הרמטכ"ל הלוי בכנס הרצליה, אתמול
(צילום: גו לייב )

גורם איראני בכיר הגיב אמש (שלישי) לדברי הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, שאמר בכנס הרצליה כי "יש התפתחויות שליליות באיראן שיכולות להביא לפעולה", והזהיר כי "תקיפת מתקני הגרעין שלנו משמעותה הצתת מלחמה רחבת היקף שישראל תישא באחריות לה. הצהרות ישראל על מוכנותה לתקוף את מתקני הגרעין הן טרור רשמי שזוכה לשתיקה מהקהילה הבינלאומית. אנחנו לא חותרים למלחמה, אך אין קווים אדומים כשזה נוגע לתגובה שלנו לישראל".
3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
(צילום:AP ,EPA, מוטי קמחי)
לדברי הבכיר, שצוטט באל-ג'זירה, "האיומים הישראליים לא ישפיעו על מהלך הדברים. הם משקפים את עומק הבעיות הפנים ישראליות. האיומים ההולכים וגוברים האלה הם הבסיס לחוסר הביטחון וחוסר היציבות באזור. ישראל מנסה להצדיק את התקפותיה על סוריה, וחוששת מאפשרות שסוריה תשפר את מערך ההגנה האווירית שלה בסיוע איראני". הבכיר האיראני טען עוד, על רקע חילוקי הדעות סביב המהפכה המשפטית, כי "ישראל עוברת עכשיו תקופה של חולשה פנימית והיא מנסה לחפות על זה באמצעות הצגת חזות חזקה".
במקביל, גם בארגון לאנרגיה אטומית בטהרן התייחסו לדברי הבכירים בישראל. "אין שום משמעות לאיומים על מתקני הגרעין האיראניים. האויב מתחיל להבין שאי אפשר להסיר יכולות גרעיניות. אויבינו הצליחו לנפח סוגיות לא חשובות סביב תכנית הגרעין שלנו וזאת לצרכים פוליטיים", אמרו בארגון לאל-ג'זירה.

"התפתחויות שליליות שעלולות להביא לפעולה"

בנאומו בכנס הרצליה אתמול בצהריים אמר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי: "איראן התקדמה בהעשרת אורניום יותר מאי פעם. מבלי להיכנס לפרטים, יש התפתחויות שליליות שעלולות להביא לפעולה. יש לנו את היכולות וזה משמעותי וחשוב. ישנה מגמה של התקרבות מדינות באזור לאיראן. זה נובע מרצון להוריד 'טמפרטורות' באזור ולא להגיע לעימותים גדולים".
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שביקר אתמול בבסיס של אגף המודיעין יחד עם ראש אמ"ן אהרון חליוה ומפקדים נוספים, קיבל סקירה על המאמצים של הצבא מול האיום האיראני וסיכול הטרור ביהודה ושומרון. נתניהו אמר בתום הביקור: "סיימתי עכשיו ביקור באחד מבסיסי המודיעין שלנו ויצאתי מעודד עד מאוד. ישראל פותחת פער על כל אויביה, והיא עושה זאת בשילוב של אינטליגנציה אנושית ואינטליגנציה מלאכותית. מה שראיתי פה זה את העתיד כבר כאן היום. אז ידעו כל אויבינו - אנחנו מקדימים אתכם בהרבה".
3 צפייה בגלריה
נתנז איראן
נתנז איראן
המתקן בנתנז והחפירות בהרים
(צילום: AP)
ראש המל"ל: "אין מקום שלא ניתן להגיע אליו במתקפה"
(צילום: גו-לייב)

לאיראן התייחס אתמול גם ראש המל"ל צחי הנגבי שדיבר בכנס הרצליה. "אנחנו מכירים את הגישה האיראנית לנסות ולהעביר מתקנים לתת הקרקע כדי לשמור על חסינותם. למעשה זה החל לפני הרבה שנים, עוד במנהרות שהיו באיספהאן ובפורדו, והיום מדובר במתקן שגם הוא נחשף בקירבת נתנז. כמובן שזה מגביל את יכולת התקיפה של מתקנים שהם מעל פני הקרקע. אבל אין מקום שלא ניתן להגיע אליו במתקפה", הוא אמר, על רקע חשיפת המתקן האיראני שנבנה בקרבת נתנז, בעומק רב.
הנגבי הוסיף: "אנו מקווים לא להגיע בכלל לסיטואציה שהפתרון לסיפור של נשק גרעיני באיראן הוא פתרון קינטי של מתקפה. אם אפשר - להגיע לכך בדרך של הסכם. כבר היו בעולם מדינות שהפסיקו תוכניות גרעין בעקבות לחצים, סנקציות וההערכה שלהם שהדבר לא כדאי. אנו כמובן נערכים גם לסיטואציה שלא תהיה מנוס מעימות אך מקווים שהאמריקאים ימשיכו במדיניות שלהם ולא נצטרך להגיע לדילמות כאלה".

ישיבת לימוד בקבינט, על רקע המתיחות עם חיזבאללה

בישראל גם הזהירו בימים האחרונים כי מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה מנסה "למתוח את המשוואות מול ישראל", כלשון ראש אמ"ן אהרן חליוה שלשום בכנס הרצליה. "סיפור המחבל בצומת מגידו הוא לא חד פעמי לצערי, נסראללה קרוב לטעות שיכולה לדרדר את האזור למלחמה גדולה", אמר חליוה.
גלנט וחליוה בכנס הרצליה, שלשום
(צילום: גו-לייב)

3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נסראללה. הלוי קרא: "לשקול יוזמה שיכולה להביא יתרון"
(צילום: AFP)
הרמטכ"ל הלוי אמר אתמול כי "ההתעצמות בלבנון של חיזבאללה היא אתגר מרכזי מבחינתנו. אנחנו מעכבים אותה, קשה לשמור את זה על האפס. צריך לדאוג כל הזמן שיישמר ויגדל פער איכותי בין קצב השיפורים שלנו לבין מה שהם עושים, ותמיד לשקול יוזמה שיכולה להביא יתרון. חיזבאללה מורתע מאוד ממלחמה כוללת מול ישראל. הוא חושב שהוא מבין איך אנחנו חושבים, והדבר הזה מביא אותו להעז ולאתגר אותנו כשהוא בטוח שזה לא יוביל למלחמה. אני רואה בדבר הזה מסילה טובה לייצר הפתעות".
בינתיים, על רקע התגברות המתיחות בין ישראל לחיזבאללה, תתקיים בשבוע הבא ישיבת לימוד לשרי הקבינט שתוקדש ללימוד המצב בזירה הצפונית. חברי הקבינט ישמעו סקירות על המצב בצפון והיערכות צה"ל.
פורסם לראשונה: 21:20, 23.05.23