גנץ: "ראש הממשלה הוא האחראי הראשון לקרע המסתמן בעם"
(צילום: משי בן עמי)

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיבו הערב (שני) להודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו על עצירת חקיקת המהפכה המשפטית - והצהירו כי הם "נכונים להידברות". במקביל, נשיא המדינה יצחק הרצוג הודיע כי "בית הנשיא פתוח" למען השגת פשרה בין הצדדים, ומובילי המחאה מסרו ש"המאבק נמשך". שר הביטחון יואב גלנט בירך גם הוא על עצירת החקיקה - לאחר שפוטר על ידי נתניהו כי קרא בעצמו לעשות זאת. יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר שהוא מגבה את ההחלטה ועומד לצדו של ראש הממשלה.
"אלו ימים נוראים, שמהם עלינו לצאת מחוזקים ומאוחדים", אמר בני גנץ בפתח דבריו. "עמדתי כאן לפני כמה שבועות ואמרתי שאנחנו עלולים להגיע למלחמת אחים ושנתניהו ישא באחריות. אני מברך על החלטתו לעצור. טוב מאוחר מאשר אף פעם. לשר הביטחון יואב גלנט יש אחריות על ביטחון המדינה, והוא מימש אותה בדרך היחידה האפשרית. כך גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"נתניהו - תסיר את האולטימטומים". גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי )
"יש לנו אתגרים אסטרטגיים אדירים – היחסים עם ארצות הברית, המאבק בגרעין האיראני, הטרור, הטיפטופים מעזה", המשיך גנץ. "זה לא הזמן להטיל פצצה על הדמוקרטיה הישראלית, לא העת לפטר את שר הביטחון ולתת פרס לאויבינו. אני קורא לנתניהו להשאיר אותו בתפקידו הקריטי. ראש הממשלה הוא האחראי הראשון לקרע בעם, אבל כולנו - קואליציה ואופוזיציה - נושאים באחריות לאחות אותו. אין לאף אחד זכות להשתמט מהחובה הזו.
"צר לי, שגם בשעות הקשות האלו יש פוליטיקאים ציניים וקיצוניים שלא מתעלים לגודל השעה. שורפי האסמים מנסים להצית מאבק בין טייסים ללוחמי גולני, בין ירושלמים לתל אביבים, בין קיבוצניקים ותושבי עיירות פיתוח. לא ניתן להם. כולנו צריכים לקרוא פה אחד - לא למלחמת אחים. לא לאלימות. לא לפשרה על לב הדמוקרטיה, וכן להסכמות והידברות. בהפגנות בחוץ יש דגלי ישראל משני הצדדים, והרי זו עוד הוכחה - אחים אנחנו".

גנץ הוסיף: "השאלה החשובה היא לא רק מה היה – אלא איך מתקדמים מכאן? אני מתנגד לממשלה הזו, ואמשיך להתנגד לה. אבל בכל מה שקשור לביטחון המדינה, לשלטון החוק ולדמוקרטיה - אתמוך בכל מהלך נכון בלב שלם. דרך ההידברות וההסכמות על נושאים בעלי משמעות היסטורית, שלא דנו בהם מימי הקמת המדינה לפני 75 שנה, היא הדרך הנכונה. הנושאים האלו חייבים לקבל את הכבוד הראוי להם מכולנו. אני לא רוצה להביס אתכם - אני רוצה שנחיה כאן ביחד במדינה יהודית, דמוקרטית, ליברלית ובטוחה.
"אני מתכוון להגיע לחדר להידברות בלב פתוח ונפש חפצה. לא במטרה להכניע, אלא במטרה להצליח. אנחנו נתייצב מיידית בבית הנשיא ונושיט את ידנו. אני קורא לנתניהו להסיר את האיומים, האולטימטומים והאמירות הקיצוניות שמרחיקות אותנו מהיעד. לעצור הכל ולשלוח צוות לשם. נפעל לחזק את הדמוקרטיה, לשפר את המשילות ולשמור על עצמאות מערכת המשפט. לא נתפשר על עקרונות הדמוקרטיה, על שירות לאזרח ועל חוק יסוד חקיקה מקיף וכולל. נהפוך כל אבן כדי להצליח. את האלטרנטיבה הרעה לשלטון חוק רק התחלנו לראות - אין לנו את המנדט להיכשל".
לפיד: "נכונים ללכת להידברות אצל נשיא המדינה"
(צילום: עוז אביטל, תדמית)

ראש האופוזיציה יאיר לפיד עלה לדבר אחרי גנץ, ואמר כי "אם החקיקה אכן תיעצר, עצירה אמיתית ומוחלטת - אנחנו נכונים ללכת להידברות אצל נשיא המדינה". לדבריו, "אם הממשלה תבוא להידברות אמיתית והוגנת נוכל לצאת מנקודת השבר הזו חזקים יותר, מאוחדים יותר ולהפוך את הרגע הזה לרגע מכונן בחיים המשותפים".
"מדינת ישראל פצועה וכואבת", אמר לפיד. "אנחנו לא צריכים לשים פלסטר על הפצעים, אלא לטפל בהם באמת. לקראת שנתה ה-75 של המדינה עלינו לשבת ביחד ולכתוב חוקה המבוססת על ערכי מגילת העצמאות. עלינו לתת לנשיא לקבוע מנגנון הידברות ולסמוך עליו כמתווך הוגן. זה כל מה שדרשנו בחודשיים האחרונים: הידברות אמיתית, קונסטרוקטיבית, של מנהיגות שמוכנה לקחת אחריות. למודי ניסיון מר מן העבר, אנחנו נוודא קודם כל שאין פה שום תרגיל או אחיזת עיניים. שמענו בדאגה את הדיווח לפיו נתניהו אמר למקורביו, 'אני לא באמת עוצר, אני רק מרגיע את הרוחות'".
6 צפייה בגלריה
 יאיר לפיד
 יאיר לפיד
"בהידברות אמיתית נוכל לצאת מנקודת השבר הזו חזקים". לפיד
( צילום: אלכס קולומויסקי )
לפיד הוסיף: "אם הוא ינסה לעשות לנו תרגילים, הוא שוב ימצא מולו מאות אלפי פטריוטים ישראלים שנחושים להלחם על הדמוקרטיה שלנו. נחושים להיות חומת המגן של המדינה היהודית והדמוקרטית. מצד שני, אם הממשלה תבוא להידברות אמיתית והוגנת נוכל לצאת מנקודת השבר הזו חזקים יותר, מאוחדים יותר, ולהפוך את הרגע הזה לרגע מכונן בחיים המשותפים. זהו המשבר הגדול בתולדות המדינה. יש לנו אחריות לפתור אותו ביחד, כדי שנוכל לחיות פה ביחד. אנחנו צריכים לבנות היום את המדינה שבה הילדים שלנו יחיו בעתיד".
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיב לדבריו של נתניהו ואמר כי הוא מוכן לתווך ביון הצדדים. "עצירת החקיקה היא הדבר הנכון", אמר. "זו העת להתחיל בהידברות כנה, רצינית ואחראית שתביא בדחיפות להרגעת הרוחות והנמכת הלהבות. אני קורא לכולם לגלות אחריות. הפגנה ומחאה, מכל צד שהוא - כן. אלימות - בשום אופן לא. אם צד אחד ינצח - המדינה תפסיד. חייבים לשמור עלינו כעם אחד וכמדינה אחת - יהודית ודמוקרטית. למען אחדותנו ולמען עתיד בנינו ובנותינו - צריך להתחיל לדבר כאן ועכשיו. בית הנשיא, משכנו של העם, פתוח להיות מרחב להידברות וגיבוש הסכמות רחבות ככל האפשר, במטרה לחלץ את מדינת ישראל האהובה שלנו מהמשבר העמוק בו אנו נמצאים".
יו"ר ש"ס אריה דרעי הביע תמיכה בהחלטתו של נתניהו לעצור את החקיקה. "ראש הממשלה נתניהו קיבל הערב החלטה לא קלה להשהות את חקיקת הרפורמה המשפטית הצודקת, על מנת לתת הזדמנות נוספת להידברות אמיתית והגעה להסכמות רחבות", אמר. "כפי שהתחייבתי, אני וכל חברי סיעת ש"ס מגבים את ראש הממשלה ועומדים לצדו. אני קורא שוב לראשי האופוזיציה: נצלו את ידינו המושטת. עשו זאת עבור כל אזרחי ישראל. כוחנו באחדותנו".
6 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מציג את ׳מתווה העם׳ לשינויים במערכת המשפט
נשיא המדינה יצחק הרצוג מציג את ׳מתווה העם׳ לשינויים במערכת המשפט
"עצירת החקיקה - הדבר הנכון". הרצוג
(צילום: חיים צח \ לע"מ)
גם הבית הלבן בירך על עצירת החקיקה, ודוברת הבית הלבן אמרה בתדרוך לכתבים שארה"ב רואה בכך הזדמנות להשיג זמן נוסף ומרחב להשגת פשרה. לדבריה, "ארה"ב ממשיכה לקרוא למנהיגים הישראלים למצוא פשרה בהקדם האפשרי, זו הדרך הטובה ביותר עבור ישראל. חברות דמוקרטיות מחוזקות על ידי איזונים ובלמים, ושינויים מהותיים בשיטה הדמוקרטית צריכות להתבסס על התמיכה הציבורית הרחבה ביותר". גם בריטניה בירכה על ההחלטת נתניהו להשהות את החקיקה, וממשרד החוץ הבריטי נמסר כי "חיוני שהערכים הדמוקרטיים המשותפים העומדים בבסיס מערכת היחסים בין המדינות יישמרו וישמרו על מערכת בלמים ואיזונים איתנה".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר לאחר הצהרת נתניהו כי "הנאום של ראש הממשלה מוכיח שנתניהו נחוש יותר מאי פעם להשלים את כל החקיקה, כולל חוק יסוד השפיטה והשתלטות על בית המשפט העליון". לדברי ליברמן, "אין לו שום כוונה לקדם הידברות אמיתית, אלא כוונתו להמתין לעיתוי נוח, למסמס את המחאה ולהטיל את כל האשמה על האופוזיציה כגורם שלא הסכים לפשרה. לכן אנו חייבים להמשיך במחאה, במטרה להקים קואליציה חדשה על בסיס המפלגות הציוניות ולסיים את המשבר עם הסכמה רחבה על נושא השוויון בנטל, כינון חוקה והקמת בית משפט לחוקה".
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי מסרה: "ביום שבו מתברר שנתניהו למד מהפולנים איך לדכא הפגנות, הוא שוב פונה לתומכים שלו בלבד, בנאום מלא שקרים והסתה כלפי חצי מהעם. לא השהיה ולא שום תרגיל אחר. כמה פעמים עוד אפשר ליפול בפח של שיתוף פעולה עם נתניהו? אמרנו לאורך הדרך - רק גניזה מוחלטת של חוקי ההפיכה המסוכנים. נתניהו לא גונז אותם, הוא קונה זמן על חשבון הדמוקרטיה שלנו. המאבק והמחאה חייבים להמשיך ולהתעצם".
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"מגבה את נתניהו ועומד לצדו". דרעי
(צילום: עמית שאבי)
שר הביטחון יואב גלנט, שפוטר על ידי נתניהו אתמול לאחר שקרא לעצור את החקיקה, בירך על ההחלטה לעצור את החקיקה לטובת הידברות. גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד, מסר לאחר נאום נתניהו: "מחזק ומגבה את ראש הממשלה בהחלטה שקולה ונבונה על עצירת הדהירה וחישוב מסלול מחדש. נעשו טעויות רבות מתחילת הדרך בניהול הרפורמה, זה לא סוד. כעת זה הזמן להכניס דברים לפרופורציות ולהתעסק בעיקר: תיקון אמיתי ונכון מערכת המשפט בהסכמה רחבה, חיזוק האחדות בעם והליכה משותפת לעתיד טוב יותר כעם אחד. בעזרת השם וביחד נעשה ונצליח".
שרת התחבורה מירי רגב כתבה בטוויטר לאחר נאום נתניהו כי "ראש הממשלה השהה את הרפורמה למושב הבא למען אחדות העם. אני מכבדת את החלטתו ותומכת בה, אם כי חשבתי שנכון היה להעביר את המתווה עוד השבוע. אבל בעזרת השם נעביר אותו במושב הבא. המתווה הוא נכון וצודק". שר החוץ אלי כהן כתב: "מחזק את רה"מ על ההחלטה המנהיגותית להקפיא זמנית את הרפורמה. לא ניתן שתהיה מלחמת אחים". שרת המודיעין גילה גמליאל כתבה: "מדינת ישראל עומדת מעל לכל ואחדות העם היא האינטרס העליון של כולנו. הרפורמה במערכת המשפט חשובה ונחוצה ותיעשה בדרך הנכונה".
6 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
בירך על עצירת החקיקה. גלנט
ממפלגת הציונות הדתית נמסר כי "חשבנו ואנו עדיין מאמינים כי ההחלטה לעצור את החקיקה והרפורמה בגלל איומים בסרבנות, אנרכיה ושביתות פראיות היא טעות. יחד עם זאת, אנו מכבדים את החלטת ראש הממשלה ומגבים אותו כמנהיג המחנה הלאומי ואנו מחוייבים להמשך קיומה של הממשלה שהיא ממשלת ימין טובה עם אתגרים גדולים בתיקון מערכת המשפט, בהחזרת הביטחון האישי, בהתיישבות, בהורדת יוקר המחיה, בחיזוק הזהות היהודית ועוד. אנחנו כואבים מאוד את הקרע בעם ותומכים בהידברות ושיח כדי להשיג הסכמות רחבות, אך לא נאפשר לאף אחד להטיל וטו על הבחירה של אזרחי ישראל בבחירות בעד רפורמה במערכת המשפט".
שר האוצר, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', פנה לתומכי הרפורמה המשפטית ואמר להם: "תרימו את הראש. אחרי שבועות של דריסה והשתקה, מחנה הרוב הלאומי התעורר היום והשמיע את קולו וזה ממש לא לחינם. הרפורמה תתקדם, והתיקון החשוב כל כך במערכת המשפט ובדמוקרטיה הישראלית יבוצע. את האנרגיות האלה אף אחד לא יוכל לכבות ואת הגלגל הזה אף אחד לא יוכל להחזיר לאחור".
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"את הגלגל הזה אף אחד לא יוכל להחזיר לאחור? סמוטריץ'
(צילום: AP)
שר העלייה והקליטה ממפלגתו של סמוטריץ', ח"כ אופיר סופר, אמר: "בחיים הפוליטיים ישנם רגעים גורליים המצריכים קבלת החלטות מורכבות. הרוב המשמעותי בעם רוצה הידברות, וזה בדיוק מה שאני מתכוון לעשות בתקופה הקרובה. אחדות העם היא מעל הכול. יש לנו מחנה אחראי שרואה את טובת עם ישראל לנגד עיניו. הרפורמה במערכת המשפט חשובה ונחוצה ואנחנו נעביר אותה בעזרת השם".
ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב נאום מיוחד לאומה שבו הכריז על עצירת חקיקת המהפכה המשפטית. "החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית, כדי להגיע להסכמה רחבה", אמר נתניהו, שלא הזכיר בדבריו את פיטורי שר הביטחון יואב גלנט.
"אני ער למתח העצום שנוצר בין שני המחנות. אני קשוב לרצונם של אזרחים רבים להפיג את המתח הזה. אבל יש דבר אחד שאינני מוכן לקבל. יש מיעוט קיצוני שמוכן לקרוע את המדינה שלנו לגזרים", אמר נתניהו בפתח נאומו. "הוא נוקט באלימות, מצית אש, מאיים לפגוע בנבחרי ציבור, מלבה מלחמת אחים, וקורא לסרבנות שהיא פשע נורא. מדינת ישראל לא יכולה להתקיים בלי צה"ל, וצה"ל לא יכול להתקיים עם סרבנות".
נתניהו: "כך או כך נביא רפורמה שתחזיר את האיזון שאבד בין הרשויות"
(צילום: לע''מ)

נתניהו הוסיף כי "סרבנות היא פשע נורא". לדבריו, "סרבנות מצד אחד תוביל לסרבנות מהצד השני. סרבנות זה קץ המדינה שלנו, ולכן אני דורש, דורש מראשי זרועות הביטחון ומראשי הצבא, להתנגד בתקיפות לתופעת הסרבנות. לא להכיל אותה, לא להבין אותה, לא לקבל אותה. לעצור אותה. אלה שקוראים לסרבנות, אלה שקוראים לאנרכיה ולאלימות, קורעים במודע את התינוק לגזרים. אבל רוב רובם של אזרחי ישראל, משני צדי המתרס, אינם רוצים לקרוע את התינוק. הם אינם מוכנים לקרוע את העם לגזרים".
נתניהו פנה לאלפים שהגיעו להפגנת הימין בעד המשך החקיקה. "אני רוצה לפנות כאן לתומכי המחנה הלאומי - יש לנו את הרוב לעשות זאת לבד בכנסת, עם תמיכה עצומה בעם. רבבות מתומכינו הגיעו הערב לירושלים כדי לתמוך ברפורמה. כדי לומר 'צריך שינוי. צריך רפורמה'. אני רוצה להגיד לכם - אני גאה בכם. אתם לא אזרחים סוג ב'. אני מעריך את זה שיצאתם היום לרחובות, לרחובות הבירה שלנו, כדי להשמיע את קולכם הדמוקרטי, את הקול שלכם, שלנו, אף אחד לא ישתיק", אמר נתניהו.
"הגעתם בצורה ספונטנית, לא מאורגנת, לא ממומנת, לא בדחיפה תקשורתית, עם כל הלב ועם כל הנשמה. ריגשתם אותי. אני מבקש מכם רק דבר אחד: תמשיכו לנהוג באחריות ואל תיגררו לשום פרובוקציה", הוסיף נתניהו. "הדרך שלנו צודקת. רוב גדול בציבור מכיר היום בנחיצות של רפורמה דמוקרטית במערכת המשפט. לא ניתן שיגזלו מהעם את הבחירה החופשית שלו. לא נוותר על הדרך שלשמה נבחרנו, אבל כן נעשה ניסיון להשיג הסכמה רחבה".