צה"ל הודיע הבוקר (יום שני) כי בהתאם להערכת המצב, מפקד פיקוד הדרום חתם על צו לשינוי במדיניות השטח הצבאי הסגור במספר מרחבים בעוטף עזה. הסיבה הלא מוכרזת היא למנוע את העצרת שתכננו מתנחלים לקיים בכניסה לציר נצרים לרגל ט' באב, שנחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".
( צילום: ירון ברנר, מיקי שמידט)

1 צפייה בגלריה
תנועת נחלה בסיור בציר נצרים שמוגדר כשטח צבאי סגור כחלק מקריאת המחאה להתיישבות מחודשת ברצועת עזה
תנועת נחלה בסיור בציר נצרים שמוגדר כשטח צבאי סגור כחלק מקריאת המחאה להתיישבות מחודשת ברצועת עזה
בצה"ל הדגישו שהמרחב סגור - בתנועת נחלה טוענים אחרת. הסיור בכניסה לנצרים
"במסגרת הצו, השטחים החקלאיים בין מעבר ארז, יד מרדכי, צומת שער הנגב, צומת נתיבות ועד נחל עוז ייסגרו לתנועה", נמסר מצה"ל. "בנוסף, ייסגרו השטחים החקלאיים מציר הגישה של בית העלמין בנתיבות ועד המפגש עם כביש 234, ומשם עד גדר המערכת. כמו כן, ייסגר מרחב נחל אשכול מצומת רעים דרך צומת אורים, לצומת מעון ומשם לגדר המערכת".
בצה"ל הדגישו כי ההגעה ללא תיאום אל האזורים שהוכרזו כשטח צבאי סגור היא אסורה. הצו נכנס לתוקף היום בשעה 12:00.
בשבוע שעבר הגיעו מתנחלים מתנועת "נחלה" לסיור ייחודי שהתקיים סמוך לציר נצרים שצה"ל כבש בתמרון הקרקעי ברצועת עזה, וזה שמבתר אותה לשניים; הסיור, לדבריהם, נועד "להדגיש את הנוכחות הישראלית באזור" - ונערך כחלק מההכנות לאירוע קריאת מגילת איכה בכניסה לציר.
מצה"ל נמסר אתמול בתגובה לכך כי "מרחב הכניסה למסדרון מרכז הרצועה הינו שטח צבאי סגור, ועל כן הכניסה אליו אסורה לאזרחים. הם הגיעו למקום ללא תיאום וללא אישור ביום חמישי האחרון".
דניאלה וייס וצבי אלימלך שרבף, ראשי תנועת "נחלה", הובילו את המשתתפים בסיור והציגו להם נקודות אסטרטגיות באזור. הם סיירו בכניסה לציר, שמחלק את הרצועה לשניים, וצפו לעבר מרכזה. בשטח שבו הלכו ישנו גם חניון גדול של רכבים פרטיים של מילואימניקים, והמקום מהווה נקודת מפגש של משפחות לוחמים שבאות ללוות את יקיריהן טרם כניסתם לרצועה.
אלימלך טען הבוקר בריאיון ל-ynet כי "היינו בשטח שבו אין איסור כניסה, שנמצאים בו הרבה משפחות של מילואימניקים וציבור. אין הפרעה להיכנס או לצאת אליו, אלה אזורים שהם לגמרי אפשריים. השטח הצבאי הסגור הוא בתוך עזה".
לדברי אלימלך, על אף שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי הוא מתנגד להקמת יישובים ברצועת עזה, "הוא חושב שהתיישבות ברצועת עזה היא טובה וחיונית - רק לא רואה יכולת להעביר את זה מבחינה בינלאומית". הוא הוסיף: "צריך להקים היום התיישבות במסדרון נצרים ובצפון הרצועה, ולאחר מכן לפתח את זה עוד ועוד".
הצעדים הבאים של התנועה, לפי אלימלך, יהיו לגבש דעת קהל שתתמוך בהקמת היישובים. "היום יש תמיכה אדירה לרעיון של החזרה לעזה", טען. "אנחנו נגבש עוד ועוד את התמיכה הזאתי, וניצור עוד ועוד פעולות שהן בסדר מבחינה חוקית - ובעצם מאפשרות את הרוח הגבית לממשלה ולצה"ל להתיישב בתוך רצועת עזה. אנחנו מקווים שלא ירחק היום, בעזרת השם בקרוב מאוד, שתהיה שם התיישבות יהודית".