העליון - להעניש קשות את ישראל. "פקודות המנהיג העליון בנוגע לעונש קשה לישראל ונקמה על דמו של איסמעיל הנייה היו ברורות ומפורשות. הן יבוצעו בדרך הטובה ביותר", אמר פדווי.
בתוך כך, המשלחת האיראנית לאו"ם התייחסה לאפשרות שטהרן תדחה את תגובתה הצפויה נגד ישראל עד לאחר שיחות המו"מ בין ישראל לחמאס בהשתתפות המתווכות ביום חמישי הקרוב, ומסרה כי "אנו מקווים שתגובתנו תהיה בעיתוי ובצורה שלא יפגע באפשרות להפסקת אש״.
מהמשלחת נמסר כי "העדיפות שלנו היא לכונן הפסקת אש מתמשכת בעזה, וכל הסכם שיתקבל על ידי חמאס יוכר גם על ידינו. המשטר הישראלי הפר את הביטחון הלאומי והאוטונומיה שלנו באמצעות מעשה הטרור האחרון שלו, ויש לנו את הזכות הלגיטימית להגנה עצמית - עניין שאינו קשור כלל להפסקת האש בעזה. עם זאת, אנו מקווים שתגובתנו תהיה מתוזמנת ותבוצע באופן שלא יפגע בהפסקת האש הפוטנציאלית".
3 צפייה בגלריה
סגן מפקד משמרות המהפכה עלי פדווי
סגן מפקד משמרות המהפכה עלי פדווי
עלי פדווי, ב-2020. "הפקודות יבוצעו בדרך הטובה ביותר"
בינתיים, בישראל נשמרת הדריכות לקראת אפשרות של תגובה. בדיון הקבינט שהתכנס שלשום בבור בבסיס הקריה בתל אביב נשמעה שוב הערכה שלפיה חיזבאללה יהיה הראשון להגיב על חיסולו של המפקד הצבאי הבכיר ביותר שלו, פואד שוכר, שנהרג בתקיפה ישראלית בדאחייה בביירות. אחת ההערכות שנשמעו בדיון הקבינט, ואתמול אושררה בדיווח ב"טלגרף" הבריטי, היא שהתגובה עשויה להתמקד במטרות צבאיות.
בצל כוננות השיא, גם מצד ארה"ב שנערכת לסייע לישראל ביירוט מתקפה מאיראן - אם תצא לפועל - אמר אמש דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי כי האמריקנים מוכנים להגן על ישראל עם "המון משאבים באזור", כלשונו. "כשאנחנו שומעים רטוריקה כזו - עלינו לקחת את זה ברצינות, ואנחנו לוקחים", אמר קירבי. הוא הוסיף: "הנשיא ביידן מוכן לעשות הכול כדי להגן על ישראל. זו הפעם השנייה תוך ארבעה חודשים". ארה"ב תגברה את כוחות הצבא שלה במזרח התיכון, כשרק שלשום הודיע פיקוד המרכז של ארה"ב כי לאזור נשלחו מטוסי קרב חמקניים מדגם F-22.
שר הביטחון יואב גלנט שוחח אמש בטלפון עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בנוגע "למאמצים המתמשכים להורדת המתיחות באזור", לפי הודעת מחלקת המדינה האמריקנית. "בלינקן חזר על מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל ואמר לגלנט כי הסלמה היא לא האינטרס של אף צד", נמסר.
אתמול דווח כי אחת הסיבות שבגינן מתעכבת התגובה של טהרן היא מחלוקת פנים-איראנית בין הנשיא החדש מסעוד פזשכיאן לבין אנשי משמרות המהפכה. לפי הדיווח ב"טלגרף" הבריטי, פזשכיאן חושש מהשלכות מתקפה איראנית ישירה על ישראל, והציע לתקוף נכסים ישראליים במדינות שכנות לאיראן. אלא שעל אנשי משמרות המהפכה זה לא מקובל, ואלה מתעקשים לתקוף מטרות צבאיות באזור תל אביב וערים נוספות במרכז ישראל.
3 צפייה בגלריה
טקס זיכרון למחבל  פואד שוכר בביירות
טקס זיכרון למחבל  פואד שוכר בביירות
תומכות חיזבאללה בטקס לזכר פואד שוכר. "הפסקת אש בעזה? זה לא יחול על התגובה לדאחייה"
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
ב"גרדיאן" הבריטי דווח ביממה האחרונה כי בצל הלחץ הבינלאומי הכבד המופעל על איראן - בדרישה שתגלה איפוק בתגובתה ותימנע מהסלמה דרמטית - ייתכן כי היא תנסה דווקא לפגוע במי שלפי פרסומים זרים אחראי לחיסול הנייה: המוסד, או גורמים שקשורים אליו. הדיווח ב"גרדיאן" תואם את עמדתו של פזשכיאן.
בסביבתו של פזשכיאן אף האשימו כי משמרות המהפכה מנסים לחתור תחת הנשיא האיראני, אך גורם בארגון אמר ל"טלגרף" כי הם מאמינים שפזשכיאן "מודאג ממעמדו". לדברי הגורם, "מעט מאנשי משמרות המהפכה מקשיבים לו. השיקול היחיד הוא אם לתקוף את תל אביב עם חיזבאללה ואחרים באותו הזמן".
בתוך כך, בצל ההצהרה האמריקנית-מצרית-קטארית שקראה לקידום עסקת חטופים והפסקת אש, אמר אתמול מקור פרלמנטרי בחיזבאללה לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי "אנו ממתינים לתוצאות המשא ומתן לגבי הפסקת האש בעזה ועוקבים אחר ההתפתחויות. אנחנו מקווים שיצליח, למרות שאנחנו לא סומכים על האויב. עמדת חיזבאללה ברורה – כשהמלחמה נעצרת בעזה היא נעצרת בלבנון". למרות זאת, אותו מקור הבהיר כי חיזבאללה יגיב על התקיפה בדאחייה. "לא משנה לאן יוביל המו"מ, זה לא יחול על התגובה לתקיפה בדאחייה של ביירות. זה נושא אחר", אמר.
פורסם לראשונה: 23:35, 09.08.24