אזרחית גרמניה בת 19, ממוצא פלסטיני, זכתה למיליוני צפיות בסרטונים שהעלתה לרשת החברתית טיקטוק ובהם סיפרה על חוויה קשה שעברה לטענתה בנמל התעופה בן גוריון, בשבוע שעבר. הצעירה, סינין אבו-זיד שמתגוררת בברלין, טענה כי עוכבה בנתב"ג במשך 32 שעות עד שגורשה חזרה לגרמניה, ולטענתה פקידים במקום תפסו אותה בכוח, איימו להתיז עליה גז מדמיע וכינו אותה בכינויי גנאי כגון "פלסטינית מלוכלכת", "פליטה" ו"שרמוטה". בישראל טוענים מנגד כי היא זו ש"התלהמה" במהלך התשאול שעברה.
2 צפייה בגלריה
סינין אבו-זיד אזרחית גרמניה ממוצא פלסטיני שטענה ליחס משפיל ב נתב"ג
סינין אבו-זיד אזרחית גרמניה ממוצא פלסטיני שטענה ליחס משפיל ב נתב"ג
מתוך הסרטון שהעלתה לטיקטוק וזכה למילינוני צפיות
(צילום: טיקטוק)
את חשבון הטיקטוק שלה נראה שאבו-זיד פתחה במיוחד כדי לספר על האירוע בנתב"ג, כיוון שכל הסרטונים בו מוקדשים למקרה הזה והיא מדברת בהם במשך דקות ארוכות על החוויה שעברה לטענתה. הסרטונים פורסמו בגרסה גרמנית ובגרסה אנגלית - וקיבלו יותר מ-4.6 מיליון ו-2.4 מיליון צפיות בהתאמה. אבו-זיד, בת להורים פלסטינים מהשטחים, מספרת בסרטונים הללו כי נולדה וגדלה בברלין וכי כיום היא סטודנטית למשפטים בלייפציג.
לישראל טסה ב-17 באפריל, ולטענתה כשנכנסה כניסתה סורבה והיא נאלצה כאמור לשהות שעות ארוכות תחת עיכוב. לדבריה פקיד כלשהו שתשאל אותה דרש שתחתום על "מסמך גירוש" – והיא סירבה. "שאלתי למה שאחתום על זה אם אני גרמנייה, והוא השיב לי שאני לא יותר מ'פלסטינית מלוכלכלת'", טענה.
@cinxn_

(Part 1: English Version) The stay at Ben Gurion Airport in Tel Aviv taught me a lot about the second-class status of Germans of Arab/Turkish descent. This experience forced me to realize that Germany can no longer hide behind the curtain of history and must face its present-day responsibilities. It took me a long time to make this video, not only because I wanted to give the Foreign Office enough time to contact me regarding the events, but also because the past week has been extremely emotional. This experience was traumatic and frightening for me and my family, and I have never felt as helpless as I did in that moment. That is why it is crucial for us as Germans to stand together and compel our government to ensure our safety and existence abroad. The text and all documents available to me have been sent to members of parliament, political parties, embassies, ministries, newspapers, publishers, and other individuals and organizations. Therefore, it is even more important that you help me and all those affected to generate as much attention as possible. I sincerely thank you for taking the time to support me in the fight against this government-sanctioned injustice.

♬ original sound - 𝒞𝒾𝓃𝒾𝓃 🕊
היא טענה כי הפקיד התעקש שתחתום על המסמך, תפס אותה בכתפה בזמן ששוחחה בטלפון עם אמה ואיים להשתמש בגז מדמיע ולאזוק אותה. "אמרתי לו שאני גרמנייה ושלא אלך עמו בקלות. אמרתי לו שיש לי את הזכות לדרוש להתקשר לשגרירות הגרמנית, הוא התעקש שאני לא יותר מאשר 'פליטה' ושהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה במדינה שלו", הוסיפה.
היא גם טענה שכשביקשה ללכת לשירותים עברה שעה עד שאישה כלשהי ליוותה אותה לשם, ולדבריה גם אז לא יכלה לנעול את הדלת וחשה השפלה. אבו-זיד טענה בסרטון כי אחרי כמה שעות, על רקע סירובה להתפנות למה שתיארה כ"מתחם גירוש", סוכם שתעביר את הלילה בנמל התעופה. בסופו של דבר, למחרת גורשה אבו-זיד והועלתה למטוס חזרה לגרמניה, ולדבריה היא הרגישה "כמו פושעת". היא מתלוננת על כך שהתיקים שלה לא הוטסו יחד עמה חזרה, ונעלמו.
2 צפייה בגלריה
סינין אבו-זיד אזרחית גרמניה ממוצא פלסטיני שטענה ליחס משפיל ב נתב"ג
סינין אבו-זיד אזרחית גרמניה ממוצא פלסטיני שטענה ליחס משפיל ב נתב"ג
אבו-זיד בסרטון נוסף שהעלתה לטיקטוק. "גרמנים מוצא ערבי - סוג ב'"
(צילום: טיקטוק)
לצד הסרטונים שפרסמה בטיקטוק היא כתבה: "השהות בנמל בן גוריון לימדה אותי על המעמד סוג ב' של גרמנים עם שורשים ערביים/טורקיים. החוויה הזו הייתה טראומטית ומפחידה עבורי ועבור משפחתי, מעולם לא חשתי חסרת אונים כל כך כמו אז". זו כמובן לא הפעם הראשונה שבה זרים ממוצא פלסטיני חווים קשיים בכניסה לישראל ולעתים מגורשים חזרה, ואבו-זיד קראה לגרמנים אחרים לפעול יחד על מנת "לאלץ את הממשלה שלנו להבטיח את הביטחון והקיום שלנו בחו"ל".
שגריר גרמניה בישראל, שטפן סייברט, התייחס למקרה וצייץ אמש כי היחס שאותו תיארה "הוא נוראי ובלתי מתקבל על הדעת". השגריר ציין כי אנשיו סייעו לאבו-זיד בזמן אמת. לדבריו, הוא יפנה לרשויות הישראליות בנוגע למקרה שלה ו"מקרים אחרים". דיפלומטים בגרמניה הוסיפו כי המקרה מסב לישראל נזק גדול, ושבשגרירות גרמניה בישראל התקבלו פניות מאזרחים גרמנים שתהו אם מומלץ להגיע לישראל ואם זה היחס שזוכים לו אזרחים גרמנים בארץ.
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "הנוסעת נחתה בישראל לפני כשבוע. במהלך התשאול שנערך לה, עדכנה את הבקרים כי היא אזרחית גרמנייה ופלסטינית, בעלת תושבות פעילה. היות והגיעה לנתב"ג ללא אישור מתפ"ש כנדרש בחוק, כניסתה סורבה. יובהר כי במהלך התשאול הנוסעת התלהמה, התבטאה בצורה מבישה לבקרי הגבול ולא הסכימה לצאת מחדר התשאול. לסיכום, סירוב הכניסה בוצע בהתאם לחוק ואינו מצדיק את התנהגות כמתואר". בנוגע להאשמות שלה בנוגע ליחס משפיל שקיבלה לכאורה, נמסר כי "לא מוכרות טענות כפי שהיא טוענת".