מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מנותק קשר, ואין דרך לקבל את קביעותיו והחלטותיו לגבי נושאים שונים הנוגעים במשא ומתן עם ישראל. כך לפי מקור הבקיא בקשר שבין בכירי החמאס היושבים בדוחא לבכירי ארגון הטרור ברצועת עזה. האיש הבכיר ביותר שעימו צמרת חמאס בקטאר הייתה בקשר היה ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, שגורלו עדיין לא ידוע באופן סופי לאחר ניסיון החיסול בשבת.
1 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
זירת התקיפה ומוחמד דף
( צילום: Bashar TALEB / AFP)

זירת התקיפה בחאן יונס

דף היה למעשה האיש הבכיר ביותר בעזה שהיה בקשר עם המנהיגים הגולים, והוא - בידיעתו או לא בידיעתו של סינוואר - היה מוסר להנהגה בדוחא את ההחלטות, השאלות והבירורים הנוגעים לדיונים על טיוטת עסקת החטופים והפסקת האש.
במצב שנוצר כעת, לפי הגורם, לא ברור כיצד יתנהל הקשר בין מנהיגי הלשכה המדינית היושבים בקטאר לבין ההנהגה בעזה, ומי יקבל את ההחלטות. "הרי בסופו של דבר, לא משנה מה אומרים הבכירים בדוחא", מסביר הגורם. "כי הם יכולים לקבל החלטות, לחתום על הסכמים ולהתפשר עם ישראל, אבל זה לא ישנה כלום לשחרור החטופים שמצויים בשליטה של סינוואר, דף והזרוע הצבאית".
מבצע החיסול של ראש הזרוע הצבאית של חמאס אמנם מוגדר ככזה שעדיין דורש הערכת נזקי לחימה סופיים, אבל לדברי ארבעה גורמים צבאיים ומודיעיניים בכירים, נותר מעט מאוד ספק באשר למותו של דף לאחר אישור חיסולו של יד ימינו, מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה.
האיתור של דף ואיסוף המודיעין למבצע היו נתונים בידי מספר גורמים בקהילת המודיעין, שנעשו בשיתוף פעולה. הם נעשו ביחידה הפועלת בתוך חמ"ל מערך המודיעין למבצע של אגף המבצעים בשב"כ, אשר בתוכו יושבת יחידה של אמ"ן שבה נמצאים נציגים מיחידה 8200, מערך המבצעים המיוחדים, יחידה 504, מערך השבויים והנעדרים, יחידות החוזי ונוספים.
המידע שנאסף העלה שייתכן שדף יגיע לבקר במתחם, ובמשך זמן רב המתינו למפגש שלו עם פקודו-חברו הטוב, סלאמה. האישורים למבצע נעשו תחת הגבלה של הגעה למספר וסוג מסוים של הצלבות ואישורים שאכן גם דף נמצא במקום, ולא רק סלאמה, שנחשב ליעד מבוקש מאוד ואחד משלושה מפקדי חטיבות שעדיין היו בחיים. בישראל הוחלט לחכות עם הפגיעה בו עד שיהיה ברור אם הוא נמצא עם דף.
מגורמים שונים עולה כי מהרגע שדף הגיע למתחם ביום שישי בצהריים, הופעלו כל האמצעים כדי לוודא שזה אכן הוא. ברגע שהתחילו להתהוות יותר ויותר סימנים, לקראת ערב שישי, התחילה לפעול גם שרשרת האישורים לחיסול בדרגים הגבוהים - אצל ראש השב"כ רונן בר, ראש אמ"ן אהרון חליוה, הרמטכ"ל הרצי הלוי, שר הביטחון יואב גלנט, ובסופו של דבר, בשעות הקטנות של הלילה שבין שישי לשבת - גם אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו.
נתניהו: עדיין אין ודאות שדף ומח"ט חאן יונס חוסלו. כך או כך, נגיע לצמרת חמאס
(צילום: לע"מ)

הצהרת הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, אתמול
(צילום: דובר צה"ל )

הניסיון של ישראל לחסל את המנהיג הצבאי של חמאס הגיע, אם כן, בעקבות שבועות של מעקב אחר מתחם של משפחת סלאמה. האזור שבו התרחשה התקיפה ממוקם מערבית לחאן יונס בדרום עזה. מדובר בווילה מוקפת בעצי דקל, שקרובה לחוף. מקום המחבוא היה שייך למשפחתו של סלאמה. לאחר שכוחות צה"ל השתלטו על רבים ממעוזיו האחרים של חמאס בחאן יונס, מעל ומתחת לאדמה, מח"ט חאן יונס שהה במקום הזה זמן ניכר, ייתכן עם בני משפחתו, כדי להימלט מהתנאים המחניקים במנהרות.
"אנחנו משוכנעים כי הצלחנו לאכן את דף, שהגיע למתחם שרשום על שם משפחת סלאמה, ומוחזק בבעלותה", אמר גורם ביטחוני בכיר מאוד לניו יורק טיימס. "ואנחנו משוכנעים כי ידענו היכן נמצא דף, בסמוך לסלאמה, עד זמן קצר מאוד לפני שנפלו על שניהם הפצצות. האחיזה המודיעינית שלנו באירוע, הווידוא כי אכן מדובר בשניהם, והנפח של הפצצת המתחם שבו שהו - מצביעים על כך שאין שום סיכוי שמישהו מהם הצליח להיחלץ בחיים מהאירוע", אמר הגורם.
דף, שסובל לאורך שנים מבעיות בריאות שונות, שנגרמו כתוצאה מניסיונות החיסול הקודמים שמהם ניצל, נחשב למי ש"ממש שונא את השהות מתחת לקרקע", ומעדיף לבלות זמן רב יותר מעל האדמה. כך לפי גורם מודיעין ישראלי, שהקדיש שנים ארוכות למעקב אחריו.
בישראל היו בטוחים שהסיכויים שיהיו חטופים ליד דף הם אפסיים או לפחות קלושים מכמה סיבות. ראשית, דף היה אורח במתחם, ולא סביר היה ש"יגרור" אחריו שובל של חטופים. שנית, נוכחות של חטופים או של קבוצת אנשים, במיוחד אם הם הולכים יחד בכפייה, עלולה הייתה להיראות במעקב הישראלי כמוזרה ולמשוך תשומת לב.
המפגש במתחם המגודר, הסכנה הקטנה מאוד לפגיעה בחטופים, הריחוק היחסי של האזרחים והיכולת להיערך בצורה טובה ולחכות לו - שכן ההערכה הייתה שיגיע למתחם במוקדם או במאוחר - הפכו את המקום לזירה נוחה מאוד לחיסול.