"הוא בא עם סכין מאחורי הגב ואיך שהוא התקרב אליי רצתי הצידה כדי לתת לשוטר טווח ירי", כך מספר הפקח העירוני, אדוארדו שלפן, שהוזעק למקום הפיגוע בקניון בגן יבנה, אמש בשעה 23:00 בלילה.
בפיגוע שבוצע על ידי המחבל מואמן חליל, שוהה בלתי חוקי בן 19 מדורא שליד חברון, הוא הספיק לפצוע קשה שלושה בני אדם, לפני שחוסל על ידי שוטר. אחד הפצועים - צעיר בן 25 - הועבר לבית החולים בילינסון, מצבו קשה, הוא מורדם ומונשם ועדיין נשקפת סכנה לחייו.
הלילה נעצרו שני תושבי הפזורה, שלפי החשד הסיעו את המחבל. הם נחקרו בימ"ר לכיש בחשד לעבירות סיוע לפח"ע, הסעת שב"ח ועבירות נוספות, ויובאו בפני בית משפט השלום באשקלון בבקשה להאריך את מעצרם.
(צילום: טל אזולאי)

המחבל חליל יצא מביתו באזור חברון, ונכנס דרך פרצה בגדר. הוא הגיע לקניון בגן יבנה, אזור אותו הכיר מאתרי בנייה סמוכים שבהם עבד, ועלה במדרגות הנעות - במטרה לדקור מתאמנים בחדר הכושר "סוויפט".
ליאן אופיר, מנהלת חדר הכושר, תיארה: "המחבל הגיע לחדר הכושר שלנו, קפץ מעל המחסום האוטומטי והחל להתנפל על מתאמנים. אחד המדריכים שלנו הבין מהר מאוד שמדובר במחבל וצעק לכולם 'מחבל מחבל'. כל מי שהיה בחדר הכושר רץ לשירותים והסתתר שם".
העדויות אחרי הפיגוע
(צילום: תומר שונם הלוי )

תיעוד חיסול המחבל
(צילום: דוברות משטרת ישראל )

היא סיפרה כי "המתאמנים הזיזו את הלוקרים לפתח של השירותים כדי לחסום אותם, על מנת שהוא לא ייכנס ויפגע בהם. התמונות מתוך חדר הכושר קשות מאוד. הפצועים הם מתאמנים שלנו. חדר הכושר יהיה סגור היום בבוקר אבל נפתח אותו אחר הצהריים, בשעה 16:00".
לאחר שדקר נער בן 17 בחדר הכושר ומתאמן נוסף, החל המחבל להימלט בריצה - ודקר גבר שלישי בקניון. שם הוא חוסל ביריות על ידי שוטר, שהוזעק ביחד עם הפקח אדוארדו שלפן.
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בגן יבנה
זירת הפיגוע בגן יבנה
חדר הכושר, הבוקר
(צילום: תומר שונם הלוי )
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בגן יבנה
זירת הפיגוע בגן יבנה
(צילום: תומר שונם הלוי )
5 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
זירת פיגוע הדקירה בגן יבנה
הכוחות בזירה
(צילום: תומר שונם הלוי )
בראיון ל-ynet הוא שחזר: "הייתי בסיור עם שוטר מקומי בגן יבנה וקיבלנו הודעה על פיגוע. הגענו תוך דקה וחצי, ופתאום ראינו בחור צעיר מלא דם. השוטר ניגש אליו וניסה להבין מה קרה, אני התקדמתי לכיוון המדרגות ואז משום מקום רץ אליי מישהו. באותו רגע לא ידעתי אם זה מחבל או תושב שרץ כי יש מחבל שרודף אחריו. כשהוא התקרב אליי, ממש כמה מטרים ממני, ראינו שהוא בא עם סכין מאחורי הגב. כשהתקרב אליי רצתי הצידה כדי לתת לשוטר טווח ירי. רציתי לעצור, לעשות סיבוב ולהוציא את הנשק, אבל הוא היה ממש קרוב אליי. נפלתי תוך כדי ריצה, אבל גם הוא נפל ודחפתי אותו עם הרגליים כי ידעתי שהשוטר יירה בו כמה כדורים. המחבל היה מאוד קרוב לפגוע גם בי, למזלי זה לא קרה".
כפקח עירוני אתה חשבת שתיקלע לאירוע כזה? "לא בגן יבנה. אנחנו כל הזמן עושים סריקות ומחפשים שב"חים או כל מיני דברים שמעוררים חשד, ויש פה כל מיני שטחים או פרדסים שהם יכולים לבוא מהם, אבל לא חשבנו שזה יקרה פה בגן יבנה. אני חושב שאם זה היה קורה בשעה יותר מוקדמת זה היה משהו אחר לגמרי, רוב החנויות נסגרו כבר והיה רק את חדר הכושר שהיה פתוח".
סיפרת לאשתך בדיוק מה שקרה? "בבית אשתי בהתחלה הייתה בלחץ. מי ששמע את היריות היה הבן שהיה בגינה. הוא נכה צה"ל והוא ידע שזה יריות. אנחנו לא רחוקים מהקניון אז כשהוא אמר שיש יריות אז ניסו להתקשר אליי ופשוט לא עניתי כי הייתי באמצע האירוע עד שהצלחתי".
הפשיטה על בית המחבל
(צילום: דובר צה"ל )

5 צפייה בגלריה
מואמן פאיז אלמסאלמה
מואמן פאיז אלמסאלמה
המחבל, בצילום בקניון שבו ביצע את הפיגוע
5 צפייה בגלריה
פשיטה בביתו של המחבל מואמין מסאלמה
פשיטה בביתו של המחבל מואמין מסאלמה
הפשיטה על בית המחבל
במהלך הלילה, אחרי הפיגוע, כוחות צה"ל ושב"כ פעלו בבית המחבל בעיירה דורא. הם ביצעו חיפושים בתוך הבית, ולפי הפלסטינים אביו של המחבל ושלושה מאחיו זומנו לחקירה.
השתתפו בהכנת הכתבה