משטרת שווייץ הודיעה בצהריים (יום ג') כי עצרה כמה בני אדם בחשד שהפעילו בניגוד לחוק את "קפסולת ההתאבדות" – שירות שנוי במחלוקת ולפי שעה לא-חוקי המציע לשווייצרים ולאזרחי מדינות אחרות להיכנס לתוך תא המָתה, ללחוץ בעצמם על כפתור ולשים קץ לחייהם ללא עזרת רופא. העצורים, שחשודים בעידוד להתאבדות וסיוע לה, נעצרו בקנטון שאפהאוזן, אחרי שלפי החשד עזרו אתמול לאישה אמריקנית להתאבד באמצעות הקפסולה בסמוך לבקתה ביער.
4 צפייה בגלריה
שווייץ קפסולה קפסולת ה התאבדות של ארגון המפלט האחרון
שווייץ קפסולה קפסולת ה התאבדות של ארגון המפלט האחרון
הקפסולה, שפותחה בעלות של יותר ממיליון דולר. לחיצה על כפתור - והחנקן יוצא
(צילום: ARND WIEGMANN / AFP)
4 צפייה בגלריה
בקתה יער שווייץ
בקתה יער שווייץ
תא המוות הופעל ליד בקתה ביער. היחיד שנכח סיפר: "היא מתה בשלווה"
(צילום: shutterstock)
פרויקט הקפסולה, ששמו Sarco (קיצור של "סרקופג"), הוצג ביולי האחרון על-ידי ארגון The Last Resort ("המפלט האחרון"): במרכזו עומדת קפסולה הבנויה כתא קטן, והאדם המבקש לשים קץ לחייו מתבקש להישכב בה, לענות על כמה שאלות כדי לוודא שהוא מבין מהו ההליך שהוא עומד לעבור – ואז ללחוץ בעצמו על כפתור המשחרר חנקן. האדם אמור לאבד את הכרתו אחרי כמה נשימות – ולמות בתוך דקות אחדות.
במעמד ההודעה על המיזם ביולי אמרו אנשי "המפלט האחרון" כי את ההמתה הראשונה בקפסולה, שיוצרה במדפסת תלת-ממד ועלות פיתוחה היא יותר ממיליון דולר, הם מתכוונים לבצע בשווייץ. מדינה זו ידועה כמדינה המאפשרת לאנשים לעבור המתת חסד והתאבדות בסיוע, אך גם בה מותנה ההליך בעמידה בדרישות מסוימות, בכלל זה בכך שינוהל על-ידי רופא.
בעקבות ההודעה ההיא של "המפלט האחרון" התפתח בשווייץ ויכוח ציבורי ער, והרשויות בקנטון ואלאי אף מיהרו לנקוט צעדים משפטיים שימנעו את מימוש התוכנית בשטחה עד שיתקבל "מידע מפורט יותר" על מתקן ההמתה ועל השימוש בו. רבים העלו לא רק תהיות מוסריות לגבי השימוש בקפסולה, אלא גם את השאלה אם השימוש בה איננו הפרה של חוקי שווייץ.
4 צפייה בגלריה
שווייץ קפסולה קפסולת ה התאבדות של ארגון המפלט האחרון
שווייץ קפסולה קפסולת ה התאבדות של ארגון המפלט האחרון
"ביצעה בדיוק את ייעודה - לספק מוות שליו, ומבחירה". הקפסולה
(צילום: ARND WIEGMANN / AFP)
התשובה לכך ניתנה אתמול על-ידי שרת הפנים השווייצרית, אליזבת באום-שניידר: בישיבה בפרלמנט היא הודיעה כי ההמתה באמצעות Sarco אינה עומדת בחוקי שווייץ משתי סיבות – ראשית משום שהיא אינה תואמת את דרישות החוק לבטיחות המוצר, ושנית משום שלצורך ההמתה משמש בתוך הקפסולה חנקן, ועובדה זו אינה תואמת את חוק הכימיקלים השווייצרי.
למרות דבריה של באום-שניידר, היום התברר כאמור שאתמול נעשה שימוש ראשון בקפסולה: התביעה בשאפהאוזן מסרה כי משרד עורכי דין עדכן אותה על התאבדותו של אדם כלשהו, וזמן קצר אחר כך נעצרו החשודים בסיוע להתאבדות. עיתון הולנדי דיווח כי אחד העצורים הוא צלם שלו, שרצה לתעד את השימוש ב-Sarco.
על פי ארגון "המפלט האחרון", האישה שהומתה אתמול היא אמריקנית בת 64 שסבלה מכשל חיסוני "חמור", והאדם היחיד שנכח במעמד ההמתה הוא פלוריאן ווילט, אחד מנשיאי הארגון. הוא תיאר את מותה כמוות "שליו, מהיר ומכובד". ד"ר פיליפ ניטשקה, רופא יליד אוסטרליה שייסד את הארגון ההולנדי Exit International, שאליו מסונף "המפלט האחרון", מסר כי הוא "שבע רצון מכך ש-Sarco ביצעה בדיוק את ייעודה – לספק מוות שליו, מבחירה, בלי שימוש בתרופות ובמועד שהאדם בוחר לעצמו".
4 צפייה בגלריה
בקתה יער שווייץ
בקתה יער שווייץ
בקתה - יער שווייץ
(צילום: shutterstock)
התאבדותה של האמריקנית אתמול בשאפהאוזן לא הייתה אמורה להיות הפעלת הבכורה של הקפסולה: כשארגון "המפלט האחרון" הכריז על המתקן ביולי הוא הודיע כי אמריקנית אחרת, בשנות ה-50 לחייה, אמורה לעבור את ההליך, אך לבסוף היא נפסלה משום שחלה הידרדרות במצבה הנפשי, ככל הנראה על רקע הסיקור התקשורתי הנרחב של הפרשה.
שווייץ היא אחת המדינות היחידות בעולם שאזרחים זרים יכולים להגיע אליהן כדי לשים קץ לחייהם, ובה מספר הארגונים המוקדשים לסיוע להתאבדות הוא הגבוה ביותר בעולם. ד"ר ניטשקה מ-Exit International טען לאחרונה בריאיון לסוכנות הידיעות AP כי ארגונו קיבל מעורכי דין בשווייץ ייעוץ משפטי שלפיו השימוש ב-Sarco בשטח המדינה יהיה חוקי, אך הרשויות השווייצריות כאמור סבורות אחרת.
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - דברו איתו, עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים: ער"ן בטלפון – 1201 או באתר האינטרנט של סה"ר, או headspace.org.il