צרפת הודיעה כי מערך הרכבות המהירות של המדינה סובל היום (שישי) משיבושים קשים במיוחד, שנגרמו מפעולות חבלה – בהם מעשי הצתה. הפגיעה במערך הרכבות הייתה שעות לפני טקס הפתיחה של האולימפיאדה בפריז – אולימפיאדה שמתקיימת בצל איומי טרור וחשש מפיגועים. בצהריים, אחרי מתקפת ההצתות, דווח על נמל תעופה בצרפת (נמל מילוז-באזל שבקרבת הגבול השווייצרי) שפונה בגלל התרעה על פצצה. הנמל נסגר לזמן קצר, ונפתח אחרי שהחשש הוסר.
לקראת פתיחת המשחקים האולימפיים העלתה צרפת את הכוננות הביטחונית לדרגה הגבוהה ביותר, והודיעה על מעצרים של חשודים בתכנון פיגועים בטקס הפתיחה ובמהלך המשחקים. ההשחתה המתואמת של קווי הרכבת הייתה למרות ההיערכות המוגברת של כוחות הביטחון.
שידור ישיר מפריז (צילום: רויטרס)

שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
(צילום: רויטרס )

4 צפייה בגלריה
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
( צילום: Thibaud MORITZ / AFP)
4 צפייה בגלריה
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
( צילום: AP Photo/Mark Baker)
חברת הרכבות הלאומית של צרפת, SNCF, אמרה היום כי אלמונים אחראים למעשי הצתה שהיו הלילה בתשתיות של קווי הרכבת, שמחברים את פריז לשאר האזורים במדינה. אותם אלמונים נמלטו אחרי ההצתות, שהיו בשעות הלילה. לפי צרפת מדובר במתקפה משולבת.
"מדובר במתקפה גדולה בהיקף נרחב, שנועדה לשתק את רשת הרכבות המהירות", מסרה SNCF. בהודעתה ציינה כי הפעילות של קווים רבים תבוטל במהלך סוף השבוע, במקביל לטיפול בתקלות.
4 צפייה בגלריה
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
(Thibaud MORITZ / AFP)
4 צפייה בגלריה
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
( צילום: Thibaud MORITZ / AFP)
SNCF ציינה כי מדובר בסדרת פעולות חבלה שהיו במהלך הלילה. החבלות בתשתיות של קווי הרכבת פוגעות בנסיעות ברחבי צרפת וגם בקווים של הרכבות המהירות ללונדון ולבלגיה השכנה. ב-CNN דווח כי לא פחות מ-800 אלף איש הושפעו מהשיבושים.
חברת הרכבות יורוסטאר הודיעה בצהריים על שיבושים חמורים בפעילות הרכבות מלונדון לפריז, בעקבות מעשי ההשחתה בצרפת. החברה מייעצת לנוסעים שלא לנסוע היום בקו לונדון-פריז ואמרה שבעקבות השיבושים זמני הנסיעות ארוכים מהרגיל ונסיעתן של חלק מהרכבות בוטלה. גם שירותי הרכבות בגרמניה הודיעו על ביטולים ועיכובים בדרך לצרפת וממנה.
״הדרמה מול עינינו בעניין הרכבות היא דוגמה לרצינות אנשי הביטחון בצרפת", אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג השוהה בפריז בתדרוך לעיתונאים, וטען כי מדובר במתקפת סייבר. "אני משוכנע שהם יפתרו את הבעיה ברכבות וגם יתמודד מול כל האיומים האחרים. אני סומך מאוד על התשתית הביטחונית של הצרפתים ושל מדינות שונות שנמצאות שם, וגם על הוועד האולימפי שעשה מאמץ עצום. אם אתה עומד איתן ונוקשה אתה הודף את כל מי שמנסה לחבל בך".

"מודעים לאיומים על ספורטאים ישראלים"

שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב לאירועים בצרפת ואמר: "פעולות החבלה בתשתיות הרכבת ברחבי צרפת לקראת פתיחת אולימפיאדת פריז תוכננו ובוצעו בהשראת ציר הרשע של איראן והאיסלם הרדיקלי. כפי שהזהרתי השבוע את עמיתי הצרפתי, בהסתמך על מידע שמצוי בידי ישראל, האיראנים מתכננים ביצוע פיגועי טרור נגד המשלחת הישראלית וכלל משתתפי האולימפיאדה ויש לנקוט בפעילות מניעה מוגברת כדי לסכל את מזימתם. העולם החופשי חייב לעצור את איראן עכשיו - לפני שיהיה מאוחר".
מקור דיפלומטי צרפתי אמר בצהריים: "אנו מודעים לאיומי אבטחה על המשחקים האולימפיים והפראלימפיים בפריז 2024. נפתחה חקירה בעקבות מעשי החבלה שכוונו נגד תשתית הרכבת הצרפתית. שירותי המודיעין וכוחות הביטחון שלנו פועלים באופן אקטיבי לאיתור מבצעי המעשים הפליליים הללו ולהבאתם לדין. אנו מודעים באותה מידה לאיומים על ספורטאים ישראלים. כזכור שלטונות צרפת, המשלחות ואזרחי מדינת ישראל יזכו לרמת הכיסוי הביטחוני הגבוה ביותר".