2 צפייה בגלריה
לאה וצבי סנדיק
לאה וצבי סנדיק
לאה וצבי סנדיק. הורי הנערות
לאחר שהמשטרה שללה את טענת הוריהן של שתי נערות מאשדוד כי הן נחטפו על ידי חסידות גור על רקע סכסוך בין הפלג המרכזי לפלג הפורשים בחסידות גור, בית המשפט ביטל את צו ההרחקה נגד ארבע דמויות מרכזיות בחסידות, בהן אשתו של האדמו"ר, בטענה כי מדובר במשבר משפחתי וכי הבנות מעדיפות את חסידות גור על פני הוריהן.
לפני כשבועיים, לאחר ששתי האחיות, בנות 17 ו-13, נעלמו מבית הוריהן, ביקשו ההורים מבית המשפט להוציא צו למניעת הטרדה מאיימת נגד אשת האדמו"ר, חבר בוועדה העליונה של החסידות, פעיל בקהילה המקומית ומנהלת המוסד החינוכי שבו למדו בטענה שחטפו את בנותיהן לאחר שבחרו לפרוש מהפלג המרכזי בחסידות, שמיוצג על-ידי עורך הדין אורי קורב.
השופט ארז שני, מבית משפט לענייני משפחה בתל אביב, טען בהחלטה כי שתי האחיות עזבו את בית הוריהן בשל משבר משפחתי, ולא לכך התכוון המחוקק כשאישר את החוק למניעת הטרדה מאיימת ואת החוק למניעת אלימות במשפחה. "הרעיון בבסיס שני החוקים הללו הוא מניעת אלימות או מניעת איומים והצקות", פסק השופט.
לדברי השופט, הבנות דבקות בחסידות ולא מוכנות לשמוע על אופציה אחרת. "התרשמתי משיחותיי עם הבנות כי הן לא תכבדנה את סמכותי", אמר השופט. "אחת הבנות אמרה שהיא לא רוצה את הוריה אפילו בחתונתה. גם הם הייתי נותן צו הגנה, זה לא היה מחדש את הקשר עם המשפחה", הסביר השופט. הוא הוסיף כי מדובר בהליך שמחייב טיפול - וניתן לבקש שדמויות משמעותיות בקהילה לא יתערבו בסכסוך המשפחתי.
2 צפייה בגלריה
האדמו"ר מגור
האדמו"ר מגור
האדמו"ר מגור
(צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)
"ברור לחסידות גור שהיא אינה יכולה להתערב באוטונומיה של הורים", הוסיף שני. "הוריהן של הבנות טוענים כי חסידי גור משקרים שלא התערבו בעניין הבנות, וכי הבנות נגררו שלא בטובתן לסכסוך ענק בתוך חסידות. ברור שלפחות הבת קטנה בחרה בחסידות גור ולא בהוריה". עוד כתב בפסיקתו: "איך הגענו למצב שבו שתי בנות מתכחשות להוריהן? קשה לדעת, אך ברור לי שדמויות נוספות שאינם המשיבים (חסידי גור, נ"פ) מעורבות בחייהן של הבנות, בהם בני משפחה".
ההורים טענו כי גורמים בחסידות, שמבקשים להישאר בעילום שם מהחשש שינדו אותם, הם אלה שמעבירים להם את המידע לפיו החסידות עצמה מעורבת בהוצאת הבנות מהבית ובהשפעה עליהן לפני המפגש עם השופט. מנגד, השופט אמר כי לפי אחת האחיות, אחת המורות הגיעה למשטרה - ואיש אינו יודע להסביר מה היו מעשיה בתחנה. כמו כן, אחת הנערות נמצאה בביתם של חסידי גור.
"במילים אחרות, מתחרשת רחישה של אישים שונים הפועלים בעניינן של הבנות, והדבר אינו ראוי כלל", אמר השופט. "כל קשר בלתי-מפוקח שכזה, סופו שיזיק", קבע. בעניין הטענה מצד הבנות על יחס לא ראוי מהוריהן, ביקש השופט שמי שהביא את המידע למשטרה ייחקר, והמשטרה תביא את הממצאים בעניין.