שבוע בדיוק חלף מאז שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק יצאה נגד חיסולו של חסן נסראללה, ובעוד דבריה עדיין מהדהדים בעולם למרות הניסיונות לתקן את דבריה, משרד החוץ הגרמני הספיק למתוח ביקורת חריגה נוספת על ההתנהלות הישראלית במלחמה. המשרד הביע דאגה מהמספר הגבוה של אזרחים הרוגים, כך טען, בתקיפה הישראלית בטול כרם - זאת למרות הפרסומים הישראליים והפלסטיניים לפיהם יותר ממחצית מההרוגים הם מחבלים.
1 צפייה בגלריה
אנאלנה ברבוק
אנאלנה ברבוק
שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
באותה תקיפה נהרגו 18 בני אדם, 12 מהם מחבלים לפי צה"ל ושב"כ, אך משרד החוץ פרסם בחשבון הרשמי שלו ברשת ה-X כי "המספר הגבוה של האזרחים ההרוגים בהפגזה הישראלית בטול כרם - הוא מזעזע". לדברי המשרד, "במלחמה שלו בטרור, הצבא הישראלי מחויב לשמור על חיי אזרחים בגדה המערבית. הן לישראלים והן לפלסטינים קיימת הזכות לחיות בביטחון".
אך הפעם, בשגרירות הישראלית בברלין החליטו לא לעבור לסדר היום על הטענות המסיתות והשגויות עובדתית של ברבוק ומשרדה. "לפחות 12 טרוריסטים מהחמאס והג'יהאד האיסלאמי, כולל בכירים בארגונים, נהרגו בפעולה", כתבה השגרירות בתגובה. "מה שבאמת מזעזע ומטריד הוא שיש אנשים שמצייצים האשמות נטולות כל קונטקסט, או שאולי הם פשוט לא מחשיבים את הביטחון של אזרחי ישראל כמשהו שהוא חשוב מספיק?".
תיעוד מהתקיפה בטול כרם

התגובה של ברבוק הובילה לגל האשמות כלפיה, לפיהן היא מעמיד את ביטחון ישראל ואזרחיה בחשיבות נמוכה יותר. האמירות של שרת החוץ הגרמניה בולטות במיוחד לאור התנהגות רוב חברי ממשלת גרמניה - שתומכים כמעט ללא תנאי בזכותה של ישראל לשמור על ביטחונה ועל ביטחון אזרחיה, ועושים כל מאמץ להילחם בטרור האיסלאמי בתחומי מדינתם. אפילו שותפה של ברבוק להנהגת מפלגת הירוקים, סגן הקנצלר רוברט האבק, הביע את תמיכתו הלא מסויגת בישראל לאחר טבח 7 באוקטובר.
ברבוק, חברה כאמור במפלגת הירוקים, אחת מהמפלגות שמרכיבות את הקואליציה בגרמניה. מדובר בקואליציה מאוד לא פופולרית בגרמניה, בעיקר מפלגת הירוקים שספגה מהלומות כבדות בבחירות בשלוש מדינות במזרח גרמניה בחודש שעבר. רבים מתומכי המפלגה מגיעים מהחלק השמאלי של המפה הפוליטית, ולא נחשבים, בלשון המעטה, כתומכי ישראל.
לפי פרסומים בעיתונות הגרמנית, ברבוק גם אירחה לארוחת ערב נשים שנחשבות לאנטי-ישראליות במוצהר, ומתבטאות בצורה ליברלית על "רצח העם" ו"הטיהור האתני" שישראל מבצעת בעזה, בעוד שאף אחת מהן לא הזכירה במהלך השנה האחרונה את נושא הישראלים החטופים בעזה.
בישראל עוקבים בדאגה אחר ההקצנה של ברבוק - אחרי שמשרד החוץ הגרמני הגיע למצב שהוא מתייחס אך ורק למות פלסטינים. לברבוק לקח כמעט שבוע להגיב לרצח ששת החטופים במנהרה ברפיח, וגם אז - היא רמזה שהאשמה על ישראל, בגלל לחץ חזק מדי.
בישראל החליטו הלכה למעשה להסיר את הכפפות ולהפסיק לקבל את ההודעות שלה בשתיקה. מעתה בכוונת ישראל לגנות אותה אם יימצא שההודעות שלה אינן מאוזנות. בישראל גם רואים בברבוק בעלת תפקיד פעיל מאחורי הקלעים באמברגו הנשק דה פקטו שגרמניה הטילה על ישראל מאז פרוץ המלחמה. היא בעייתית מאוד כלפינו, אמר גורם בישראל, אבל אם עד כה הבלגנו - מעכשיו כבר לא.