סטודנטים מתא חד"ש באוניברסיטת תל אביב קיימו הבוקר (יום רביעי) עצרת באזור הקמפוס לציון יום הנכבה. במקביל, לעצרת, פעילי תנועת "אם תרצו", שמתחה ביקורת חריפה על כוונת הסטודנטים לציין את יום הנכבה, הפגינו בסמוך.
תיעוד מההפגנה בת"א
(צילום: עידו ארז )

עוד בטרם תחילת ההפגנות המקבילות, שוטרים רבים, בנוסף לשתי מכת"זיות, הוצבו בשערי האוניברסיטה למקרה של הפרות סדר, בעוד שעשרות מפגינים מכל צד התאספו במקום. כמה מתוך עשרות הסטודנטים שציינו את יום הנכבה נאמו במקום והניפו שלטים עם הקריאות "צאו מעזה ורפיח", "אין דמוקרטיה עם כיבוש" ו"עצרו את רצח העם בעזה". המשטרה אסרה על הנפת דגלי פלסטין, ובמקום זאת המפגינים הניפו במקום שלטים של אבטיחים, בצבעי דגל הרשות הפלסטינית.
מזכיר תנועת חד״ש, אמג׳ד שביטה, סיפר שההפגנה איננה קשורה לאירועי השנה האחרונה: ״אני כאן כדי לתמוך בסטודנטים במאבק שלהם למען זכות חופש הביטוי. הטקס הזה מתקיים כבר 12 שנים ברציפות כדי להגיד לחברה הישראלית בכללותה שאת העוול ההיסטורי חייבים לפתור וחייבים לתקן, כדי להבטיח עתיד לכולם. לכן את הנכבה הזו צריך לעצור ולמנוע את הנכבה השנייה שקורית ומתרחשת בימים אלה בעזה".
להפגנה גם ח״כ עופר כסיף, שאמר כי ״אנחנו נמשיך לציין את יום הנכבה משום שזה צודק, צריך לתת פתרון. עכשיו הצדק הזה הוא צדק כמובן קודם כל לעם הפלסטיני, שגורש ונרצח במולדתו במשך שנים, והדבר הזה מתמשך כמו שרואים היום, אבל הצדק הוא אוניברסלי, זה צדק גם לנו כישראלים כי הדרך היחידה שאנחנו נוכל לחיות פה ישראלים וגם פלסטינים היא דרך של שלום. דרך של שלום אפשרית רק בסיום מוחלט של הכיבוש ובשוויון אמיתי בתוך המדינה, וזה מה שהאירוע מציין".
5 צפייה בגלריה
הפגנה לציון הנכבה באונ' תל אביב
הפגנה לציון הנכבה באונ' תל אביב
"צאו מעזה ורפיח". ההפגנה לציון הנכבה באונ' ת"א
(צילום: עידו ארז)
מנגד, בהפגנת הנגד שארגנו "אם תרצו", הונפו דגלי ישראל על ידי מוחים שהתנגדו לקיום העצרת. המפגינים הדגישו כי "אין מקום לעצרות כאלה במרכז ישראל, יממה לאחר יום העצמאות".
שי רוזנגרטן, סטודנט באוניברסיטת תל אביב וסגן יו"ר "אם תרצו", שארגן את ההפגנה, אמר כי "פה זה לא אוניברסיטת קולומביה, אנחנו במדינת ישראל. אנחנו לא מסוגלים לשתוק על ביזוי אחינו ואחיותנו הנופלים. מי שקוראים למלחמה הזו מלחמת השמדה, מוזמנים ללכת להפגין בעזה. חופש הביטוי אינו חופש השיסוי, מי ששוללים את קיומה של מדינת ישראל לא יכולים לקבל את תמיכת נשיא האוניברסיטה להפגין בכניסה לקמפוס. זו חרפה גדולה לאקדמיה בישראל, וחרפה גדולה לנשיא האוניברסיטה, שרק לפני כמה חודשים השווה את החמאס לעמלק".
להפגנה הגיע גם פעיל ההסברה יוסף חדאד, שאף השיא משואה בערב יום העצמאות. חדאד אמר כי "אנחנו עכשיו מקבלים תצוגת צביעות חסרת תקדים שלא ראיתי כמוה הרבה זמן. הסטודנטים מבקשים חופש? וואלה, אם הם היו בעזה או בג'נין, הם לא היו יודעים מהי המילה חופש - לא ביטוי, לא דת, לא שום דבר. במקום להאשים את חמאס, במקום להאשים ארגון טרור שחטף יהודים וערבים, שרצח יהודים וערבים, מה הם עושים? הם מציינים את האסון הכי גדול שלהם, שהוא הקמת מדינת ישראל".
חדאד הוסיף כי "אני גאה בעם הזה כי אני רואה יהודים וערבים, יש פה מדינה טובה, גם עם בעיות שצריך לתקן. המפגינים האלה לא עוזרים לתקן את הבעיות, הם רק עוזרים לפלג עוד ועוד ולהגדיל את השסע. הם רוצים את הבדלנות הזאת, הם רוצים את ההפרדה. הם רוצים להחזיק בזהות שבכלל לא קיימת".
ההפגנות באוניברסיטה הסתיימו לבסוף ללא אירועים מיוחדים. פעילי חד"ש הועברו בתום העצרת לתוך האוניברסיטה, כדי שלא ייתקלו בפעילי "אם תרצו". במהלך ההפגנות המשטרה חצצה בין הצדדים בסיוע כוחות רבים.
5 צפייה בגלריה
פעילי ימין מפגינים נגד ההפגנה לציון הנכבה באונ' תל אביב
פעילי ימין מפגינים נגד ההפגנה לציון הנכבה באונ' תל אביב
"אין מקום לתומכי טרור בקמפוס". הפגנת הנגד
(צילום: עידו ארז)
5 צפייה בגלריה
יוסף חדאד בהפגנה נגד העצרת לציון יום הנכבה
יוסף חדאד בהפגנה נגד העצרת לציון יום הנכבה
יוסף חדאד בהפגנה נגד העצרת לציון יום הנכבה
(צילום: עידו ארז)
צפו בריאיונות לאולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

מזכיר תא חד"ש, דוד מרגלית, אמר הבוקר ל-ynet, בטרם ההפגנה, כי "הקו שלנו הוא שעל מנת שיהיה לנו עתיד משגשג, משותף לחברה הישראלית ולחברה הפלסטינית, אין לנו ברירה אלא לחיות ביחד".
עם מי? עם הרוצחים והאנסים? 7 באוקטובר לא פתח לך קצת את העיניים? "עם כל הפלסטינים, לא כולם רוצחים ואנסים כמו שלא כל הישראלים גונבים ציוד ממשאיות סיוע ושורפים אותו. 7 באוקטובר היה האירוע הכי נורא שאפשר לדמיין, זוועות שאי-אפשר להצדיק אותן בשום צורה, אבל זה לא קשור להפגנה. הנכבה של העם הפלסטיני היא הרבה יותר ארוכה ועמוקה. לא תהיה לנו ברירה אלא לחיות ביחד, וכדי שזה יקרה אנחנו צריכים לדעת להיות סבלניים ולשמוע גם נרטיבים שהם לא פשוטים לנו".
7 חודשים אחרי הטבח זו העת להניף דגלי פלסטין על אדמת ת"א, שרבים מהמפגינים חושבים שהיא אדמה פלסטינית? "המשטרה אסרה על הנפת דגלי פלסטין בצעד לא-דמוקרטי. אל תנסו להוציא אותנו מסיתים או מסוכנים, אנחנו הקול השפוי שקורא לעצור את כל ההרג משני הצדדים, אי-אפשר להצדיק את המצור על עזה וההרג ההמוני וחסר התקדים בעזרת 7 באוקטובר".
כמובן שאפשר להצדיק את המלחמה בעזרת 7 באוקטובר, צריך להרוס את קיני הטרור של חמאס. "יש עוד 35 אלף הרוגים ברצועה, רובם ככל הנראה חפים מפשע".
5 צפייה בגלריה
הפגנה לציון הנכבה באונ' תל אביב
הפגנה לציון הנכבה באונ' תל אביב
"עצרו את רצח העם בעזה". העצרת לציון הנכבה
(צילום: עידו ארז)
מנגד, ראש אגף מדיניות ב"אם תרצו", אלון שוורצר, אמר ל-ynet כי פעילי הארגון החליטו למחות במקביל לא במטרה ליצר פרובוקציה, אלא כדי ש"זה לא יעבור מתחת לרדאר. הגישה שאפשר יהיה לעבור את היום בשקט היא לא נכונה, היא לא עובדת מול טרור ולא מול הטרור המחשבתי פה בתל אביב. אי-אפשר לתת לקיצונים האלה שמנסים להגיד היום שהמחאה שלהם היא כדי לזכור את אותם אנשים אולי מסכנים מ-1948 שגורשו או עזבו. זה חדשות של אתמול. פה מדברים על השמדת עם שחיילינו עושים בעזה, ככה הם קוראים לזה. הם מדברים על הנכבה המתמשכת ולא מזכירים כמובן במילה אחת את חמאס, את אירועי הטרור, הטבח, האונסים, לא מציינים את החטופים. שום דבר מזה לא מעניין אותם".
שוורצר אמר עוד כי "הם באים על בסיס אותה טרמינולוגיה מופקרת של נכבה כדי לשלול את עצם הקיום של מדינת ישראל להאשים אותנו, חיילי צה"ל - אני הייתי 150 יום במילואים ומאשימים אותי בפשעי מלחמה, בהשמדת עם? אני נלחמתי עבור העם שלי, וגם עבורם דרך אגב, שיהיה להם גם שקט. גם ערבים נרצחו ב-7 באוקטובר וגם בפיגועים".
5 צפייה בגלריה
פעילי ימין מפגינים נגד ההפגנה לציון הנכבה באונ' תל אביב
פעילי ימין מפגינים נגד ההפגנה לציון הנכבה באונ' תל אביב
"נכבא חרטא". הפגנת "אם תרצו"
(צילום: אם תרצו)
תא הסטודנטים של חד"ש עתר מוקדם יותר השבוע לבג"ץ בבקשה שהמשטרה תאפשר להם לקיים את ההפגנה. הם זכו לתמיכה מנשיא האוניברסיטה, פרופ' אריאל פורת, שהדגיש כי שלילת החירות להפגין היא קיצונית, עלולה להיות בלתי מידתית, ותשליך על האפשרות להפגין בעתיד. המשטרה אסרה במקור על קיום ההפגנה עקב חשש לשלום הציבור, אך אפשרה לבסוף לקיימה בהתאם להגבלות, בהן איסור על הנפת דגלים.
מאוניברסיטת תל אביב נמסר כי "בהתאם לחוק במדינת ישראל, זכות ההפגנה נתונה לכל אזרח, יהודי או ערבי, ימין או שמאל. תלמידינו מתא חד"ש פנו בשבוע שעבר למשטרה וביקשו להפגין הפגנה שקטה מחוץ לשערי האוניברסיטה, כפי שהם עושים מדי שנה. המשטרה אישרה את הבקשה בכפוף למגבלות שיאפשרו את השמירה על שלום הציבור".
במקביל, באוניברסיטה הדגישו כי "אנו נמצאים כעת בעיצומה של מלחמה קשה, שבה לצערנו גם קהילת האוניברסיטה איבדה עשרות רבות מחבריה. אנו קוראים למפגינים מכל הצדדים לגלות אחריות, לשמור על איפוק ולכבד את המגבלות והכללים שהמשטרה קבעה".