4 צפייה בגלריה
עבודות ברחוב אלנבי
עבודות ברחוב אלנבי
עבודות ברחוב אלנבי
(צילום: תוריקו)
עומסי התנועה בתל אביב צפויים להיות קשים עוד יותר בקרוב, כאשר עבודות הרכבת הקלה ייכנסו לשלב חדש – הכנת התשתית להקמת הקו הסגול שיחבר את יהוד וקריית אונו, דרך רמת גן וגבעתיים אל מרכז תל אביב. במסגרת העבודות, ייסגר חלקו הדרומי של רחוב אלנבי. התושבים מודאגים מהפגיעה בתחבורה הציבורית.
בניגוד לכבישים שנסגרו בעת העבודות על הקו האדום, מדובר בסגירה קבועה שלא תוסר ב-2026, מועד הפתיחה הרשמי של הקו. זאת גם משום שמדובר בקו עילי, כמו בשדרות ירושלים ולא תת קרקעי כמו מתחת לארלוזורוב ולדרך בגין. זאת ועוד, הוועדה לתשתיות לאומיות במשרד הפנים החליטה שלא להשאיר כמתוכנן גם נתיב אוטובוסים שינועו במקביל לרכבת הקלה, מה שהיה מקל על התושבים והעסקים בזמן העבודות ולאחריהן. גם כיום סגור אלנבי לתנועת כלי רכב פרטיים, אבל הוא מהווה ציר מרכזי לתנועת אוטובוסים, שכעת יוסטו לרחובות משניים.
הרחוב באזור מוגרבי צפוי להיות הראשון שייסגר לחפירות. בעיריית תל אביב אמרו שהסגירה מתוכננת לאמצע החודש הבא, אבל בנת"ע, שאחראית על פרויקט הרכבת הקלה והמטרו בגוש דן, מעריכים כי האישור לסגירה עשוי להתעכב עד אחרי החגים.
4 צפייה בגלריה
לא יישאר נתיב לאוטובוסים. עבודות ברחוב אלנבי
לא יישאר נתיב לאוטובוסים. עבודות ברחוב אלנבי
לא יישאר נתיב לאוטובוסים. עבודות ברחוב אלנבי
(צילום: עידו ארז)
סגירת הקטע הקצר אמורה להפריע רק ל-5% מתנועת האוטובוסים באלנבי, אבל עד סוף השנה ייסגר לגמרי חלקו המרכזי של הרחוב - מצומת קינג ג'ורג' דרומה - לעבודות והתנועה תוסט לרחובות רוטשילד, יהודה הלוי ובן ציון העמוסים ממילא, כולל איסוף הזבל והעברת האספקה לחנויות ברחוב. בנת"ע אמרו שיהיו מפרצים מסביב לרחוב הסגור שישמשו את עובדי התברואה ומשאיות האספקה.
התושבים דורשים להחזיר את האוטובוסים לאלנבי בסיום העבודות. ענבל גלץ, מרכזת ועד הפעולה של תושבי לב תל אביב שעתרו לבג"ץ נגד העבודות, אמרה כי "אני גרה כאן 18 שנה ואף פעם לא החזקתי רכב אלא נסעתי בתחבורה הציבורית. עכשיו אנחנו הולכים לאבד אותה לתמיד".
לדבריה, "עוברים כאן יותר מ-3,000 אוטובוסים ביום, שחלקם משרתים את כל המטרופולין. מסוף השנה הם יעברו לנסוע ברוטשילד, שפקוק גם ככה, ביהודה הלוי ובשדרות בן ציון. ראינו כבר את התחנות, אין שם איפה לשבת, והמדרכות צרות מכדי להכיל את תוספת תנועת הולכי הרגל בדרך לאוטובוסים. אנשים יצטרכו לרדת בשיינקין כדי להגיע לשוק הכרמל. הקו האדום עשוי לספק הקלה מסוימת, אבל לא תחליף".
גלץ הוסיפה כי רחוב אלנבי רחב מספיק כדי להשאיר נתיב לאוטובוסים, במקביל לקו הסגול של הרכבת הקלה. "זאת הייתה התוכנית המקורית", היא אמרה. "שולחים אותנו לסבול בדרך קבע, זה לא משהו זמני". לטענתה, "בנת"ע מסרבים בכלל לבדוק את האפשרות שבתצורה הסופית של הרחוב ינועו עליו, גם בשטח של הפסים, גם אוטובוסים. זה שילוב שקיים בעולם".
4 צפייה בגלריה
תחבורה ציבורית בהולנד המראה כי ניתן לשלב אמצעי תחבורה שונים על אותו מסלול
תחבורה ציבורית בהולנד המראה כי ניתן לשלב אמצעי תחבורה שונים על אותו מסלול
אוטובוסים ורכבת קלה באותו מסלול, בהולנד
בכיר בנת"ע אמר כי השארת נתיב לאוטובוסים הייתה מחייבת עקירת עצים. בחברה מתעקשים כי הפעלת קווי אוטובוס במרווחים שבין רכבת לרכבת אינה אפשרית ואינה מקובלת. "אוטובוס שיתעכב עם נוסעים עלול לעכב את הרכבת שאחריו וליצור פגיעה בשירות שתשפיע על כל גוש דן, כי הרכבות תלויות זו בזו", אמר הגורם.
מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, כתבה החודש למנכ"ל העירייה מנחם לייבה, כי "צריך לנהל דיון חוזר על הסטת האוטובוסים והחלופות ובהקדם, לפני שהוועדה לתשתיות תדון במקטעים נוספים של הרחוב. התנאי לסגירת אלנבי צריך להיות הפעלה מלאה של הקו האדום. עלינו לתכנן וליישם פתרונות חדשים כמו קווי רוחב קצרים, עם מיניבוסים חשמליים בלב העיר שישרתו את תושביו ומבקריו לתחנות הקו האדום ולמסדרונות אורך ראשיים של התחבורה הציבורית".
בוועדה לתשתיות לאומיות אמרו כי מדובר בהחלטה של עיריית תל אביב. "הדיון בוועדה התקיים אך ורק לאחר שהובהר באופן מפורש כי הסדרי התנועה שעל בסיסם התבקש אישור הוועדה אושרו על ידי ועדת התנועה המטרופולינית והסטת התחבורה הציבור לרחובות אחרים אינה נובעת כלל מהחלטתה", נמסר. "כמו כן, הוועדה השתכנעה כי הפיכת מקטע זה של רחוב אלנבי למדרק"ל (קו רכבת קלה שהוא חלק מהמדרכה של הרחוב), נועד כדי לשמר עצים ותיקים רבים, וזה מה שהנחה את החלטתה".
4 צפייה בגלריה
תחבורה ציבורית בהולנד המראה כי ניתן לשלב אמצעי תחבורה שונים על אותו מסלול
תחבורה ציבורית בהולנד המראה כי ניתן לשלב אמצעי תחבורה שונים על אותו מסלול
תחבורה ציבורית בהולנד, המראה כי ניתן לשלב אמצעי תחבורה שונים על אותו מסלול
מעיריית תל אביב נמסר: "בשנים הקרובות, שנות הקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה, לא ניתן יהיה לשמר את תנועת האוטובוסים ברחוב אלנבי, עקב חפירת התשתית הנדרשת לחידוש תשתיות הרחוב, פינוי רצועת המסילה והקמת מסילות הרכבת הקלה. כתוצאה מכך, נדרש להעתיק את קווי האוטובוסים מחוץ לרחוב אלנבי למשך תקופת העבודות.
"לפני חודשים ספורים התקיים מפגש שיתוף ציבור, שבמסגרתו הוצעו חלופות להסטת התחבורה הציבורית מאלנבי לרחוב יהודה הלוי ולשדרות רוטשילד. טרם התקבלה החלטה סופית והנושא נבחן בימים אלה ביחד עם משרד התחבורה. כמו כן, טרם סוכם על מועד לסגירת הקטע המרכזי של אלנבי (מרחוב קינג ג'ורג' דרומה) לצורך העבודות על הקו הסגול, שבגינו נדרשת ההסטה.
"במאמצים לשפר את מערך התחבורה הציבורית בתקופה מאתגרת זו שבה עובדים על שלושה קווי רכבת קלה, עושה רבות עיריית תל אביב-יפו, בשיתוף משרד התחבורה, בין היתר על ידי הוספת עשרות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית ושדרוג וחשמול מסופים. לא בכדי סוכם עם חברת נת"ע שהסגירה ברחוב אלנבי לא תבוצע לפני פתיחת הקו האדום והפעלתו".