על רקע הדיווחים לסימנים חיוביים ביום הראשון של פסגת דוחא במסגרת המשא ומתן להפסקת אש באזור ועסקת חטופים, אומר גורם שמקורב לחיזבאללה כי ארגונו של חסן נסראללה לא יתקוף את ישראל במהלך השיחות בקטאר. "אנחנו יכולים לומר שחיזבאללה לא יפתח בפעולת התגמול שלו במהלך השיחות מכיוון שהארגון לא מעוניין להיות אחראי על שיבושן או עסקה אפשרית", ציין הגורם בשיחה עם "וושינגטון פוסט". הוא הוסיף: "פעולת התגמול יכולה לחכות, זה לא דחוף או מוגבל בזמן".
2 צפייה בגלריה
נסראללה וחמינאי. ימתינו עם התקיפה?
נסראללה וחמינאי. ימתינו עם התקיפה?
נסראללה וחמינאי. ימתינו עם התקיפה?
(צילום: EPA, AFP)
אמירותיו של המקורב לחיזבאללה מתכתבות עם גורם בכיר באחת מהמדינות המתווכות, שציין כי אף על פי שראש הממשלה הקטארי לא אמר זאת במפורש, המסר של דבריו היה ברור: "הוא אמר לבכירים בטהרן, 'אנחנו מתקדמים, קצת, אבל מתקדמים'", וגם רמז: "'אתם צריכים לשקול היטב אם כדאי לכם, או לחיזבאללה, לתקוף את ישראל דווקא בשעה שיש התקדמות כזו'".
ואכן, לשיחת הטלפון הזו שנחשפה על-ידי רונן ברגמן ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", הייתה השפעה ככל הנראה. זמן קצר לאחר מכן נודע לבכירים מהמדינות המתווכות כי בניגוד להחלטה קודמת של חיזבאללה לתקוף את ישראל, הוחלט בינתיים לדחות את ההתקפה, לא משנה בידי מי תבוצע, עד שיתברר מצב השיחות – כלומר המצב האזורי – בצורה טובה יותר.
ביידן: אם תושג עסקה - מצפה שאיראן לא תתקוף
(צילום: WDSU News)

משרד החוץ בקטאר הודיע הלילה כי מאמצי המתווכות, ובכללן מצרים וארה"ב, להגיע להסכם יימשכו גם היום. עוד נמסר ממשרד החוץ בדוחא כי המתווכות נחושות להגיע להפסקת אש שבמהלכה ישוחררו חטופים משבי חמאס ויוכנס סיוע הומניטרי לרצועת עזה.
במקביל, בערוץ "אל-מיאדין" שמזוהה עם חיזבאללה צוין שר החוץ האיראני עלי באקרי כני שוחח עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אל ת'אני על "ההתפתחויות האחרונות לעצירת הפשעים הישראליים בעזה". באקרי כני ציין: "הדגשתי את הצורך להמשיך במאמצים, גם הדיפלומטיים, כדי לעצור את השמדת העם הפלסטיני על-ידי ישראל".
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
הנושאים ונותנים בקטאר, מימין: בר, ברנע, ברנס, א-ת'אני וכאמל
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
פסגת דוחא, שכונתה על-ידי האמריקנים "ההזדמנות האחרונה", תימשך כאמור גם היום. בישראל מעריכים: הפערים לחתימה על עסקת חטופים והפסקת אש קטנים, אך שני הצדדים "קשיחים" בעמדתם. האמריקנים מוכנים להציג מתווה גישור למקרה שהשיחות ייקלעו למבוי סתם.
למרות ההערכה שהפערים קטנים, חמאס לא מוכן לזוז מדרישותיו לרידוד כוחות צה"ל בציר פילדלפי ועליית חמושים לצפון עזה. בערוץ המצרי "אל-קאהרה אל-אחבאריה" דווח מפי מקורות שמעורים במשא ומתן כי הפערים בין הצדדים עדיין גדולים והמשלחת המצרית "עושה מאמצים להגיע להסכמה בין הצדדים".
גורמים אמריקנים אמרו שממשל ביידן נחוש להציג קו מאוד קשוח ותקיף בשיחות, ולא לאפשר לצדדים להתבצר בעמדותיהם. האמריקנים מוכנים כאמור להציג מתווה גישור שהכינו ברגע שהשיחות ייקלעו למבוי סתום.
מקור בכיר מסר אמש ל"אל-קאהרה אל-אחבאריה": "התקיימו דיונים במשך יותר משבע שעות, בנוגע לכל הנקודות והמנגנונים לביצוע ההסכם, והיום יושלמו השיחות לגבי מנגנוני היישום. הצדדים הביעו רצון אמיתי להגיע להסכם". בנוסף, הוא מסר כי המשלחת המצרית "אישרה כי קהיר מעוניינת להגיע להסכמה".
חוסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי "חמאס עוקב אחר המשא ומתן המתמשך בדוחא מנקודת מבט אסטרטגית שמטרתה לשים קץ לתוקפנות נגד עזה. התנועה מאמינה שכל משא ומתן חייב להתבסס על תוכנית ברורה ליישום מה שסוכם קודם לכן, והמכשול להגיע להפסקת אש בעזה הוא המשך ההתחמקות הישראלית. כל הסכם חייב להשיג הפסקת אש מקיפה, נסיגה מלאה מעזה, החזרת העקורים ושיקום, בנוסף לעסקת חילופי שבויים".

"חבל למרוח את הציבור באשליות"

גורם ביטחוני ישראלי בכיר אישר אמש את הפרטים על אודות הישארות צוותי המשא ומתן ודחיית ההתקפה מצד איראן-חיזבאללה בתגובה לחיסולי בכיר חיזבאללה פואד שוכר ובכיר חמאס איסמעיל הנייה, אבל גם ביקש למתן את הדיווחים על התקדמות משמעותית במשא ומתן עצמו: "אנשי הצוות הישראלים יצאו לדרך עם מעט מאוד. אין להם מנדט רחב בכלל ואף אחד מהם, גם אם ראש המוסד טוען אחרת בשיחות עם גורמים חיצוניים, לא חושב שזה יספיק".
"כל האירוע הוא בעצם הצעת גישור אמריקנית שהפרטים שלה כבר נמסרו לישראל, ולפי השיחות שהתקיימו עם נתניהו התברר כי בפועל גם היא לא ממש מקובלת עליו. יש לכולם אינטרס לשדר שהמצב טוב אבל חבל למרוח את הציבור באשליות. החלק של חיזבאללה ואיראן נכון, זה חיובי לכשעצמו, אבל לא הייתי מגזים באופטימיות לגבי המשא ומתן. בסוף, כגודל הציפיות יהיו האכזבות – בעיקר של משפחות החטופים ששוב יישבר להן הלב".