ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אתמול (יום ראשון) הפכה, פעם נוספת, לזירת עימותים בין שרים לאנשי מערכת הביטחון - שתקפו זה את זה על רקע המלחמה.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מחה בפני הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי על ההפוגה הטקטית בציר סאלח א-דין ברפיח - ותהה: "יש אזור אחד שנלחמים בו ואזור אחד שלא? מה זה, אבטחה מרחבית? זו טעות, זו לא צורה של מלחמה".
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ', הרצי הלוי, איתמר בן גביר
סמוטריץ', הרצי הלוי, איתמר בן גביר
סמוטריץ', הרצי הלוי ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, Menahem KAHANA/AFP)
הרמטכ"ל, מצידו, השיב לבן גביר כי "כבר אמרתי לך שכאשר צה"ל משמיד, מטהר וכובש שטח - אז לצד זה נוצר מרחב הומניטרי שבו האוכלוסייה האזרחית נמצאת. אני יודע שבמבצעים שאתה פיקדת עליהם, אולי אצלך זה ככה, לא מצאת לנכון להגדיר שטחים הומניטריים".
שר החקלאות אבי דיכטר העיר לבן גביר: "אם הרמטכ"ל אומר לך - אז כדאי שתבין". הוא השיב: "עם כל הניסיון שלך, כנראה שאני צדקתי ואתם טעיתם. אמרתי לכם בואו נפציץ את עזה. כנראה שצריך קצת פחות יוהרה".
הלוי השיב: "אין יוהרה, וגם על מה שאמרת - יש לי מה לומר". שרת התחבורה מירי רגב, מצידה, בחרה לתהות מדוע שר הביטחון יואב גלנט עזב את החדר - כמנהגו בתקופה האחרונה כאשר בן גביר מדבר. "איזה מן דבר זה ששר ביטחון מתעלם מחבר קבינט ויוצא החוצה כשהוא מדבר?", אמרה.
בשובו של גלנט, פנה נתניהו אליו ותהה מדוע הוא יוצא: "למה יצאת? אומרים לי ועליי הרבה דברים שאני לא אוהב לשמוע, אף פעם לא קמתי ויצאתי מהחדר. אתה רוצה להגיב?" גלנט השיב: "אין תגובה". נתניהו: "אם ככה, אז רק אני אדבר ואסכם".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יואב גלנט
בנימין נתניהו יואב גלנט
נתניהו וגלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, אלעד מלכה)
במהלך ישיבת הקבינט, גם סמוטריץ' נזף ברמטכ"ל - בעקבות דבריו על הצורך המובהק לגייס חרדים. "אתה הרמטכ"ל", הטיח סמוטריץ'. "ואתה מוציא הודעות וסרטונים על חרדים. זו סוגיה פוליטית ורמטכ"ל לא אמור לדבר עליה. אני חושב שהאמירה שלך לא במקומה".
הרמטכ"ל ענה לסמוטריץ': "צה"ל מונחה על ידיכם לגייס חרדים עכשיו. קחו אחריות, אני יודע שזו מילה חריגה כאן. עד אז אני ממשיך לגייס מכל קצות החברה הישראלית. צה"ל צריך כוח אדם נוסף". סמוטריץ' ענה: "אתה מתערב בסוגיה פוליטית". הרמטכ"ל: "אתה טועה ומטעה. אני לא מתערב, אלא פועל לעודד את גיוס החרדים, צה"ל זקוק לזה ביטחונית".
על רקע דחיית האישורים של צעדי סמוטריץ' נגד הרשות הפלסטינית, שעלו בקבינט, הזהיר גורם ביטחוני: "הממשלה, ובמיוחד שר האוצר, עדיין שבויים בקונספציה. לא יהיה ואקום, החלשת הרש"פ תביא ליותר טרור, ליותר נפגעים ישראלים ולעליית חמאס. אפשר להגיד הרבה דברים נכונים על השאננות של הצבא, אבל ברמה המדינית חיזקנו במשך שנים את חמאס והחלשנו את הרש"פ".
ל-ynet נודע כי מאז דחיית האישורים בקבינט ולאורך כל היום, ניהלו כמה אנשי ביטחון שיחות עם סמוטריץ' וניסו להסביר לו את הדברים. "גם אם זו דעתו, זו לא הנחיית הקבינט. איך בצד אחד מחליטים שיש צורך ברשות ולסייע לה כדי לשמור על יציבות, וביד השנייה מכים בה וגורמים להקרסתה?", תהה גורם ביטחוני.
אתמול, על רקע קידום הצעת משרד הביטחון להארכת העלאת גיל הפטור ללוחמי מילואים והבאת החוק לאישור בכנסת בימים הקרובים, ועל-רקע קידום חוק הפטור מגיוס חרדים השנוי במחלוקת, הבהיר הרמטכ"ל: "כל גדוד סדיר חרדי שאנחנו מקימים, מוריד לנו תעסוקה של אלפי אנשי מילואים רבים".
הלוי התייחס לסוגיה הנפיצה במהלך הערכת מצב וסיור במרכז רצועת עזה, שערך ביום שישי האחרון עם מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן, מפקד אוגדה 99 תת-אלוף ברק חירם ומפקדים נוספים במילואים. "אנחנו רוצים להרחיב את הבסיס כמה שיותר ממי שמגיע להתגייס. אני אומר לכם שיש הזדמנות לשינוי גם בחברה החרדית, לא מספיק רחב, אבל יש רצון לשינוי", אמר הלוי.