זירת תאונת העבודה שבה נהרגו שני פועלים בתל אביב
(צילום: אבי חי, דוברות מד"א)

באתר האינטרנט של חברת הבנייה תדהר כתוב בין היתר כי "תדהר אחראית לדאוג לבטיחותם של כל עובדיה, מחויבת לפיתוח ולאכיפה של נוהלי הבטיחות ומהווה סמל ומופת לעמידה בדרישות הבטיחות". ואולם, מנתוני זרוע העבודה (לשעבר משרד העבודה) עולה כי למותם של גאזי אבו סביתאן ואחמד אלסיאד הבוקר (יום ד') בפרויקט "פארק בבלי" בצפון תל אביב קדמו עוד שני מקרי מוות באתרי בנייה באחריות החברה.
מהפרטים הידועים עד כה עולה כי אבו סביתאן ואלסיאד, תושבי שכונת א-טור במזרח ירושלים, נפלו מגובה רב באתר ברחוב הרב ניסים בעקבות קריסת פיגום ממוכן. צוותים של מד"א שהוזעקו לזירה קבעו את מותם של השניים במקום. שני הפועלים הועסקו על ידי קבלן משנה שמבצע באתר עבודות אלומיניום. הפיגום שקרס בבעלות הקבלן.
5 צפייה בגלריה
גאזי אב סביצאן ואחמד אלסיאד שנהרגו בתאונת העבודה
גאזי אב סביצאן ואחמד אלסיאד שנהרגו בתאונת העבודה
ההרוגים אבו סביתאן ואלסיאד צולמו על הפיגום שקרס
5 צפייה בגלריה
הפיגומים שנפלו
הפיגומים שנפלו
חלקי הפיגום שקרסו
(צילום: רועי רובינשטיין )
5 צפייה בגלריה
הפיגומים שנפלו
הפיגומים שנפלו
מכאן קרס הפיגום
(צילום: מוטי קמחי)
המשטרה וזרוע העבודה פתחו בחקירת נסיבות תאונת העבודה הקטלנית. מבירור פרטים ראשונים עולה כי העובדים נפלו כאמור אל מותם כתוצאה מכשל בפיגום שעליו עמדו. עוד נמסר כי נבדק האם הפועלים היו קשורים כמתחייב בעבודה בגובה. מפקחי העבודה של מינהל הבטיחות סגרו מיידית את האתר בצו בטיחות. כמו כן זומנו למקום מומחים לחקר כשלים מכניים בפיגום שקרס.
כמה מהפועלים באתר פרצו בבכי בעקבות האסון. ג'מאל, אחד העובדים, סיפר: "הייתי בבניין בקו שלהם וראיתי את הפיגום נשבר ונופל ושניהם יחד איתו". אחמד אבו טיר, פועל בבניין שהיה בשעת האסון למטה, אמר: "אנחנו 25 איש פה, לא ייאמן שבשמונה בבוקר אכלנו איתם ארוחת בוקר ושעתיים אחר כך הם מתו".
חאלד אבו טיסן, בן דודו של אבו סביתאן, אמר: "הודיעו לנו שהם נפלו מהפיגום בקומה 40 ומשהו. רק כשהגענו לכאן אמרו לנו שהם מתים. הם עבדו פה כבר יותר משנה, היו שולחים לנו תמונות מלמעלה ומתבדחים על מזג האוויר. כל הזמן אמרנו לבן דוד שלי 'תקשור את עצמך', אבל הוא לא הקשיב ואמר לנו שזו העבודה ומה שאלוהים רוצה יקרה" .
5 צפייה בגלריה
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
צוותי מד"א קבעו את מותם של הפועלים בזירה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
5 צפייה בגלריה
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
המגדל בבנייה שבו אירע האסון
(צילום: אבי חי)
כאמור, בשנים האחרונות נהרגו פועלים נוספים בפרויקטים בביצוע חברת תדהר. באוגוסט 2018 נהרג פועל זר מסין שנפל מגובה של ארבע קומות באתר בנייה במושב אחיסמך, סמוך ללוד. במאי 2020 נהרג פועל זר נוסף מסין באתר בנייה ברחוב צ'לנוב בתל אביב. הפועל עלה אז לגובה באמצעות מתקן הרמה ונמחץ בין במת המתקן לתקרה במבנה.
מהנתונים עולה כי מ-2017 הוצאו לחברת תדהר 10 צווי בטיחות, חלקם בעקבות תאונות עבודה שבהן נפצעו עובדים באורח קשה. מקבוצת תדהר נמסר בתגובה לאסון שאירע היום: "קבוצת תדהר מביעה כאב עמוק ומשתתפת בצערן של המשפחות. מיד עם קבלת דיווח ראשוני על התאונה הגיעו לאתר אנשי מקצוע והחלו בבדיקת פרטי התאונה המצערת. הבטיחות היא נר לרגלנו ונפעל לאלתר ללמוד את פרטי המקרה, כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".
דיווח של כתבנו רועי רובינשטיין
(צילום: דוברות מד"א, שחר גולדשטיין)

בעמותת "קו לעובד" אמרו בעקבות האסון בשכונת בבלי בתל אביב: "במדינת ישראל מתרחשות כל יום תאונות עבודה בכל הענפים, ובענף הבניין בפרט. יום יום יוצאים עובדים ועובדות אל מקום עבודתם, ואינם יודעים אם ישובו. יש השבים, אך חייהם משתנים ללא היכר, ולעולם לא יחזרו להיות כשהיו, והתקשורת אפילו לא תדווח עליהם. תאונה ברמת פציעה 'בינונית', ברבים מהמקרים אף לא תיחקר ואתר הבנייה ימשיך לפעול כשהיה.
"לנוכח עובדות אלה, ולצד מיעוט החקירות המשטרתיות של יחידת פל"ס (פועלים ללא סיכון), על הרשויות השונות ועל המחוקק לשים לעצמו למטרה לייצר מפת בטיחות תעסוקתית, שתאסוף באופן שקוף וברור את שלל הנתונים הנדרשים. מידע זה יאפשר לרשויות השונות, בתוכם לרגולטור האמון על האכיפה, לנתח את המצב הקיים, ולבצע אכיפה מבוססת מידע".