דבריה של השרה כהן בנוגע לתקציב התוכנית המיוחדת לקידום היישוב ג'סר א-זרקא

ועדת השרים לענייני החברה הערבית אישרה היום (שני) את ההצעה של ראש הוועדה, השרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד), לתקצוב תוכנית ייעודית לפיתוח וחיזוק כלכלי של היישוב ג'סר א-זרקא בשיתוף משרדי ממשלה רבים. "זו החלטה חשובה מאוד שמהווה ציון דרך משמעותי בתהליך שעשינו בשנה האחרונה לשיפור החיים בג'סר א-זרקא", אמרה השרה כהן על תקצוב היישוב העני בארץ, שממוצע ההכנסה החודשית לשכיר הוא 6,802 שקלים, לעומת הממוצע הארצי של 11,906 שקלים.
במסגרת תוכנית החומש לצמצום הפערים בחברה הערבית, היישוב שסובל משיעורי עוני ופשע מהגבוהים בארץ יקבל סוף סוף סיוע מיוחד שמטרתו שיפור איכות חייהם של התושבים וטיפול בנתוני הרשות בשורה ארוכה של תחומים, לרבות תעסוקה, חינוך, רווחה, בריאות ותיירות.
התוכנית הרב-שנתית, שעליה עובדים חודשים ארוכים, תכלול בין היתר את פיתוח כפר הדייגים, בינוי ושיפוץ כיתות לימוד, תוכנית מקיפה בתחום הבריאות, שיפור שירות התחבורה הציבורית בתוך היישוב ולמרכזי תעסוקה, תגבור מערך הרווחה, הרחבת תוכניות למניעת אלימות ורישות היישוב במצלמות, הקמת מערך שיטור עירוני, פיתוח ושדרוג תשתיות ועוד.
3 צפייה בגלריה
הרחוב בג'סר א-זרקא
הרחוב בג'סר א-זרקא
"נעשה את הכול, על מנת להביא לאיכות חיים ראויה לתושבים" היישוב העני בישראל, ג'סר א-זרקא
(צילום: גיל נחושתן)
ההחלטה שאושרה על ידי הממשלה מוערכת בכ-200 מיליון שקלים. מתוכם 30 מיליון שקלים מתקציב תוספתי של תקציבי משרדי הממשלה השונים, 40 מיליון שקלים מכספים ייעודיים שהוקצו עבור ג'סר במסגרת תוכנית החומש, ו-125 מיליון שקלים מיצוי משאבים מתוך תקציב תוכנית החומש. יודגש כי התוכנית תוקצבה, ושמדובר בהישג של מפלגת רע"מ שדחפה לתוכנית הזאת מאז הקמת הקואליציה.
השרה כהן התייחסה לאישור התוכנית בוועדה ואמרה כי "אחרי שמסתובבים בג'סר א-זרקא אי אפשר להישאר אדישים. האלימות הגואה, שיעור התחלואה הגבוה, הילדים שמשוטטים חסרי מעש ברחובות, האימהות שיוצאות לעבודה לפנות בוקר וחוזרות בלילה, כשילדיהן בבית מבלי שתמיד מלווים על ידי מבוגר". עוד הוסיפה השרה כי "ההחלטה שאנחנו מביאים לאישור הממשלה היא החלטה חשובה מאוד שמהווה ציון דרך משמעותי בתהליך שעשינו בשנה האחרונה לשיפור החיים בג'סר א-זרקא והיא מכילה מענים בתחומים שונים, מרווחה, דרך תעסוקת נשים ועד מאבק באלימות והפשיעה".
ראש המועצה מוראד עמאש אמר כי הוא "שמח על ההחלטה. התוכנית הזאת היא בשורה משמעותית, אנחנו נעשה את הכול, על מנת להביא לאיכות חיים ראויה לתושבי הישוב". עוד אמר כי "התוכנית חשובה ברמה הלאומית ונותנת תקווה לתושבי ג'סר. נעשה הכול כדי שזה יצליח".
3 צפייה בגלריה
מירב כהן ועמאש מוראד
מירב כהן ועמאש מוראד
"התוכנית מכילה מענים בתחומים שונים, מרווחה, דרך תעסוקת נשים ועד מאבק באלימות והפשיעה". השרה כהן וראש המועצה עמאש
ג'סר א-זרקא, ב-2016

החלטת הממשלה מגיעה על רקע האתגרים הרבים איתם מתמודד היישוב, והיא אמורה לטפל בכמה נושאים עיקריים. בנושא הביטחון האישי, מדובר ביישוב שנגוע בסמים, נשק ואמל"ח, ולמרות מאמציה של המשטרה היא לא מצליחה לבער אותו לטובת אזרחי הכפר הנורמטיביים ותושבי היישובים השכנים. כך שמסתובבים ביישוב ילדים בני 12 עם אקדחים, קרבות ירי באמצע היום, הצתה של מכוניות ובתים, ורצח חפים מפשע.
התוכנית שאושרה תרחיב את התוכניות למניעת אלימות ברשות המקומית בסך 4.75 מיליון שקלים (לרבות הרחבת המערכים הטכנולוגיים - רישות היישוב במצלמות, הקמת "מוקד רואה"), הפעלת המודל הניסיוני "עוצרים את הדימום", שמטרתו היא לפתח וליישם מודלים למניעה וצמצום של אלימות. בנוסף יוקם מערך שיטור עירוני ב-637 אלף שקלים ותוקם תחנת מתנדבים של כיבוי והצלה.
במסגרת התוכנית יועברו גם תשעה מיליון שקלים על מנת לתגבר את מערך שירותי הרווחה ביישוב ותעדוף קליטת עובדים סוציאליים. תקודם תוכנית לפיתוח כלכלי, ארגוני ופיננסי לרשות המקומית לרבות פרויקטים מניבי הכנסות ומנועי צמיחה ב-35 מיליון שקלים, מתן מעטפת מקצועית (ייעוץ, תכנון וניהול פרויקטים, תכנון סטטוטורי ומפורט ועוד) ב-3 מיליון שקלים, פיתוח חוף הרחצה במיליון שקלים, הקמה ושיפוץ מבני דת ובתי עלמין גם במיליון שקלים.
3 צפייה בגלריה
החוף בג'סר א-זרקא
החוף בג'סר א-זרקא
כפר הדייגים יפותח ב-18 מיליון שקלים. החוף בג'סר א-זרקא
(צילום: גיל נחושתן)
מהנתונים המדאיגים שהוצגו על ידי משרד החינוך עולה כי בג'סר א-זרקא, כל שמונת בתי הספר מוגדרים כבר על ידי המשרד "אדומים", כלומר בית ספר בו רמת האלימות היא גבוהה. עולה מכך שלהורים ביישוב אין כל ברירה או חלופה והם נאלצים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר אלימים. שיעור הזכאים לבגרויות עומד על 37.5% ובהשוואה לממוצע ביישובים שנמצאים בקטגוריה שלו העומד על 50.96%.
התוכנית שאושרה תאפשר בנייה של כיתות ושיפוץ מבנים של מוסדות חינוך, לפחות כ-20 כיתות לימוד וגני ילדים, ותיתן מענה לצרכי חינוך מיוחד. בנוסף, היא קובעת יעדים לצמצום פערי ההישגים בחינוך - בדגש על הישגי בגרות, צמצום הנשירה ותגבור תוכניות עבור ילדים בסיכון בשני מיליון שקלים. בתחום הבריאות, יועברו תשעה מיליון שקלים שיושקעו בחיזוק תשתיות, בחיזוק תחומי בריאות האישה, מחלות גנטיות, סכרת, השמנה ומחלות כרוניות אחרות. זאת לרבות קביעת מטרות, מדדים ויעדים.
מבחינת תחבורתית - תשופר הכניסה ליישוב על מנת שתהיה ראויה, בנייה של ארבעה כבישים עירוניים פנימיים, 10 מיליון שקלים לתכנון וביצוע תשתיות רכיבה והליכה ביישוב ושיפור שירותי התחבורה הציבורית. בנוסף, התוכנית תנסה לשפר את התיירות באזור ותסייע בהקמת יחידות אירוח בחצי מיליון שקלים ובמימון פיתוח כפר הדייגים ב-18 מיליון שקלים בשיתוף רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה.
חבר הכנסת וליד טאהא מרע"מ מסר כי ההחלטה היום היא "חלק מהתוכנית הכלכלית 550 (תקאדום) שהיא חלק אינטגרלי מההסכם הקואלציוני בין רע״מ לממשלה. ועל פי כן, התחלתי לפני יותר משנה במאמצים כבירים כדי להשיג הצעת החלטה לגבי מימוש התוכנית לקידום ג'סר א-זרקא, וזה היה מול מזכיר הממשלה שלום שלמה ומול רשות הפיתוח, ובנוסף מול גורמים נוספים ורלוונטיים.
"היישוב הזה סבל מהזנחה ממושכת לאורך דורות, הזנחה שהולידה בעיות שונות וקשות, החל מבעיות פיתוח ותשתית, ועד לבעיות קרקע, דיור, עוני, אלימות ופשיעה, וזה מה שדחף אותנו להשקיע יותר ויותר מאמצים כדי להשיג תוכנית שתקדם את ג'סר א-זרקא.
"המאמצים שלנו הניבו פירות, וההחלטה לגבי הישוב הייתה אמורה להיות מאושרת לפני פיזור הכנסת, אך כשזה נמנע בגלל הפיזור היא הובאה היום לדיון בוועדת שרים לענייני החברה הערבית כדי שיאשרו אותה, וכך היה.
"לג'סר א-זרקא מגיע שישקיעו בו לאור ההזנחה שעבר, הן מבחינת תשתיות ועד לטיפול בילדים ובחינוך. זה הזמן לגשר על הפערים כדי להצליח ולשנות את פני היישוב, ולאפשר לתושביו חיים תקינים ונורמטיביים", מסר טאהא.