יממה אחרי תום פסגת "ההזדמנות האחרונה", כפי שכינו אותה האמריקנים, מסרה לשכת ראש הממשלה כי "צוות המו"מ עדכן את נתניהו על מצב השיחות בדוחא, והביע אופטימיות זהירה באשר לאפשרות להתקדם לעסקה, על יסוד ההצעה האמריקנית העדכנית - הכוללת מרכיבים המקובלים על ישראל". עוד נמסר מלשכת נתניהו כי "יש לקוות שהלחץ הכבד על חמאס מצד ארה"ב והמתווכות יוביל להסרת התנגדותו להצעה האמריקנית, ויאפשר פריצת דרך במגעים".
גורמים שמעורים במגעים אמרו הערב כי צוותי העבודה שנותרו בדוחא ואלו שיגיעו מחר לקהיר - "סוגרים את כל הפערים סביב שמות המחבלים, המפתחות ושמות החטופים שישוחררו, וכן דנים על סוגיית רפיח וציר פילדלפי". הם מדגישים כי "חמאס לא נתן תשובה ולכן כל ההתקדמות, צמצום הפערים והאופטימיות הזהירה - תחת סימן שאלה גדול".
עוד כותרות:
1 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
הנציגים שהשתתפו בפסגה: ראש השב"כ בר, ראש המוסד ברנע, ראש ה-CIA ברנס, ר"מ קטאר אל-ת'אני וראש המודיעין המצרי כמאל
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
ביידן: קרובים יותר מתמיד לעסקה, תחזיקו אצבעות

ארגון הטרור הודיע עוד לפני השיחות על החרמת הפסגה בקטאר, ובישראל הביעו פסימיות גדולה - ותהו עם מי בכלל מדברים. גם אחרי הפסגה, אנשי חמאס הקפידו לומר כי הם דוחים את ההצעה האמריקנית החדשה. אבל בפועל, בחדר הסגור בדוחא קרו כל מיני דברים שמנוגדים להצהרות הפומביות של חמאס - ובכיר בבית הלבן אפילו הדגיש אמש בתדרוך לכתבים מדוחא: "לא הייתי מתייחס להצהרות הפומביות של חמאס ברצינות".
הצד הקטארי חידש לישראל שני דברים מעניינים בפסגה: הראשון, לחצים נוספים שהם מפעילים על חמאס מאחורי הקלעים, שעליהם לא ידעו בישראל. הקטארים מפעילים עוד מנופי לחץ, שאולי יובילו את חמאס להתגמש חרף העקרונות הישראליים החדשים שנוגעים לציר פילדלפי ומסדרון נצרים.
בנוסף, הקטארים הביאו חידוש גם בכל הנוגע לסוגיית ציר נצרים והדרישה למנוע מעבר מחבלים מדרום הרצועה לצפונה. קטאר, כך אומרים בישראל, הציגה הצעות חדשות מחמאס לגבי חלק מהפתרונות שנוגעים למערך הבקרה שישראל דורשת. מצד אחד, הדבר מאפשר לישראל לשמור על עקרונותיה - ומצד שני מייצר מרחב גמישות.
הבכיר האמריקני שתדרך את הכתבים מדוחא אף הדגיש כי "זה שלב סופי, סוף המשחק, ומה שהשתנה מבחינת חמאס הוא שהארגון נתון ללחץ אדיר. הם מחזיקים את תושבי עזה בני ערובה, והפסקת המלחמה תאפשר הכנסת סיוע הומניטרי גדול לעשרות אלפי מחסות. התנאים לכך מוכנים". לדבריו, חרף הצהרות חמאס שדורש שהעסקה תתאים לתשובתו ב-2 ביולי - בפועל גם ארגון הטרור מבין שהעסקה תתבסס על מתווה 27 במאי, שהציג ביידן בנאום הפומבי ואושר במועצת הביטחון. "אם חמאס יגיד לא, תחשבו מה זה יעשה לתושבי עזה", אמר.
הפסגה בקטאר אמנם לא הביאה פריצת דרך שתביא מחר לחתימה על עסקה, אבל כן הזיזה דברים בשלבים שבהם תקועים הצדדים כבר זמן רב. אם עד כה הייתה תחושה שכל צד מתבצר בעמדותיו - הקטארים הצליחו להביא הסכמות בזכות הלחץ שהפעילו. הבכיר האמריקני הדגיש בתדרוך אמש שלא ניתן להמתין ל"עסקה מושלמת", והזהיר: "אם נמשיך לדון עוד חודשים כדי להגיע לכך - הסיכון הוא שלא יישארו חטופים חיים. וזה בלתי מקובל".
לדבריו, בפסגה בקטאר שנמשכה יומיים הושג "קונצנזוס" בין נציגי המדינות המשתתפות - ישראל, ארה"ב, קטאר ומצרים - על כך שיש כעת "רוח חדשה שמניעה את זה לעבר סיכום". הוא הוסיף שהשיחות בפסגה היו "הקונסטרוקטיביות ביותר שהיו לנו זה חודשים רבים" - אך הדגיש כי ההגעה לשלב שבו ניתן יהיה לחתום על הסכם תהיה עדיין קשה: "זו עסקה מאוד מורכבת ומסובכת. יש בה אלמנטים שאינם נוחים. היא רחוקה מלהיות מושלמת. אך מה שיש לנו תואם את העקרונות שהציג הנשיא ומועצת הביטחון אישרה. אנחנו חושבים שהחבילה נמצאת כאן".
בחדר הדיונים בדוחא היה ברור לכל הצדדים שעסקה חשובה גם למניעת הידרדרות אזורית - וההערכה היא שהמגעים הם אלה שמעכבים את התגובה מאיראן וחיזבאללה לחיסולים בביירות ובטהרן, שעלולים להביא למלחמה כוללת.