6 צפייה בגלריה
הדוקרן ששימש לתקיפת הסוהר בנפחא
הדוקרן ששימש לתקיפת הסוהר בנפחא
הדוקרן ששימש לתקיפת הסוהר בכלא נפחא
(צילום: דוברות שב"ס)
פיגוע דקירה בכלא: יוסף אל-מבחוח, אסיר באגף חמאס של כלא נפחא שמרצה מאסר של 15 שנה, תקף בצהריים (שני) סוהר עם דוקרן בפניו ופצע אותו באורח קל. הסוהר פונה לקבלת טיפול במרפאת היחידה. בשב"ס ציינו כי צוות התערבות הוזעק למקום והשתלט על האסיר העביר אותו מיד להפרדה. לפי שירות בתי הסוהר, האגף נמצא תחת שליטה, ובשלב זה בודקים מפקדי האגף מה היה המניע לתקיפה.
הדקירה אירעה סמוך לשעה 16:30, כשאסירי חמאס עשו את דרכם מהחצר לאגף לקראת נעילתו - כשלפתע התנפל אל-מבחוח עם דוקרן מאולתר על הסוהר שליווה אותו. הסוהר נאבק באל-מבחוח והצליח להדוף אותו. לדברי מפקד המחוז הדרומי בשב"ס, משה אוחיון, "הסוהר מנע פגיעה קשה בתגובה מהירה", ובכך הציל את חייו. אל-מבחוח מרצה 15 שנות מאסר בגין שיגור רקטות לעבר ישראל, פעילות במנהרות הטרור והנחת מטענים,
6 צפייה בגלריה
יוסוף אל מבחוח האסיר הביטחוני שדקר סוהר
יוסוף אל מבחוח האסיר הביטחוני שדקר סוהר
המחבל יוסף אל-מבחוח
חוקרי משטרה הגיעו לכלא ועצרו את האסיר בחשד לניסיון רצח. מפקד המחוז אמר כי המצב בכלא היה רגוע בימים האחרונים, ולא ידוע על שינויים בהתנהלות. "הנחת העבודה היא שאסירי החמאס, כמו כל האסירים ביטחוניים, ינסו בכל רגע לבצע פיגוע דקירה בסוהר", אמר אוחיון וציין כי נבדק אם הייתה הכוונה של ארגון הטרור מבחוץ.
עם זאת, מהצד הפלסטיני האירוע נראה כמו פיגוע לכל דבר, ונראה שהפרדה של כמה אסירות ביטחוניות עלולה להצית את השטח עד כדי הסלמה. בחמאס בירכו על הדקירה וכינו אותה "תגובה טבעית להסלמה נגד האסירות הפלסטיניות בבתי הכלא בישראל", ומסרו: "אנו מזהירים את האויב מלהמשיך בפשעיו נגד האסירות והאסירים. סוגיית האסירים תישאר בראש סדר העדיפויות של חמאס", וגם הפלגים הפלסטיניים קראו לקיים ביום שישי הקרוב "יום זעם" בגדה המערבית כאות תמיכה באסירות ובאסירים בבתי הכלא בישראל, ועודדו את הצעירים לצאת למוקדי החיכוך עם צה"ל.
6 צפייה בגלריה
מחלקים דברי מתיקה בביתו של האסיר בג׳באליא
מחלקים דברי מתיקה בביתו של האסיר בג׳באליא
חלוקת דברי מתיקה בבית האסיר בג'בליה
סוגיית האסירות נמצא במוקד השיח הפלסטיני בימים האחרונים ובדומה למקרים דומים בעבר, אירועים הקשורים לאסירים ביטחוניים בישראל הם בעלי פוטנציאל גבוה להתלקחות - שבחמאס שואפים אליו. ארגון האסירים הפלסטינים מסר כי הקצין נדקר בעקבות "המתקפה על האסירות והאסירים", והטילו על ישראל את האחריות המלאה לכל התדרדרות אפשרית במצב.
6 צפייה בגלריה
כיבוי האש שהציתו אסירי הג'יהאד האיסלאמי בכלא קציעות
כיבוי האש שהציתו אסירי הג'יהאד האיסלאמי בכלא קציעות
כיבוי תאים שהוצתו בכלא קציעות בספטמבר, במהלך ההתפרעויות אחרי בריחת האסירים
(צילום: דוברות שב"ס)
הדקירה הערב מגיעה כשברקע עדיין זכורה המתיחות הרבה באגפים הביטחוניים בבתי הכלא וההתפרעויות שהתרחשו בהם במקביל למצוד הנרחב אחר ששת המחבלים שברחו מכלא גלבוע בתחילת ספטמבר. הבריחה ההיא הובילה את שב"ס לערבב את אסירי הג'יהאד האיסלאמי בקרב אסירים מארגונים אחרים, במהלך שעורר מחאה מצד ארגוני הטרור והצתות של תאים בבתי הכלא קציעות ורמון.
6 צפייה בגלריה
כיבוי האש שהציתו אסירי הג'יהאד האיסלאמי בכלא קציעות
כיבוי האש שהציתו אסירי הג'יהאד האיסלאמי בכלא קציעות
(צילום: דוברות שב"ס)
אותה בריחה באמצעות חפירת מנהרה מכלא גלבוע התאפשרה בחסות שרשרת ארוכה של מחדלים, ובין היתר נראה שבבית הסוהר לא הפיקו לקח מניסיון בריחה דומה למדי ב-2014, שגם בו האסירים חפרו את המנהרה דרך השירותים בתא שלהם. האסירים הצליחו לברוח גם לנוכח העובדה שמגדלי השמירה לא היו מאוישים, ונתפסו רק בתום מצוד נרחב של כוחות הביטחון אחרי שהתפצלו לכמה קבוצות, מצוד שנמשך כמעט שבועיים.
בעקבות המחדל של שב"ס הוקמה ועדת חקירה ממשלתית שמטרתה לבחון כיצד הבריחה התאפשרה, ובה נחשפו מחדלים נוספים, כמו העובדה שחול, בטון וחצץ התגלו בתקופה שקדמה לבריחה במערכת הביוב, אך למרות התראות שניתנו על כך לא הייתה לכך התייחסות נאותה מצד סוהרים בכלא. גם ספירת האסירים הייתה לקויה, ובשעות הראשונות שאחרי הבריחה נרשם שהאסירים שברחו עדיין ישנים במיטותיהם.
באחד הדיונים בוועדה בשבוע שעבר נידון גם מעמדם של האסירים הביטחוניים, סוגייה שכבר שנים ארוכות נתונה לוויכוח ציבורי, בצל הטענה שלמחבלים המורשעים יש למעשה אוטונומיה בכלא, בעוד שהסוהרים עצמם "מוחלשים" מולם. בדיון הזה העיד ניצב בדימוס שלומי קעטבי, שעמד ב-2018 בראש ועדה אחרת שאותה הקים השר דאז לביטחון פנים גלעד ארדן, ושמסקנותיה בנושא לא יושמו. הוועדה המליצה אז "לפרק את האוטונומיה" של המחבלים, בין היתר באמצעות ערבוב אסירים מארגונים שונים – חמאס, פתח והג'יהאד האיסלאמי.
6 צפייה בגלריה
אסירים ביטחוניים בכלא קציעות
אסירים ביטחוניים בכלא קציעות
אסירים ביטחוניים בכלא קציעות, ארכיון
(צילום: חיים הורנשטיין)
קעטבי טען לקשר ישיר בין אי-יישום ההמלצות לבין בריחת ששת המחבלים מכלא גלבוע. לדבריו, ערבוב אסירים מארגונים שונים היה מאפשר למנוע את הבריחה בשל חששם מהלשנה, וכן היה מאפשר לאסוף מודיעין רב יותר מתוך כותלי הכלא. אולם לדבריו המחבלים "כיום חיים בקומונה משלהם – ואפילו משובצים לתאי הכלא והאגף לפי אזור המגורים שממנו הם מגיעים". הוא טען עוד כי "שב"ס פשוט איבד את היכולת לנהל אותם. בעיקר קונים שקט וככה הם מגיעים ליחסי תן וקח עם האסירים הביטחוניים".
אחד מאירועי הדקירה החמורים ביותר בשנים האחרונות בבתי הכלא היה פיגוע שהתרחש במרץ 2019, אז מחבל חמאס דקר שני קציני שב"ס בכלא קציעות. המחבל, אסלאם אלושאחיה, התנפל על אחד מהם באמצעות סכינים שחתך ממגשי אוכל, תוך שהוא צועק "אללהו אכבר". הקצין נפצע באורח בינוני עד קשה, וקצין נוסף שהגיע לזירת המאבק נדקר בכתף ונפצע קל.