כוחות הביטחון תפסו 23 טונות של חטיפי שוקולד במעבר ניצנה בין ישראל למצרים, שיועדו להגיע לרצועת עזה ולפי החשד שימשו כאמצעי חלופי להעברת כספים לחמאס. בהודעה שפרסמה בצהריים (שני) לשכתו של שר הביטחון בני גנץ צוין כי הוא חתם על צו ההחרמה של חטיפי השוקולד.
החטיפים נתפסו על ידי פקחי רשות המסים במעבר ניצנה בפעילות משותפת של אגף המודיעין בצה"ל, המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור במשרד הביטחון (מט"ל) והמרכז הלאומי לאבחון מטען ברשות. "ישראל תמשיך לפעול בכדי למנוע את התעצמות חמאס, שבונה כוח צבאי, במקום לדאוג לתושבי הרצועה שכורעים תחת הנטל הכלכלי", מסר גנץ. "נמשיך ונרדוף את כספי הטרור בכל צורה שבה מבקשים להעביר אותם".
2 צפייה בגלריה
חטיפי שוקולד שנתפסו לפני שעברו לעזה למימון חמאס
חטיפי שוקולד שנתפסו לפני שעברו לעזה למימון חמאס
החטיפים שנתפסו. "נרדוף אחר כספי הטרור בכל צורה"
(צילום: מכס ניצנה)
על פי החשד, כך נמסר בהודעה של לשכת שר הביטחון, חמאס מפעיל תשתיות נרחבות למימון טרור באמצעות מימון סחורות בהן מוצרי מזון בסיסיים, כגון חטיפי שוקולד, שיועדו למכירה לתושבי עזה. ההכנסות ממכירת החטיפים שימשו למימון פעילות חמאס, כולל זו של הזרוע הצבאית של ארגון הטרור.
בעקבות החשד כוחות הביטחון הגבירו את האכיפה והפיקוח על יבואנים ברצועה שעובדים עם החברות של משפחה בשם שמלח - "אלמתחדון לחלפנות" ו"ערב אלצין" - אשר הוכרזו כארגון טרור. "הפעילות העסקית למול חברות אלו מהווה עבירה על החוק, שתביא למימוש סנקציות כבדות למול המעורבים", נמסר.
2 צפייה בגלריה
חטיפי שוקולד שנתפסו לפני שעברו לעזה למימון חמאס
חטיפי שוקולד שנתפסו לפני שעברו לעזה למימון חמאס
החטיפים לאחר התפיסה במעבר ממצרים. מתיחות גוברת מול חמאס
(צילום: מכס ניצנה)
ההודעה הבוקר שאותה מדגיש שר הביטחון מגיעה על רקע המתיחות הגוברת מול חמאס, בעקבות המבוי הסתום בשיחות להסדרה ארוכת טווח אחרי הלחימה במבצע "שומר החומות" בחודש מאי. כתבנו אליאור לוי ציין שבימים האחרונים חמאס החל לאותת ביתר שאת, באמצעות גורמים ברצועה הכפופים למרותו, כי פניו להסלמה הדרגתית אשר עלולה להוביל לסבב אלימות נוסף.
עיקר הזעם נובע מכך שישראל מתבצרת בעמדתה שלא להכניס את המענק הקטארי בתצורה הקודמת שלו, באמצעות כסף מזומן דרך מעבר ארז לרצועה. ניסיון לייצר מהלך עוקף ישראל, של קטאר, הרשות הפלסטינית והאו"ם - ולפיו המענק יועבר באמצעות בנקים שבשליטת הרשות לסניפיהם ברצועה - כשל, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. הסיבה: חשש של הרשות המוניטרית הפלסטינית מפני תביעות ענק בינלאומיות נגד אותם בנקים בגין סיוע ומימון טרור.
המענק הקטארי האחרון נכנס לרצועה ימים ספורים טרם תחילת מבצע "שומר החומות", במזומן, ומאז עברו שלושה חודשים בלי כסף. עיקר הבעיה היא שהמענק משמש גם לתשלום משכורות לפקידות חמאס ברצועה, כמה מיליוני דולרים בחודש, ואין שום דרך חוקית לשלם זאת באמצעות מערך בנקאי מבוקר – אלא אם הכסף נכנס במזומן.