עוד שלושה ימים תיפתח שנת הלימודים, ובזמן שילדים מארגנים בהתרגשות את ציוד בית הספר ומתכוננים לשנה החדשה - יש כאלה שגם השנה ייאלצו להגיע ללימודים ללא הציוד הנדרש לכך. כך על פי מחקר חדש שערכה הקרן לידידות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, שמממצאיו עולה כי לרבע מההורים בישראל אין מספיק כסף כדי לרכוש את הציוד הנדרש לבית הספר. הנתונים בעייתיים במיוחד בהתחשב בכך שביישובים האדומים, תלמידי ח' ומעלה ילמדו פרונטלית רק אם יותר מ-70% מחברי כיתתם התחסנו.
על פי המחקר, 28% מההורים נאלצים לוותר על רכישת ילקוט חדש לילדיהם מסיבות כלכליות ולכ-30% מהם אין את הציוד הנדרש כדי שילדיהם יוכלו ללמוד מרחוק. בעקבות משבר הקורונה, 72% מההורים נפגעו כלכלית במידה מסוימת באופן שיפגע באפשרותם להעניק לילדיהם ציוד ועזרה בלימודים, ומתוכם 40% ציינו כי יכולתם הכלכלית בהקשר זה נפגעה במידה רבה.
4 צפייה בגלריה
 28% מההורים לא יכולים לרכוש ילקוט חדש לילדיהם. ארכיון
 28% מההורים לא יכולים לרכוש ילקוט חדש לילדיהם. ארכיון
28% מההורים לא יכולים לרכוש ילקוט חדש לילדיהם. ארכיון
(צילום: EPA)
מממצאי המחקר עולה כי כשני שלישים (67%) מבעלי ההכנסה הנמוכה הצהירו כי נפגעו כלכלית מהמצב באופן שישפיע על יכולתם להיערך לחזרה לפתיחת שנת הלימודים, בעוד כחמישית מבעלי הכנסה מעל הממוצע הצהירו כי נפגעו באופן זה. יותר מחצי מבעלי ההכנסה הנמוכה (54%) הצהירו כי אין להם יכולת כלכלית לקנות את הציוד הנדרש לבית הספר לכל אחד מילדיהם, בעוד 52% מההורים בעלי ההכנסה הנמוכה לא יוכלו לרכוש ילקוט חדש.
כמו כן, כשני שלישים מההורים הצהירו כי הם נאלצים לצמצם בקניית בגדים לילדים מסיבות כלכליות, מתוכם חמישית הצהירו כי הם נאלצים לנקוט בצעד זה לעיתים קרובות מאוד. רוב מוחלט של ההורים שהכנסתם מתחת לממוצע (87%) נאלצים לצמצם בקניית בגדים לילדיהם, מתוכם 40% בתדירות גבוהה.
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של מסכה בכיתה
אילוסטרציה של מסכה בכיתה
כשני שלישים מההורים מצמצמים בקניית בגדים לילדים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"בשנה שעברה נקלענו לקשיים כלכליים, זה הגיע למצב שלא היה לי כסף להכין ארוחה לילדים שייקחו איתם לבית הספר", תיארה א', אמא לשלושה ילדים בגילים 3 עד 11. במשך שנתיים היא לא הצליחה למצוא עבודה והמשפחה נאלצה להתקיים מהמשכורת של בעלה שעובד במפעל. לאחרונה התקבלה לעבודה במשרה חלקית כסייעת בגן והיא אמורה להתחיל לעבוד בספטמבר, אבל ההתמודדות עם הקשיים הכלכליים נמשכת עד היום.
"לפני שנתיים הבת שלי חלתה בחיידק אלים בגרון שחסם את דרכי הנשימה שלה", סיפרה א'. "היא נאלצה לעבור שלושה ניתוחים מורכבים ופספסה את רוב שנת הלימודים בגללם. היא לא מצליחה להדביק את הפער והילדים מציקים לה בגלל חוסר ההצלחה בלימודים, אבל אנחנו לא יכולים לשלם על מורה פרטי עבורה".
4 צפייה בגלריה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
לכ-30% מההורים אין את כל הציוד הנדרש כדי שילדיהם יוכלו ללמוד מרחוק. ארכיון
(צילום: יריב כץ)
המחקר גם בדק את היערכות המשפחות לסגר, ויכולתם לאפשר לילדיהם ללמוד במתכונת של למידה מרחוק באמצעות מחשב. מהממצאים עולה כי לכ-30% מההורים אין את כל הציוד הנדרש כדי שילדיהם יוכלו ללמוד מרחוק. ל-56%, מעל למחצית מבעלי ההכנסה הנמוכה, אין את כל הציוד הנדרש ללמידה מרחוק. בין הסיבות הבולטות לכך - חוסר אפשרות כלכלית לממן את הציוד בקרב 41% מתוכם, חוסר אפשרות לתת לכל אחד מהילדים את הציוד הנדרש בקרב 25% מתוכם ומחסור בחיבור מותאם חזק מספיק לאינטרנט בקרב קרוב לרבע מתוכם (22%).
א' תיארה את הקשיים שנבעו מכך שבמהלך שנת הקורונה הילדים נשארו הרבה בבית ונאלצו ללמוד בזום. "אין לנו כסף למחשב בבית והילדים לא יכלו להתחבר לשיעורים. אחרי כמה חודשים קיבלנו מבית הספר טאבלט אחד שהילדים נאלצו לחלוק אותו ביניהם. היינו צריכים להחליט מי מהם מתחבר לשיעור ומתי, וכך הם הפסידו הרבה חומר לימודי".
מנכ"ל משרד החינוך: "שלם עם פתיחת שנת הלימודים, סומך על ההורים"
(צילום: גיל יוחנן, אבי חי)

א' סיפרה כי מעולם לא ארגנה לילדיה יום הולדת עם כל הכיתה. "אין לנו אפשרות כספית לארגן אירוע עם מפעיל ואוכל לכל הכיתה. אנחנו מסתפקים בעוגה וחגיגה בבית עם המשפחה", אמרה.
גם נ' מאזור הצפון ממתינה לפתיחת שנת הלימודים בחשש, שכן לארבעת ילדיה אין מספיק ציוד, לא ללימודים הפרונטליים ולא ללמידה מרחוק. "כשכולם למדו בזום, הילדים שלי פשוט הפסידו את השיעורים. לא היה לנו כסף לקנות מחשב או טאבלט, אז הם פשוט ישבו בבית בחוסר מעש", סיפרה. "אחרי כמה חודשים קיבלנו טאבלט , אבל רק אחד, והייתי צריכה בכל יום מחדש להחליט מה אני עושה ואיך אני מחלקת את הטאבלט בין כולם".
4 צפייה בגלריה
"הקורונה יצרה משבר כלכלי שכמותו לא ידענו ושעמו נתמודד עוד זמן רב". נשיאת הקרן לידידות
"הקורונה יצרה משבר כלכלי שכמותו לא ידענו ושעמו נתמודד עוד זמן רב". נשיאת הקרן לידידות
"הקורונה יצרה משבר כלכלי שכמותו לא ידענו ושעמו נתמודד עוד זמן רב". נשיאת הקרן לידידות
(צילום: אורי דוידוביץ')
שלושה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים, מצבה של המשפחה לא השתנה הרבה. "לא התאוששנו משנת קורונה, המצב הכלכלי שלנו לא טוב. לא היה לנו כסף לקנות תיקים חדשים לילדים", אמרה. "דיברתי עם כולם, ניסיתי להסביר את המצב ואמרתי להם שננסה לכבס תיקים ונקווה שהם יהיו טובים גם השנה. אני מקווה שלא נעבור שוב ללמידה מרחוק, כי בשנה שעברה הם הפסידו המון חומר לימודי ואני ממש מקווה שזה לא יקרה גם השנה ושהם יצליחו ללמוד, גם אם יצטרכו ללכת לבית הספר ללא ציוד חדש".
"משבר הקורונה יצר משבר כלכלי שכמותו לא ידענו ושעמו נתמודד עוד זמן רב", אמרה נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין. "לאור חוסר הוודאות גם בתקופה זו לגבי השלכות ההתמודדות עם המשבר וההשפעה הכלכלית הצפויה, השנה אנחנו מתגייסים ביתר שאת והגדלנו משמעותית את התקציבים והמשאבים כדי לסייע למשפחות, גם לקראת החזרה ללימודים בסיוע ברכישת ציוד וגם לקראת תקופת החגים".