הקבינט יתכנס הערב (יום ה'), ולטענת גורם ישראלי - בדיון יצביעו השרים על התגובה למתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן בשבוע שעבר. בארה"ב, בינתיים, ישנם דיווחים סותרים לגבי רמת התיאום של ממשל ביידן מול נתניהו, ברקע השיחה בין הצדדים, שהתקיימה אתמול לראשונה זה חודש וחצי. מצד אחד, יש טענה שלמעשה רה"מ כלל לא שיתף אותם כיצד ישראל הולכת לנהוג באשר לאיראן. לכן האמריקנים הזמינו את גלנט, כדי לקבל ממנו הבהרות מה הולך לקרות. ברגע שנתניהו מנע מגלנט לטוס, האמריקנים מצאו את עצמם באפלה גדולה יותר.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
נתניהו וביידן. התדרוך לאחר השיחה בין השניים מרמז שארה"ב מסמנת: "אל תתקפו את המטרות האלה"
(צילום: דוברות רה"מ, AP Photo/Susan Walsh)
מנגד, נטען שיש הקשבה מצד ישראל באשר לבקשת ארה"ב שלא לתקוף מתקני גרעין ונפט, אלא יותר מטרות צבאיות ומודיעין צבאי. בהתבסס על מה שנאמר בתדרוך "הקר" בבית הלבן לאחר השיחה, לפיו זו הייתה "ישירה ופרודוקטיבית", הדבר מרמז על מסר חד ברור - "אל תתקפו את המטרות האלה". לנוכח הדבר, האפשרות הראשונה, לפיה האמריקנים אינם מודעים למתרחש, סבירה יותר.
כינוס הקבינט הערב דווקא עשוי להצביע על כך שאין החלטות סופיות בעניין איראן, ולא מן הנמנע שגם הערב לא תתקבל החלטה קונקרטית. מה שצפוי לקרות הוא שנתניהו יבקש להסמיך אותו ואת גלנט לקבל החלטה. מתוך חשש להדלפות, סביר להניח שלא יימסרו לחברי הקבינט כל הפרטים, אלא רק כיוונים כלליים, כלומר סוגי התקיפות ולא בדיוק המקומות והזמנים המדויקים. עצם ההסמכה מעידה שהעיתוי ייקבע על ידיהם, וזו גולת הכותרת.
רוב השיחה בין נשיא ארצות הברית לרה"מ אתמול, שבה לקחה חלק גם המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב קמלה האריס, הוקדשה לדיון בתגובה הישראלית למתקפה האיראנית, אך גם עתיד המערכה בלבנון מול חיזבאללה נידון בהרחבה. כך אמר גורם אמריקני שבקיא בפרטי השיחה לרשת ABC. אותו גורם ציין כי למרות היחסים המתוחים בין נתניהו לביידן, "האווירה בשיחה הייתה ידידותית".
בעוד שנתניהו לא הציג חזון מגובש במלואו למתקפת התגובה באיראן בשיחה הטלפונית, בכירים בוושינגטון היו עדיין שבעי רצון באופן יחסי מרמת הפירוט ששותפה, והרגישו שהממשלה הישראלית הייתה קשובה לטיעוניהם - לתקוף יעדים צבאיים קונבנציונליים במקום אתרים גרעיניים או מתקני הפקת נפט. כך דווח ב-ABC.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה  עם נשיא ארצות-הברית ג'ו ביידן, בלשכת ראש הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה  עם נשיא ארצות-הברית ג'ו ביידן, בלשכת ראש הממשלה בירושלים
נתניהו ויועציו בעת השיחה עם ביידן. גורמים בארה"ב משערים: "רה"מ מנסה לחזק את טראמפ"
(צילום: דוברות ראש הממשלה)
מנגד, ב-CNN דווח כי ביידן הולך ונהיה מתוסכל מכך שנתניהו נראה כמתעלם מעצותיו והמלצותיו, ודוחה באופן פומבי את ניסיונותיו להוריד את המתיחות האזורית. גורמים אמריקנים העלו בשיחות סגורות את ההשערה שראש הממשלה מנסה לחזק את המועמד הרפובליקני והנשיא לשעבר דונלד טראמפ בשבועות שלפני הבחירות בנובמבר.
עוד לפני השיחה, רה"מ שוחח עם טראמפ. מלשכת נתניהו נמסר אתמול כי טראמפ התקשר מיוזמתו לפני כשבוע לראש הממשלה, ובירך אותו על הפעולות הנחושות והעוצמתיות שישראל ביצעה נגד חיזבאללה. לשיחה היה שותף גם הסנאטור האמריקני לינדזי גרהאם.
הבית הלבן פרסם אמש את סיכום השיחה בין ביידן וסגניתו קמלה האריס לנתניהו. "הנשיא חזר על מחויבותו הבלתי מעורערת לביטחון ישראל. הוא גינה באופן חד-משמעי את מתקפת הטילים הבליסטיים של איראן נגד ישראל ב-1 באוקטובר", נכתב. בעניין לבנון "הדגיש הנשיא את הצורך בהסדר מדיני להחזרה בטוחה של אזרחים לבנונים וישראלים לבתיהם משני צדי הקו הכחול. הנשיא חזר על זכותה של ישראל להגן על אזרחיה מפני חיזבאללה, ששיגר אלפי טילים ורקטות לעבר ישראל בשנה האחרונה בלבד, והדגיש תוך כדי את הצורך למזער את הפגיעה באזרחים, בפרט באזורים המאוכלסים בצפיפות של ביירות.
"בעניין עזה דנו המנהיגים בצורך הדחוף בחידוש הדיפלומטיה לשחרור בני הערובה שבידי חמאס. הנשיא דן גם במצב ההומניטרי בעזה ובציווי להחזיר את הגישה לצפון הרצועה, לרבות על-ידי חיזוק המסדרון מירדן באופן מיידי. הם הסכימו להישאר בקשר הדוק במהלך הימים הקרובים הן ישירות והן באמצעות צוותי הביטחון הלאומי שלהם".
בניו יורק טיימס ציינו אתמול כי העובדה שראש הממשלה והנשיא לא שוחחו במשך חודש וחצי חרף כל האירועים שהתרחשו "משקפת את מערכת היחסים הגרועה ביותר בין ארה"ב לישראל זה שנים". לשכת ראש הממשלה מסרה אתמול כי השיחה ארכה 50 דקות, בעוד שהבית הלבן אמר כי היא ארכה 30 דקות.
דברי גלנט ביחידת 9900, אתמול
(צילום: אלעד מלכה)

נסיעת גלנט שנדחתה - וצפויה להתעכב

זמן קצר אחרי השיחה, שר הביטחון יואב גלנט - שביקר ביחידה 9900 של אגף המודיעין, שמשמשת לאיסוף מודיעין חזותי - אמר כי "ההתקפה האיראנית הייתה אגרסיבית אך לא מדויקת. לעומת זאת - התקיפה שלנו תהיה קטלנית, מדויקת ובעיקר מפתיעה, הם לא יבינו מה קרה ואיך, והם יראו את התוצאות". הוא הדגיש כי בתקיפות האיראניות חיל האוויר לא נפגע, כל מסלולי ההמראה פועלים - וכך גם לא נפגע אף חייל או אזרח.
לפני קיום השיחה בין ביידן לנתניהו, הציב שלשום רה"מ שני תנאים לטיסתו של גלנט לארה"ב - לפני אישור שלה. אחד מהם הוא שיחה שיקיים עם ביידן, אחרי שהשניים לא שוחחו במשך שבועות ארוכים, והשני היה אישור בקבינט של הפעולות הבאות נגד איראן. כעת, משהשיחה התקיימה, צפוי גלנט לתאם מועד חדש להמראתו - אך בשל יום הכיפורים היא צפויה להתעכב.
האמריקנים, בכל מקרה, היו בהלם מוחלט מדחיית הטיסה במועד המקורי שלה - גלנט תוכנן להגיע לארה"ב אתמול - ולמעשה אין זה משבר רק בין נתניהו לגלנט, אלא גם בין נתניהו לממשל ביידן. האמריקנים הם אלה שהזמינו את שר הביטחון, שמהווה מבחינתם את "איש הקשר למלחמה", והוא תיאם את נסיעתו עם לשכת ראש הממשלה. שעות ספורות לפני הטיסה המתוכננת בלילה שבין שלישי לרביעי, למרות שלא התקבל אישור לנסיעה, בסביבת גלנט היו בטוחים שהיא תצא לפועל.