פלוגת התצפיות של הנח"ל שחושפת ועוקרת את העיניים של חמאס: התמרון הקרקעי של צה"ל ברצועת עזה חושף עוד ועוד טפחים מצבא הטרור שהוקם ב-12 השנים האחרונות במרחק של 50 דקות נסיעה מתל אביב, עם יכולות מתקדמות ויוצאות דופן שביססו את התעצמותו לאורך שנים. כך למשל גילו כוחות צה"ל בחודש האחרון כי גדודי חמאס מפעילים רחפנים ומזל"טים, שחלקם פותחו ויוצרו ברצועה על בסיס מזל"ט "רוכב שמיים" ישראלי שנפל בשטח עזה בעשור הקודם.
צוות פלת״צ נח״ל מזהה חוליית נ"ט, ומכווין מסוק להשמדתה ולהשמדת בית הפעילים
(צילום: דובר צה"ל)

"הופה!": רגע הפגיעה, אחרי הזיהוי של הפלת"צ
(צילום: דובר צה"ל)

1 צפייה בגלריה
פלוגת תצפיות של הנח"ל
פלוגת תצפיות של הנח"ל
אנשי פלוגת התצפיות של הנח"ל
המזל"טים שהמחבלים משגרים נועדו לזהות ולסמן את נקודות הציון שבהן נמצאות פלוגות צה"ל בשני צדי הגבול. מידע זה מועבר לחוליות הפצמ"רים והנ"ט של חמאס, מוצלב על ידי תצפיתנים נוספים של ארגון הטרור שמפוזרים בנקודות אסטרטגיות ושולטות בשטח, וכך משוגרת האש לעבר הכוחות שמתמרנים לרצועה – בדומה לתפיסות ההפעלה של כוחות צה"ל.
בצה"ל נדהמו מהתעצמות צבא הטרור של חמאס גם כאשר גילו עד כמה העתיק את דרכי פעולתו מצה"ל: בחמ"ל פלוגתי של מפקד פלוגת הכשרות של חמאס בבית חאנון נמצאה מחברת גדולה ויומן תצפית עם אזכורים מפורטים ברמה גבוהה של תנועת כוחות צה"ל. במחברת נכתבה גם רשימת טירונים בארגון הטרור, לפי התפקידים שלהם במחלקה, ציוני כשרותם ורמת הרובאות שלהם, וכן אם הם מועמדים לצאת לקורס פיקודי.
מול אלו ניצבו לוחמי התצפיות של צה"ל בתמרון, ובהם לוחמי פלוגת התצפית (פלת"צ) במילואים של חטיבת הנח"ל - שהיוותה ראש חץ למוקדי התמרון בצפון הרצועה המרכזיים ביממה הראשונה של המהלך הקרקעי, ומשתמשת בטילים מיוחדים. צפו בסרטונים ובקולות הקשר מפגיעה במטרות בעקבות הכוונה של לוחמי הפלת"צ.
קולות הקשר מיירוט כטב"ם בהכוונת פלת"צ הנח"ל
(צילום: דובר צה"ל)
מזהים חוליית נ"ט, ומכווינים מסוק קרב להשמדתה
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
המלחמה שנשכחה, אבל משפיעה על המערכה נגד חמאס
28:26
כוחות פלוגת התצפית התמקמו מראש באופן נסתר ומוסווה למארבים של ימים ארוכים בשטח העזתי לפי המודל הקלאסי של סיירות קדמיות בחטיבות, לעיתים במארבים של כ-80 שעות, וחשפו עוד ועוד יכולות של חמאס שהפכו במהירות למטרות להשמדה.
כך למשל אותרו וחוסלו יותר מ-70 מחבלים בהכוונת אש וגילוי של לוחמי פלת"צ הנח"ל. מדובר בפלוגה במילואים שמהווה כוח קדמי לחטיבה הירוקה, עם ניסיון מבצעי רב שבקרב חלק מהלוחמים, בעשור החמישי לחייהם, נצבר עוד בימי רצועת הביטחון מול חוליות הגרילה של חיזבאללה.
לוחמי הפלת"צ סיפקו כך מענה בתצפית וגילוי אויב גם לכוחות שכנים שעברו בקרבת קווי הלחימה של הנח"ל, כמו לצוות הקרב החטיבתי של גבעתי וחטיבת השריון 401. בפלת"צ הצליחו לזהות ולהשמיד רק בגזרת החטיבה בצפון הרצועה מאות מצלמות תצפית מיוחדות של חמאס, שנפרסו בתוך דודי חימום בגגות הבתים והבניינים, מאחורי "שמלות הסוואה" וגם בין בגדים שתלויים לאחר כביסה.
רגע הפגיעה
(צילום: דובר צה"ל)

תקיפה בהכוונת פלת"צ נח"ל
(צילום: דובר צה"ל)

באחד המקרים זיהו הלוחמים פעיל חמאס משגר רחפן מגג בניין כדי לזהות ולסמן את כוחות צה"ל באזור צפון הרצועה – אך באמצעות ההכוונה שסיפקו הלוחמים הפעיל וכלי הטיס שלו הושמדו מהאוויר באמצעות מסוק קרב.
באירוע אחר הצליחו הלוחמים מהפלוגה לזהות "רס"פ" של גדוד חמאס שהסתובב באזור שבו נאסרה השהייה לאוכלוסייה עזתית, כשברשותו סלי מזון עם פיתות ותמרים, וחמור שמחובר לעגלת נשיאה. הוא נראה מחלק את המזון למחבלים שמסתתרים בפירים כדי לתקוף מהם את הלוחמים. הרס"פ, שהופלל כמטרת טרור, הותקף גם הוא.
"יש לפלוגה יכולת ניוד עצמאית בנהיגה מבצעית חשוכה בלילה, זיכרון ארגוני רחוק טווח מכל הגזרות ורמת מקצועיות שנצברה עוד ממלחמת לבנון השנייה בכל הקשור לאיתור אויב מעמדות הסוואה שאנחנו בונים", סיפר ל-ynet רב סרן יאיר, קצין המבצעים של הפלוגה. "דור רידר ז"ל, בנו של צביקה מקיבוץ סעד, שנחשב לרס"פ המיתולוגי שלנו, נפל בבארי ביום הראשון, ומאז הפעילות שלנו כאן מקבלת עוד יותר משמעות. הפעילות שלנו מונעת ירי דו-צדדי כי אנו מזהים אם עלולה להיות חריגה מגבולות גזרה בפעילות הכוחות, בטח באזור צפוף ורווי סמטאות. ליחידה יש נציגים שמפעילים אש ומזהים אויב גם במערכים שכנים שנלחמים ועל ספינות חיל הים".