"ארצות הברית סיפקה מידע מודיעיני שסייע להצלת ארבעה בני ערובה ישראלים", כך מדווח העיתון "וושינגטון פוסט" שמבסס את הידיעה על מספר גורמים הקרובים לנושא. לדברי הגורמים שצוטטו בעיתון, "צוות אמריקני שממוקם בישראל סיפק את המידע, שהצטרף למודיעין שנאסף על-ידי ישראל לקראת המבצע". גורם אחר אמר שהחומר האמריקני כלל גם תצלומי אוויר.
תיעוד מבטן המסוק; נועה ארגמני מחולצת מרצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

עוד דווח כי "הצוות המורכב מאנשי מבצעים מיוחדים ומודיעין הפועלים בשגרירות בירושלים, נמצא בישראל מאז תחילת המלחמה באוקטובר. מאז, הוא שיתף עם גורמים ישראליים מידע על מיקומם הפוטנציאלי של חטופים שנאספו ממעקבים של מל"טים אמריקניים על עזה, יירוט שדרים בתקשורת ומקורות אחרים".
"ארצות הברית תומכת בכל המאמצים להבטיח את שחרור בני הערובה שעדיין מוחזקים בידי חמאס, כולל אזרחים אמריקנים", אמר היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בהצהרה. הוא ציין שעבודה זו כוללת משא ומתן מתמשך ו"אמצעים אחרים".
כפי שנכתב אתמול בטור של פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי, הייתה גם זווית אמריקנית למבצע. הכוחות האמריקניים שנמצאים בארץ ומסייעים במאמץ להשבת החטופים, פועלים כתף אל כתף עם מפקדת השבויים והנעדרים באמ"ן, בראשות האלוף במיל' ניצן אלון - במסגרת שיתוף הפעולה, שמנוהל ביחידת מש"ב (האמונה על הקשרים המודיעיניים בין הצבאות). בתחילת המלחמה הנשיא ביידן אמר שגורמי המודיעין של ארצו יסייעו לישראל להשיב את החטופים, ומפקד פיקוד המרכז האמריקני, גנרל קורילה, חזר על ההבטחה - ובמסגרתה נשלחו אנשים משלוש הסוכנויות, ה-NSA, ה-CIA וה-DIA (המודיעין הצבאי). במבצע עצמו, המסוק שחילוץ את נועה ארגמני נחת ליד המזח של האמריקנים שהחל לפעול מחדש אתמול, לכן הייתה טענה פלסטינית שהיה מבצע משולב עם ארה"ב. אבל הסיוע האמריקני לא היה מבצעי אלא רק מודיעיני, והייתה להם תרומה חשובה בהשגת המידע לקראת הפעולה.
מאז סיום המבצע טענו כלי תקשורת פלסטיניים כי האמריקנים היו מעורבים בחילוץ החטופים, אך פיקוד המרכז של צבא ארה"ב שלל את הטענה ובחשבון הרשמי שלו ברשת X כתב כי "לא נעשה שימוש במזח ההומניטרי - כולל הציוד, כוח האדם ונכסיו - במבצע לחילוץ בני הערובה בעזה. אזור שמדרום למזח שימש את הישראלים להחזיר בבטחה את החטופים לישראל. כל טענה שמנוגדת לכך היא שקרית". בציוץ אחר ברכו בפיקוד על הצלחת המבצע: "ברכות לכוחות הביטחון הישראליים ולעם ישראל על מבצע החילוץ המוצלח, ועל החזרה של ארבעת השבויים שנחטפו ב-7 באוקטובר למשפחותיהם".
דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, הצטרף גם הוא להכחשות והבהיר אמש כי בניגוד לדיווחים בכלי התקשורת הפלסטיניים, כוחות הביטחון "לא נכנסו לאזור נוסייראת דרך אף רכב או משאית סיוע", במהלך מבצע חילוץ החטופים, וכן "לא השתמשו ברציף הצף האמריקני בשום צורה".
2 צפייה בגלריה
הפיר הצף בעזה
הפיר הצף בעזה
הרציף הצף בעזה. הכחשות לטענות הפלסטיניות
(צילום: ISRAELI ARMY / AFP)
2 צפייה בגלריה
נועה ויעקב ארגמני
נועה ויעקב ארגמני
נועה ויעקב ארגמני. ביידן בירך על החזרת החטופים
אמש התייחס גם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, להצלחת המבצע ואמר: "אני רוצה לברך על חילוצם בבטחה של ארבעה חטופים והחזרתם למשפחותיהם בישראל. נמשיך לפעול להחזרתם של כל החטופים הביתה, ולהשגת הפסקת אש. חיוני שזה יקרה".
מהבית הלבן נמסר: "כוחות הביטחון הישראליים ביצעו היום מבצע מוצלח לחילוץ ארבעה חטופים מידי החמאס בעזה. כולם נחטפו מפסטיבל 'נובה' ב-7 באוקטובר. החמאס תיעד את החטיפה המזעזעת של נועה ארגמני כדי שהעולם יראה. עכשיו כולם בטוחים והתאחדו עם משפחותיהם, אנחנו משבחים את עבודת שירותי הביטחון הישראליים שביצעו את המבצע הנועז הזה. ארה"ב תומכת בכל המאמצים לחילוץ החטופים שעדיין נמצאים בידי חמאס – כולל אזרחים אמריקנים", מסר הממשל האמריקני, והצהיר כי עסקת החטופים והסכם הפסקת האש שנמצאים כעת על הפרק יבטיחו את שחרורם של כל החטופים שעדיין מוחזקים בעזה.
בהמשך הגיב גם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן: "אנו מברכים על חילוצם של ארבעה חטופים, שאחרי שמונה חודשים בשבי התאחדו סוף-סוף עם משפחותיהם בישראל. ארה"ב לא תנוח עד שכל בן ערובה יוחזר הביתה. ההצעה שהציג הנשיא ביידן תביא הקלה הן לתושבי עזה והן לבני הערובה הנותרים ולמשפחותיהם. הדבר היחיד שעומד בדרך להשגת הפסקת האש הזו הוא חמאס".