שר החינוך יואב קיש הודיע היום (חמישי) כי יפתח ויוביל מיום ראשון הקרוב "מרתון שיחות משא ומתן אינטנסיביות" בין ארגון המורים למשרד האוצר, בהשתתפות יו"ר ארגון המורים רן ארז, הממונה על השכר באוצר והשלטון המקומי. זאת על רקע עיצומי המורים, שהובילו למאבק בין משרד החינוך לארגון המורים סביב פרסום ציוני המגן והבגרויות של התלמידים.
( צילום: ליאור שרון)

הפגישות המרתוניות ייערכו במשרד החינוך בירושלים, ולדברי קיש הן "מתוכננות לרוץ" עד שייפתרו כל הפערים. "שר החינוך מתכוון להפעיל את כל כובד משקלו במהלך השיחות על מנת להגיע להסכם טוב למורי ישראל ולהבטיח את פתיחת שנת הלימודים כסדרה", נמסר ממשרד החינוך.
השר קיש מסר: "לא אתן לאירוע 'איום בשביתה' להתגלגל וללוות אותנו כהרגלו בקודש עד 1 בספטמבר. שוחחתי עם כל הצדדים למשא ומתן שנתנו את הסכמתם והמרתון יתחיל ביום ראשון ב-14:00. לתלמידים, להורים ולצוותי החינוך שלנו מגיע יותר, ויחד נדאג שיקבלו זאת".
המאבק בין משרד החינוך לארגון המורים החל בעקבות ההנחיה של יו"ר ארגון המורים רן ארז לאסור על המורים לדווח ציוני מגן למשרד החינוך. בתגובה לכך, משרד החינוך מסרב לפרסם את ציוני הבגרויות במועד א' - ובעקבות כך תלמידים רבים נאלצים לגשת למועדי ב' מבלי שאולי יש להם צורך בכך, מכיוון שאינם יודעים מה הציון שקיבלו במועד הראשון.
שר החינוך קיש מודיע על פרסום ציוני הבגרות
(צילום: לשכת שר החינוך )

שלשום בית הדין הארצי לעבודה דחה את בקשת שר החינוך קיש להוצאת צווים שיורו לארגון המורים למסור לתלמידים את ציוני המגן שלהם באנגלית, מתמטיקה ולשון. בעתירה שהוגשה על ידי משרד החינוך נטען כי "בנסיבות בהן לא הועברו ציוני המגן, מנוע משרד החינוך מלחשוף בפני התלמידים גם את ציון הבגרות שלהם. זאת בשל החשש לפגיעה בטוהר הבחינות, שעלול להוביל לפגיעה בתוקף תעודת הבגרות במוסדות אקדמיים".
בינתיים, התלמידים עדיין לא קיבלו את הציונים. לירן פימה, תלמידה שעולה לכיתה י"ב במעלה אדומים, סיפרה ל-ynet: "אני נציגה במועצת התלמידים הארצית, ואני היום ניגשת לבגרות בלשון בחוסר ידיעה מוחלט. אנחנו לא באמת יודעים מה המצב שלנו ומה היה לנו במועד א', אם היה טוב או לא טוב. אף אחד לא עוזר לנו, לא מראים לי את מה שאני עבדתי עליו המון המון זמן. איך אני אהיה בטוחה בעצמי כשאי אפשר לבטוח פה באף אחד?".
אתמול הודיע השר קיש כי ציוני בחינות הבגרות במתמטיקה יימסרו לתלמידים, למרות עיצומי ארגון המורים. קיש הכריע להעביר את ציוני הבגרות החיצונית במתמטיקה היום, כדי שהתלמידים יחליטו האם לגשת למועדי ב' או לנצל את הזמן שנותר לרבים מהם לפני הגיוס לצה"ל לחופשה ובילויים.
1 צפייה בגלריה
יואב קיש ורן ארז. "זה לא הזמן לפגוע ביציבות של המערכת"
יואב קיש ורן ארז. "זה לא הזמן לפגוע ביציבות של המערכת"
יואב קיש ורן ארז. "זה לא הזמן לפגוע ביציבות של המערכת"
(צילום: הדר יואביאן, שלו שלום)
על כך אמרה לירן: "הוא אמר שיעביר את הציונים רק במתמטיקה, לא לעברית ולא לאנגלית. אני אתמול ניגשתי למועד ב' באנגלית, גם בחוסר ידיעה מוחלט. במקום שהמערכת החינוכית שלנו תהווה בשבילנו חוזק בתקופה הכי קשה שמדינת ישראל ראתה, אנחנו בחוסר ודאות מוחלט. רן ארז מעמיד אותנו בצורה שאנחנו כבר לא מאמינים במערכת. לי אין אמון במערכת כבר ממזמן, אני לא באמת סומכת על אף אחד יותר".
אור שנסיין, שעולה גם הוא לכיתה י"ב, סיפר: "גם אני ניגשתי למועד א', וכרגע אנחנו נמצאים בחוסר ידיעה לגבי מה הציון שהצלחנו לקבל ולהשיג. לכן אנחנו לוקחים צ'אנסים. אבל קצת עצוב שבשנה כזאת זה מה שאנחנו צריכים לעשות, בשנה שאנחנו כל כך מצפים מהמערכת שתיתן לנו לסמוך עליה. בשנה שאנחנו כל כך צריכים את האמון הזה במערכת, חבל שאנחנו לא מצליחים לקבל אותו. אחרי שעברתי על התשובות של מועד א' וישבתי עם חברים, אני אמור לקבל ציון די טוב, אבל אין לדעת איך זה יתגלגל ואיך זה יסתיים, אז מעדיפים לגשת למועד ב' בלי בלי לקחת צ'אנסים. אבל חבל שבזה אנחנו צריכים להתעסק בחופש, באמצע חודש יולי, סתם ככה".
על הסכסוך בין משרד החינוך לארגון המורים אמר אור: "אני חושב שהדבר הכי משמעותי כאן זה הבושה שבסוף אנחנו חווים כתלמידים. כל כך הרבה מבוגרים עם תפקידים חשובים יושבים ולא מצליחים לפתור את הסיפור הזה כבר קרוב לשלוש שנים. זה לא רציני והכול על הגב שלנו, בשנים כל כך קשות. השכבה שלי עברה כל כך הרבה. בחטיבה חווינו את הקורונה, תוך כדי סבבי לחימה, עיצומים, 7 באוקטובר. זה לא הזמן לפגוע ביציבות של המערכת. זו שנה שמעמד המורה הוא כל כך נדרש כדי לבסס את החוסן של התלמידים, אסור לפגוע באמון שלנו במערכת".
יש לציין כי 65% מהתלמידים כבר קיבלו את הציון הסופי, ויכולים להחליט האם לגשת למועדי ב'. מדובר בתלמידים שמוריהם הפרו את עיצומי ארגון המורים ושלחו לאגף בחינות הבגרות את ציוני המגן. בהתחלה רק 50% מהתלמידים קיבלו את הציונים הסופיים, אך בשבוע שעבר התאפשר למורים להעביר פעם נוספת את ציוני המגן - ועשרות אלפי מורים אכן עשו זאת. כעת נותרו 35% מהתלמידים שיקבלו היום את ציוניהם.
מועד ב' של בחינת הבגרות במתמטיקה צפוי להתקיים ביום שני הקרוב. אתמול התקיימה בחינת הבגרות במועד ב' באנגלית, אך מאחר שחלק מהתלמידים לא ידעו מה הציון הסופי שקיבלו במועד א', רבים מהם ניגשו "ליתר ביטחון".