פטירה של אדם קרוב היא רגע לא פשוט עבור משפחות רבות, ודווקא ברגע הזה נאלצים בני המשפחה לקבל החלטות בתוך זמן קצר, החלטות שמביאות עמן הוצאות רבות.
כדי להקל על העלויות, המדינה קבעה מחירון לחלקות הקבר בבתי העלמין השונים ברחבי הארץ, אבל מבדיקת ynet עולים פערים משמעותיים בין הערים השונות שיכולים להגיע לאלפי שקלים.
6 צפייה בגלריה
חלקת הקבר של בת ה18 שנרצחה על ידי בן זוגה בבאר שבע
חלקת הקבר של בת ה18 שנרצחה על ידי בן זוגה בבאר שבע
חלקת קבר. המחירים מזנקים לעשרות אלפי שקלים
(צילום: רענן בן צור)
אפילו במקומות שהמחירון מציג מחירים זולים, ברגע האמת המשפחות ניצבות אל מול תקנון והנחיות שמשנים את התמונה, ובמקום חלקת קבר בחינם מגיעים להוצאה של אלפי שקלים. לא זול לחיות בישראל, אבל למות יקר לא פחות.
הפנייה לכתבה מנוחה נכונה

חלקה פשוטה בחינם

על פי החוק בישראל, כל אזרח ישראלי זכאי להיקבר ללא תשלום. הביטוח הלאומי מממן "סל קבורה", שכולל בין היתר חלקת קבר בחינם. השאלה היא איזה סוג חלקה מקבלים.
בישראל יש כיום שלוש שיטות קבורה. קבורת שדה – הקבורה הקלאסית, המוכרת והנדירה, שמתייחסת לחלקת קבר פרטית. קבורת מכפלה – קבורה זוגית שצוברת פופולריות בשנים האחרונות, שבה שני נפטרים נקברים יחד באותה החלקה ומופרדים בבלוקים ובאדמה. וישנה גם קבורת הקומות שהופכת לנפוצה יותר ויותר בשל המחסור במקום בבתי העלמין.
6 צפייה בגלריה
קבורת קומות וחלקות שדה בבית עלמין ירקון
קבורת קומות וחלקות שדה בבית עלמין ירקון
קבורת קומות וחלקות שדה בבית עלמין ירקון. רוב תושבי המרכז ייקברו בקומות
(צילום: תומריקו)
איזו חלקה ניתן לקבל ללא תשלום? זה תלוי במצב בית העלמין בעיר של הנפטר. במקומות קטנים עם מספר תושבים קטן ניתן למצוא חלקות שדה, או חלקות מכפלה. אבל במקומות רבים בארץ, בעיקר בגוש דן ובמרכז, קשה מאוד עד בלתי אפשרי לקבל בחינם חלקת שדה, אלא בעיקר קבורת קומות.
צריך לציין, בקבורת קומות אין בחירה למשפחת הנפטר איפה הוא ייקבר. זה יכול להיות בקומה העליונה, התחתונה, או באמצע. אלא אם מכן מדובר ב"חלקות חריגות", שעליהן יכולה החברה קדישא לגבות כסף, ואז ניתן "לשדרג" את הקבר החינמי במיקום טוב יותר. על פי ההסכם שנחתם בין המדינה לחברות קדישא, מדובר בכ-10% מהחלקות בבית העלמין.

המחירון שאמור להגן על המשפחות

במציאות הנוכחית, שבה אין הרבה חלקות שדה, בבתי עלמין רבים החלו להפנות את הנפטרים לחלקות חינמיות בקבורת קומות, שלא מתאימה לכל אחד.
אבא שלי, העיתונאי ושורד השואה נח קליגר ז"ל, אף פעם לא התעניין איפה הוא ייקבר. אבל ברגע האמת, כשהוא שמע שכתושב תל אביב הוא צפוי להיקבר בקבורת קומות בבית העלמין ירקון, כי אין חלקות שדה, הוא לא מצא מנוח. "אותי לא יקברו בקרמטוריום, בבטון ויסגרו מאחוריי דלת מברזל", אמר.
במשך זמן מה הוא חיפש אחר מקום שבו יוכל להיקבר ורכש במיטב כספו שני קברים בבית העלמין בקדימה, סמוך לאנדרטה לזכר נספי השואה.
6 צפייה בגלריה
הלוויתו של העיתונאי נח קליגר
הלוויתו של העיתונאי נח קליגר
הלווייתו של העיתונאי נח קליגר ז"ל. לא הסכים להיקבר בקומות ורכש בכסף רב חלקת שדה
(צילום: שאול גולן)
במצב כזה, של קניית חלקת קבר מראש, נכנס לפעולה המחירון של משרד הדתות. עד 2014 כל חברה קדישא יכלה לתמחר את הקברים לפי ראות עינה. המטרה הייתה ליצור תחרות בין החברות השונות על משפחות הנפטרים, וכך להוזיל את המחירים.
בפועל, החוסר בפיקוח ובמחירון קבוע גרם לכך שהחברות קדישא העלו את המחירים והמשפחות, ברגע הקשה ביותר עבורן, נאלצו לשלם, והרבה.
בעקבות כך החליטה המדינה על קביעת מחירון לחלקות הקבר. המחירון מותאם לכל חברה קדישא או מועצה דתית, מושפע בין היתר ממדד המחירים לצרכן, ואמור להתעדכן מדי פעם. בתחילת השבוע המחירון העדכני ביותר שהופיע באתר משרד הדתות היה נכון לתאריך 1 בינואר 2021, עליו התבססנו בכתבה זו.
המחירון הרשמי עושה הפרדה בין תושבי המקום שרוצים לרכוש חלקה מראש או אם מדובר באדם שמתגורר בעיר אחרת. אם אדם רוכש חלקה בצמוד או במכפלה מעל בת הזוג הוא יקבל הנחה של 20%. הנחות נוספות במחיר ניתנות אם מדובר בקבורת מכפלה או בקבורת קומות ("סנהדרין").
6 צפייה בגלריה
קבורת קומות בבית עלמין ירקון
קבורת קומות בבית עלמין ירקון
קבורת קומות. זולה יותר מרכישת חלקת שדה
(צילום: תומריקו)
במשרד הדתות מבהירים בפירוש באתר האינטרנט שהמחירון מתייחס אך ורק למכירת חלקות לאדם שעדיין בחיים, לא לנפטר, ושהמחירון תקף גם לאותן חלקות חריגות שהחברה קדישא רשאית לגבות עליהן תשלום.
בניגוד לעבר, הכספים ממכירת החלקות עוברים למעין "קופה סגורה", כל הכספים מיועדים לשיפור בית העלמין ותחזוקתו. בעבר שימשו הכספים למימון שירותים שונים עבור המשפחות האבלות, כמו אוהל אבלים, כיסאות, ציוד חשמלי, ועוד. אך לטענת המועצות הדתיות, נאסר עליהן כיום לתת את השירותים הללו בחינם והן רק מפנות את האבלים לחברות שמספקות אותם.

ארבע ערים צמודות – ארבעה מחירים שונים

שעות ספורות לפני שא' קברה את בעלה, היא נאלצה לקבל החלטה גורלית עם משמעותיות כלכליות כבדות. בבית העלמין המקומי לא נותרו הרבה חלקות שדה, ולכן הוסבר לה כי אם היא רוצה להיקבר סמוך לבעלה האפשרות היחידה שעומדת לה היא קבורת מכפלה, כלומר להיקבר באותה חלקה. העלות היא כמה אלפי שקלים, והתשובה צריכה להינתן מהר, עוד לפני שקוברים את הגופה.
על פניו, זה המקום שבו המחירון אמור לעשות סדר, להגן על המשפחה, ולדאוג שהמחיר שגובים ממנה הוא סביר ולא מוגזם. אבל למעשה, המחירון עצמו מכיל פערים משמעותיים בין הערים השונות – וההחלטה היכן ייקבר הנפטר משפיעה על ההוצאות שהמשפחה תצטרך להוציא. החלטה שצריך לקבל במהירות עוד בתקופת ההלם הראשוני של אחרי הפטירה.
6 צפייה בגלריה
בית העלמין תל רגב, פרויקט ענק של חברת קדישא
בית העלמין תל רגב, פרויקט ענק של חברת קדישא
בית עלמין תל רגב. המחירון מאפשר למכור את החלקה בפי ארבעה מאשר בסביון או מזכרת בתיה
(צילום: גיל נחושתן)
הפערים שמציג המחירון יכולים להגיע לאלפי שקלים. כך למשל, תושב סביון או מזכרת בתיה ישלם עבור קבורת מכפלה מעל בת זוגו סך של 2,369 שקלים. אם בת הזוג נקברה בבית העלמין תל רגב או בחיפה המחיר הוא יותר מפי ארבעה – 9,953 שקלים.
משיחות עם עובדי מועצות דתיות ובתי עלמין ברחבי הארץ עולה כי בכל הנוגע לקבורת מכפלה, העלויות של חברות הקדישא דומות. כדי לקבור באותה חלקה שני בני אדם יש צורך לחפור מראש את הקבר עמוק יותר, דבר הדורש לעתים תוספת כוח אדם ועבודה. זאת גם הסיבה לבהילות בהחלטה אם להיקבר יחד עם בן הזוג בקבורת מכפלה עוד בטרם הוא נקבר.
אבל בניגוד למה שניתן היה לחשוב, הפערים במחירים של קבורת מכפלה לא מושפעים מתוואי הקרקע או קושי העבודה. בכמה מקרים ניתן למצוא ערים שכנות שמפריד ביניהן רק כביש אחד – והמחירים קופצים פי שלושה.
כך למשל, קבורת מכפלה מעל בן זוג בבאר יעקב תעלה לתושב המקום 2,369 שקלים, בנס ציונה 5,758 שקלים וברחובות הצמודה 6,898 שקלים. בראשון לציון, שבינה לבין באר יעקב מפריד רק כביש אחד, המחיר יותר מפי שלושה – 7,941 שקלים לקבורת מכפלה מעל בן הזוג.
גם בקריות יש פערים בין בתי העלמין השונים. בקריית ביאליק ישלם תושב המקום על קבורת מכפלה מעל בת הזוג 3,197 שקלים, בקריית אתא ישלם 3,608 שקלים, ואילו בבית העלמין תל רגב הסמוך, שמשרת את תושבי הקריות, הוא ישלם 9,953 שקלים, יותר מפי שלושה.
הפערים בין הערים מורגשים גם בשרון. בהוד השרון עולה קבורת מכפלה לתושב המקום 2,465 שקלים, ברמת השרון 2,910 שקלים, בכפר סבא 7,920 שקלים, ואילו ברעננה המחיר הוא כמעט פי ארבעה - 8,665 שקלים.

בזמן אמת המחירים קופצים בעשרות אלפי שקלים

המחירון הרשמי של משרד הדתות אמנם קובע במפורש מחירים עבור תושבי המקום ועבור מי שאינו תושב ורוצה לרכוש חלקת קבר במקום, אבל ברגע האמת המחירים משתנים וקופצים בעשרות אלפי שקלים.
בשיחות סגורות מודים במשרד הדתות כי המחירון הפך להיות "רק המלצה", דרך לדעת מה השווי המקורי של החלקה, וכי הם מודעים למצב בשטח שבו המחירים רחוקים מאוד ממה שנקבע בחוק.
אחת הבעיות המרכזיות של המחירון היא שהוא מתעסק אך ורק בחלקות שנרכשות מראש על ידי אדם שעדיין בחיים. ברגע שמדובר בחיפוש אחר חלקה עבור נפטר, המחירון לא רלוונטי, אין כל פיקוח על המחיר – השוק פרוץ לגמרי.
כך, למשל, אדם שאינו תושב סביון וירצה לרכוש מראש חלקת קבר בבית העלמין של היישוב, יצטרך לשלם על פי המחירון, 3,553 שקלים, גם אם מדובר בחלקת מכפלה. כשמדובר באדם שאיננו בין החיים – המחירים קופצים בעשרות אלפי שקלים.
תקנון הקבורה של המועצה המקומית, שמופיע באתר המועצה ועודכן לאחרונה במרץ 2020, מגביל את זהות הנפטרים שיכולים להיקבר בבית העלמין של סביון.
לפי התקנון, קבורה של לא תושבים אפשרית רק אם מדובר בהורים או ילדים של תושבים. וזאת בתנאי שהם נקברים בקבורת מכפלה עם בני משפתם ולא עוברים את המכסה שנקבעה לקרובי המשפחה שמתגוררים ביישוב.
המחירים גבוהים בהרבה מהסכום שהמחירון קובע עבור קניית חלקה מראש. אם מדובר בילד של תושבי סביון עלות רכישת חלקת קבר לקבורת מכפלה עומדת על 10 אלף שקלים. אם מדובר בהורה של תושב המקום העלות היא פי שמונה – 80 אלף שקלים לקבורת מכפלה יחד עם הבן התושב.
6 צפייה בגלריה
בית העלמין במזכרת בתיה
בית העלמין במזכרת בתיה
בית העלמין במזכרת בתיה. אפשר לקבור נפטר עם "זיקה משמעותית" רק בחלקה חריגה ובעלות של 20 אלף שקלים
(צילום: יובל חן)
אם המשפחה תרצה לקבור את יקירה בבית העלמין במזכרת בתיה, למרות שהוא אינו תושב המקום, היא תצטרך קודם כל להוכיח "זיקה משמעותית" של המנוח למושבה. אחרי שהוכיחה זיקה כזו, המשפחה יכולה לרכוש עבורו רק חלקת מכפלה חריגה, שלפי מחירון בית העלמין עולה 20 אלף שקלים.
לשם השוואה, המחירון הרשמי של המדינה קובע כי אדם חי שאינו תושב המקום ורוצה לרכוש חלקת מכפלה במקום ישלם על כך 3,553 שקלים.

השאלות, הפתרונות וההנחיה

השאלה המרכזית היא מדוע צריך לשלם הרבה כסף עבור שירות שכל אזרח זכאי לו בחינם. מדינת ישראל קבעה בחוק מחירי סף לרכישת חלקת קבר בכל בתי העלמין בארץ. אבל בשטח זו רק המלצה, תקנונים של בתי הקברות המקומיים מטילים הגבלות על רכישה מראש – לא רק על זהות הרוכש, אלא גם על סוג החלקה שהוא יכול לרכוש, וכך המחירים קופצים לעתים במאות אחוזים.
המחירון, שנועד לעשות סדר ולהגן על האזרח הישראלי שעה שהוא עוסק בקבורתו, מפקיר לחלוטין את המשפחות האבלות שצריכות לקבור את יקירם. במצב כזה, שהאדם כבר אינו בין החיים, המחירון לא רלוונטי, השוק פתוח והמחירים קופצים בהתאם.
הפערים בין הערים השונות בקבורת מכפלה מעוררים גם הם שאלות. הפעולות שצריכים לבצע עובדי החברה קדישא הן זהות בכל בתי העלמין בארץ, ועל פניו אין סיבה שאדם ישלם כמעט פי ארבעה מתושב העיר השכנה, רק בגלל שהוא גר בצד השני של הכביש.
אם המדינה רוצה לעודד בני זוג להיקבר יחד, ולא בשתי חלקות שדה צמודות, היא צריכה לקבוע מחיר אחיד לקבורת מכפלה בכל הארץ. ואולי בכלל צריך מלכתחילה לחפור את כל הקברים עמוק יותר, כדרישה בסיסית, וכך לאפשר לבני הזוג להחליט על קבורת המכפלה אחרי ההלוויה, או אפילו לפתור מתשלום קבורת מכפלה – וכך לעודד יותר זוגות להיקבר יחד.
המחירים הגבוהים מלכתחילה של החלקות, הפערים בין תושבי ערים שכנות, והעובדה שבחלק מבתי העלמין יש אפשרות לחלקות שדה והשאר חייבים להיקבר בקומות – יוצרים תחושה שגם לאחר המוות יש כאלה ששווים יותר וכאלה ששווים פחות. משהו במחירון חייב להשתנות, הפיקוח של המדינה על מחירי הקבורה חייב להיות הדוק יותר.
במשרד הדתות ערים לביקורת על התעריפים ועל מצב הקבורה בישראל. מהמשרד נמסר כי "השר הנחה להקים צוות בין-משרדי לבחינת הסוגיות האסטרטגיות בנושא הקבורה לטווח הקצר ולטווח הארוך, ובכללם התעריפים ברכישת חלקת קבר ומימון פיתוח בתי העלמין בישראל".
פורסם לראשונה: 13:22, 06.01.22