חיזבאללה תכנן לפגוע באמצעות מטען כלימגור איראני תקני בשר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון בפארק הירקון בתל אביב בערב ראש השנה שעברה, ב-15 בספטמבר. כך הותר לפרסום בצהריים (רביעי), עם צמצום צו איסור הפרסום. "זו לא פעם ראשונה שאויבי ישראל מנסים לחסל אותי, הם יודעים היטב למה", אמר ל-ynet יעלון, שדיבר גם בדמוקרטTV. "גם הפעם לא עלה בידם. נפצעתי בקרב והנה אני חי, כי אני חושב שזווית הראייה שלי את עצמי זו זווית ראייה של תוקף ולא נתקף, ולכן אני נוקט אמצעי זהירות בהתאם".

תיעוד מפיצוץ מטען החבלה בפארק הירקון, תל אביב

הפיצוץ התרחש בשש וחצי בבוקר בפארק הירקון בראש השנה אשתקד. כוחות של ימ"ר תל אביב הגיעו לזירה וגילו כי מדובר במטען מסוג כלימגור איראני תקני. שב"כ הצטרף לחקירה, ושעות לאחר מכן נעצרו שני חשודים בכביש 431 - כשבידיהם חומרי הצתה וציוד הסוואה. החקירה הסתיימה כעבור כחודש, עם כתבי אישום נגד שמונה מתשעת החשודים. החשוד התשיעי הוא פעיל חיזבאללה, שמקושר לגורמים בישראל.
פקד אלעזר רוזליו, קצין חקירות ימ"ר תל אביב, שהיה חלק מהחקירה, אמר: "שני חשודים סיפרו שהם הבריחו תיק שהכיל מספר גדול של מטענים, נשקים, חומרי חבלה שונים וסמים. בחקירה הגענו לכך שהיו חשודים שהעבירו תיקים, ויש מי שהחביאו אותם. לקראת אוקטובר, אחרי חקירה מאוד מאומצת, הבנו שחלק מהמטענים מוחבאים עדיין בשטח ישראל - ובמזרח ירושלים איתרנו שלושה מטעני כלימגור איראניים ונשק M-16".
3 צפייה בגלריה
חיזבאללה תכננו להתנקש בבוגי יעלון שנה שעברה
חיזבאללה תכננו להתנקש בבוגי יעלון שנה שעברה
אמצעי הלחימה של המפגעים
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
חיזבאללה תכננו להתנקש בבוגי יעלון שנה שעברה
חיזבאללה תכננו להתנקש בבוגי יעלון שנה שעברה
בחיזבאללה תכננו להתנקש בבוגי יעלון בשנה שעברה
(צילום: דוברות המשטרה)
לפי המשטרה, אין היכרות בין החשודים. אחד מהם היה זה שהניח את המטען, בהכוונת פעיל חיזבאללה, מתחת לעץ, החנה רכב מתחת לעץ והפעיל מצלמת רכב שצילמה - ומטרתה הייתה לזהות את בוגי יעלון. המצלמה שידרה לאחור לפעיל שהפעיל אותה מרחוק. הסיבה לפיצוץ המטען מוקדם מהצפוי הייתה כנראה כשל. החשודים שתקו תחילה, ולאחר מכן שפכו אור על האירוע.
צו איסור פרסום הוטל על הפרשה במשך שנה, ולפי המשטרה - זה מה שאפשר את הגשת כתבי האישום נגד החשודים, שממתינים להמשך ההליך המשפטי שלהם. ב-15 בספטמבר בשנה שעברה אירע הפיצוץ בפארק הירקון, וחקירת האירוע הוטלה על היחידה המרכזית של מחוז תל אביב והשב"כ. במסגרת החקירה עלה חשד כי הפיצוץ היה פיגוע חבלני שמטרתו לפגוע באזרחים ששהו בפארק.
עם התקדמות החקירה הצליחו החוקרים להתחקות אחר המעורבים בהטמנת המטען ולעצור את שמונת החשודים. גורמי הביטחון הבינו אז כי המטען יועד לפגוע באישיות בכירה, ובדיקות שכללו את בחינת המצלמות כדי לאתר גורמים רלוונטיים שמגיעים לאזור בזמן הפיגוע הובילו למסקנה כי היעד היה יעלון.
החשודים סיפרו שהתקינו מצלמה על גוף המטען באופן שיאפשר תצפית מרחוק על התנועה בשבילי הפארק, וזה הופעל לבסוף כשחלף לידו אדם שזוהה כיעלון על-ידי המפגעים. איש לא נפגע.
3 צפייה בגלריה
יעלון במרוץ ת"א, 2016
יעלון במרוץ ת"א, 2016
יעלון במרוץ ת"א, 2016
(צילום: מוטי קמחי)
לפי כתב האישום שהוגש בידי פרקליטות מחוז ת"א, בפרשה מעורבים אזרח ישראלי בשם איברהים מכחל, שאינו נאשם באישום, ושמונה אנשים נוספים. מכחל עדכן את המעורבים הנוספים כי ב-2023 חצה את הגבול ללבנון, ונעצר שם על ידי כוחות חיזבאללה. הוא נחקר ושוחרר, והחל לעסוק בהברחת נשק וסמים תחת הארגון לאחר שייסד קשרים עימם. בשיחות עם הנאשמים שלח להם תמונות של רכבים לבנוניים, צילם עצמו כשברקע דגל הארגון ועוד. לכן נטען באישום כי היה להם יסוד סביר לחשוד כי הוא עוסק בארגון טרור או מטעמו במעשים שעלולים להביא לפגיעה בביטחון המדינה.
עוד נטען כי אחד הנאשמים קשר בין היתר קשר להבריח אקדחים מלבנון. בהמשך מסופר כיצד חלק גדול מהנאשמים קשרו קשר גם הם להבריח נשק מלבנון - תשע חבילות אמל"ח הועברו מעבר לגדר לישראל, וכללו בין היתר שלושה מטעני כלימגור, עם חומר נפץ ושישה נפצי השהיה. מכחל אמר לנאשמים להעביר את החומרים לבית חנינא. הוא הנחה לקחת מטען אחד ונפץ מתיק האמל"ח שהוברח ולהסתיר אותם באדנית של בית ספר לבנות באלערשה.
לאחר שהגיעו לביתם פתחו השניים את החבילות, ומצאו מטען רוס"ר 5.56 מ"מ מפורק בשתי חבילות שונות, שני אקדחים ושלושה מטעני כלימגור. מכחל הנחה אותם להעביר את החבילות לבית חנינא שבצפון ירושלים, ונאשם נוסף עבר בכביש ווידא שהדרך פנויה ושאין בה כוחות משטרה או מחסומים.
ב-31 באוגוסט אשתקד התקשר מכחל לנאשם נוסף, הנחה אותו לקנות מצלמות רכב הנשלטות מרחוק ולנסוע לחניון יד הבנים בפארק הירקון בתל אביב. אז הוא הורה לו להחנות את רכבו בחניון ולעזוב ברגל את המקום. למחרת הגיע למקום נאשם אחר, שהונחה להכין מטען חבלה, המורכב מכלימגור בעל הפעלה חשמלית המאפשרת שליטה מרחוק.
ב-12 בספטמבר הוא הגיע למקום שבו הסתיר אחד הנאשמים את הכלימגור בבית הספר באלעזרייה. הוא לקח אותו למיקום שאליו הנחה אותו באמצעות שיחת וידאו בוואטסאפ פעיל החיזבאללה, שהסביר לו גם איך להניח את המטען ולהסתיר אותו.
ב-15 בספטמבר הנחה פעיל חיזבאללה את אחד הנאשמים להפעיל את המטען כדי לגרום "למותו של איש חשוב". בשעה 6:30 הופעל מטען החבלה והתפוצץ. לאחר מכן, הנאשם שהפעיל את המטען ביקש מנאשם נוסף לעזור לו לברוח, וזה סייע לו להימלט לבית חנינא.
יובל קרני השתתף בהכנת הכתבה