הפלסטינים דיווחו כי כוחות צה"ל נסוגו מבית החולים בג'באליה, לאחר הפשיטה עליו. לפני יומיים דווח כי הכוחות נכנסו לבית החולים כמאל עדוואן בג'באליה שבצפון רצועת עזה, בעקבות ידיעה שפעילים חמושים של חמאס והג'יהאד האיסלאמי פעלו מתוך המקום.
לפי גורמים בבית החולים, צה"ל עצר במתחם 44 מאנשי הצוות, ולאחר מכן 14 מהם שוחררו, ביניהם ד"ר חוסאם אבו ספיה, מנהל המוסד הרפואי, שבנו נהרג אמש בתקיפת חיל האוויר וסרטון הלווייתו הפך לוויראלי ברשתות הערביות. משרד הבריאות בעזה, המנוהל על-ידי חמאס, טען כי כוחות צה"ל נסוגו אמש מבית החולים לאחר יממה.
תיעוד מהעברת מטופלים ומלווים מבית החולים כאמל עדואן
(צילום: מתפ"ש)

כמאל עדוואן הוא בית החולים האחרון שפועל בצפון הרצועה, אם כי רק באופן חלקי. מאז תחילת המלחמה באוקטובר אשתקד נטען כי בית החולים סבל ממחסור חמור בתרופות, ציוד רפואי ודלק עבור גנרטורי החשמל, והמשבר החמיר עם תחילת הפעילות הקרקעית בצפון הרצועה.
שר הבריאות של הרשות הפלסטינית מאג'ד אבו רמדאן התייחס אמש לפעולות צה"ל במוסד הרפואי, ואמר כי "תקיפות על בית החולים והפשיטה עליו נחשבות לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות". גם חמאס הגיב לפעולת צה"ל במקום, ומסר כי "מה שקרה במהלך היומיים האחרונים של תקיפת אנשי רפואה והגנה אזרחית, מעצר חלק מהם, הרג אחרים והשמדת היכולות של בית החולים הם הפרה בוטה של המשפט ההומניטרי הבינלאומי. ישראל לא הייתה מבצעת את הפשעים הללו אלמלא מובטחת לה חסינות ונהנתה מהגנת מדינות המערב, ואף סופק לה כל הדרוש להמשך תהליך רצח העם".
1 צפייה בגלריה
מערבית לבית לאהיא, הצבא עצר את כל הגברים שהיו בבתי מחסה עבור עקורים
מערבית לבית לאהיא, הצבא עצר את כל הגברים שהיו בבתי מחסה עבור עקורים
מעצרים בג'באליה, ליד בית החולים
במשרד הבריאות של חמאס טוענים כי התקיפות בג'באליה, בית חאנון ובית לאהיה שבצפון הרצועה הביאו עד כה למותם של כ-800 בני אדם, במהלך מבצע שנמשך שלושה שבועות.
עקורים רבים שיצאו מאזורים אלו טענו כי לא ידעו לאן ללכת, בזמן שהתקיפות האוויריות המשיכו. אחד מהעקורים אמר בדרכו לעיר עזה כי "אנחנו עם הגיבורים. נעבור גם את זה ונחזור הביתה". אחרי שהגיע לעיר הוא נשאר בה, משום שלטענת העקורים הדרך לאזור ההומניטרי אל-מוואסי שברפיח עדיין מסוכנת, למרות שצה"ל הרחיב את המעבר ההומניטרי באזור.
ביום שישי אמרו בצה"ל כי כוחות אוגדה 162 בשיתוף שב"כ פועלים באזור בית החולים, והדגישו כי "בשבועות שקדמו לפעילות זו צה"ל אפשר פינוי של חולים מהמרחב, לצד שמירה על מערכי החירום". באותה עת אמרו בצבא כי האוגדה פינתה כ-45,000 אזרחים פלסטינים וחיסלה בפעילות מאות מחבלים.