שידור ישיר מאולפן ynet

הרמדאן נגמר כבר מזמן, אבל המתיחות הביטחונית וגל הטרור לא פוסקים, וכעת ישנו שוב חשש לעימותים במהלך יום הנכבה. במשטרה נערכים בכוננות מוגברת לקראת ציון האירועים היום (ראשון), שבו מבכים הפלסטינים את "אסון" הקמת מדינת ישראל עבורם, ואת גירוש התושבים הפלסטינים במלחמת העצמאות. במשטרה מציבים דגש משמעותי בכל הנוגע למוקד המתיחות המרכזי בחודשים האחרונים: הר הבית בירושלים, כשברקע קריאות חמאס וגורמים פלסטינים אחרים להמוני מוסלמים להגיע למסגד אל-אקצא. עם זאת, הבוקר לא נרשמו עימותים במתחם.
2 צפייה בגלריה
דגלי חמאס בהר הבית, ושוטרים במהלך העימותים אתמול בהלוויית העיתונאית
דגלי חמאס בהר הבית, ושוטרים במהלך העימותים אתמול בהלוויית העיתונאית
דגלי חמאס בהר הבית, ושוטרים במהלך העימותים שלשום בהלוויית העיתונאית
(צילום: AFP)
לפי המשטרה מתוכננות היום מספר עצרות ותהלוכות לא גדולות בנצרת, באוניברסיטת תל אביב וברמאללה וביריחו. במשטרה אומרים כי הם ערוכים לכל תרחיש אפשרי מבחינת הפרות סדר ציבורי ברחבי הארץ, ולסיכול כל אפשרות להוצאת פיגוע טרור. במשטרה נערכים גם לתרחיש של עליית יהודים להר הבית היום, לציון פסח שני. גורם במשטרה מסר: "אנחנו נערכים לשמור על הסטטוס קוו ולאפשר את חופש פולחן הדת לכולם לפי כל כללי הסטטוס קוו".
חמאס הזהיר אתמול מפני עליית יהודים להר הבית. בהודעה מטעם ארגון הטרור נמסר כי "פריצה", כלשונו, למסגד אל-אקצא ביום הנכבה תהווה "הסלמה מסוכנת ומשחק ברגשותיהם של העם הפלסטיני והאומה הערבית". בחמאס הזהירו שהדבר ידחוף ל"התנגשות" מול ישראל, וקראו כאמור למוסלמים להגיע בהמוניהם למתחם ההר היום.
המתיחות כעת מגיעה אחרי שבסוף השבוע אירעו כמה וכמה אירועים ביטחוניים: בג'נין נהרג שלשום לוחם ימ"מ נעם רז בהיתקלות עם פלסטינים חמושים, במהלך ניסיון לעצור חשוד בפעילות טרור. רז, שהועלה לאחר מותו לדרגת רב-נגד, יובא היום למנוחות בהר הרצל בירושלים. במקביל, בשרון סוכל ניסיון פיגוע: פלסטיני בן 19 נעצר שלשום סמוך לצור יצחק, בסיומן של סריקות שנערכו בעקבות דיווח בדבר אדם המסתובב בצומת צור יצחק באופן חשוד, כשאבן בידו. השוטרים איתרו את החשוד - תושב טול כרם. בחיפוש נמצאו ברשותו אבן, סכין ומכתב המציין את כוונתו לבצע פיגוע בשטחי ישראל.
התפרעויות בהלוויית העיתונאית שירין אבו עאקלה

שלשום גברה המתיחות גם בעקבות העימותים במהלך הלווייתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, שנהרגה במהלך חילופי אש בין צה"ל לחמושים פלסטינים בג'נין ביום רביעי. לא ברור עדיין איזה צד ירה את הקליע הקטלני שפגע בראשה, אולם הפלסטינים כבר קבעו ש"חוסלה" על ידי ישראל, בתקרית שהגבירה אף היא את סף המתיחות. בהלוויה שלשום תועדו שוטרים מכים כמה מנושאי ארון הקבורה של אבו עאקלה, והארון כמעט נפל על הקרקע. במשטרה אומרים כי העימותים פרצו רק לאחר שיודו לעבר הכוחות אבנים, אולם התיעודים שהופצו ברחבי העולם עוררו זעם וגינויים נרחבים.
בצל הזעם על המהומות בלווייה, במשטרה חוששים שגורמים שונים ינצלו את יום הנכבה להלהיט עוד יותר את הרוחות. עם זאת, מבחינת המשטרה אין מודיעין מיוחד על כוונה להפר את הסדר בהר הבית או בערים הערביות או המעורבות ברחבי הארץ. במשטרה מדגישים שהם ערוכים בכוחות בשטח ובכוחות עתודה גדולים, על מנת לתת מענה מיידי לכל ניסיון הפרת סדר, כדי לדכא אותו לפני שהאירוע מאבד שליטה, כפי שאירע בלוויה של אבו עאקלה.
2 צפייה בגלריה
תפילות בהר הבית
תפילות בהר הבית
אין מודיעין מיוחד על כוונה להפר את הסדר. תפילות בהר הבית
(צילום: AP )
לא רק חמאס תורם להתססת השטח. משרד הווקף הפלסטיני פרסם אתמול אזהרה מפני כניסה של יהודים להר הבית. "אנו קוראים לתושבי מזרח ירושלים הפלסטינים ולערביי ישראל להגיע לשערי המסגד, לשמור ולהגן עליו כדי למנוע מהקבוצות הקיצוניות שירצו לפרוץ אליו", מסר המשרד. בווקף הביאו פליאה מ"השתיקה הבינלאומית", כלשונם, לאירועים המתרחשים בשטחים הפלסטיניים - אף שברחבי העולם גינו את מות העיתונאית, וגם מועצת הביטחון של האו"ם הצטרפה לגינויים הללו בסוף השבוע. בווקף טענו גם הם כי מסגד אל-אקצא נתון תחת סכנת "פלישות ותקיפות מתמשכות", וקראו לנקוט בצעדים נגד ישראל.
קריאות דומות להמונים להגיע ולהתעמת עם מדיניות הביקורים של יהודים בהר ועם כוחות הביטחון הופצו גם ברשתות החברתיות, בדפים המזוהים עם חמאס. בתוך כך, אתמול מת מפצעיו צעיר פלסטיני בן 21 ממזרח ירושלים שנפצע קשה לפני שלושה שבועות בעימותים עם כוחות הביטחון במתחם ההר.
פורסם לראשונה: 22:47, 14.05.22