גם מי שאינו מומחה צבאי מבין שמבצע "חיצי הצפון" ובעיקר חיסול חבורת הפיקוד הבכיר של חיזבאללה ונסראללה בראשה, לא היו יכולים להתבצע בלי מודיעין מדויק - שהצביע לא רק על המיקום הכללי של המתחם התת-קרקעי שבו שהו, אלא גם ידע מתי לשגר את עשרות החימושים, בהם חודרי בונקרים, שיחסלו את נסראללה ובכיריו.
זה לא הכול. המודיעין היה צריך להצביע על העומק המדויק והמיקום המדויק של אותו חדר דיונים במתחם התת-קרקעי בדאחייה בביירות, שבו נסראללה ואנשיו כונסו לגבש מדיניות ואסטרטגיה להמשך המלחמה. המודיעין הוא שאפשר לקבוע בדיוק את הזווית והגובה שממנו יוטלו הפצצות, כדי שיחדרו ויתפוצצו בעומק הנכון בתוך מערכת החדרים הנכונה, כולל חדר הדיונים. הדיוק הזה הושג באמצעות סדרת מבצעים מודיעיניים שבלעדיהם היינו עדיין מגששים באפלה ומטוסי חיל האוויר היו מחפשים לשווא משגרים ב"ציד משגרים" חסר תוחלת.
מפקד חיל האוויר בקולות הקשר
(צילום: דובר צה"ל )
3 צפייה בגלריה
תחנה לבנונית פיראטית משדרת את תמונתו של חסן נסראללה
תחנה לבנונית פיראטית משדרת את תמונתו של חסן נסראללה
בלי התשתית שרוב פרטיה לא ייחשפו לעולם - החיסולים לא היו מתאפשרים
(צילום: JOSEPH EID / AFP)
אפשר לומר שכל מה שאנחנו עדים לו בלבנון, החל מיום שלישי בשבוע שעבר, הוא תוצאה של מערכה מודיעינית שנמשכה שנים - והתוצאות ה"קינטיות" שלה, חיסול צמרת חיזבאללה והרס שיטתי של ארסנל הרקטות והטילים והכטב"מים שלו, הן התוצאה המיידית. למעשה מדובר במערכה שלה שלוש קומות – שתי קומות מודיעיניות שרב הנסתר בהן על הנגלה, וקומה אווירית–קינטית תלויה, שאת ביצועה ותוצאותיה אנחנו יכולים לראות. למעשה ישנה עוד קומה מודיעינית, רביעית למבצע כזה, והיא – היכולת להעריך ולדעת בדיוק מה השיגה התקיפה האווירית.
מעט מאוד אפשר לומר על שתי הקומות המודיעיניות, אבל בגדול ניתן לציין שאת המידע המודיעיני המדויק שהוזן למחשבי המטוסים והחימושים, השיג אגף המודיעין של צה"ל, בעיקר 8200, שאמון על ההאזנה ועל השגת מודיעין באמצעי סייבר ואמצעים אלקטרוניים. לכך נוסף מידע שהשיגה יחידה 9900, שאוספת מודיעין חזותי ויודעת לקבוע נקודות ציון מדויקות של המטרות; ויחידה 504 שמפעילה סוכנים ויודעת להניע את האוכלוסייה הלבנונית כדי שלא תיפגע.
מתחת לקומה המודיעינית הקרבית שמספק אגף המודיעין, ישנה קומת בסיס ויסודות שאותה הניח ומניח, כך אפשר להעריך, המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים. בלי התשתית הזו, שרוב פרטיה לא ייחשפו לעולם, יחידות אמ"ן, כולל 8200, לא יכלו לתפקד ולאפשר מבצעי סיכול וחיסול מדויקים כפי שאנחנו רואים בלבנון.
לדברי גורמים מהימנים במערכת הביטחון, המוסד החל לתכנן את המערכה נגד חיזבאללה לפני הרבה יותר מעשור. במוסד למדו את הארגון השיעי על החוזקות ונקודות התורפה שלו ואז תכננו והתחילו להוציא סדרת מבצעי מודיעין בשטח, שלמעשה היו המערכה המודיעינית הבסיסית שבלעדיה צה"ל לא יכול היה לבצע את מה שהוא עושה היום.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, וראש המוסד דוד ברנע
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, וראש המוסד דוד ברנע
ראש המוסד ברנע עם רה"מ נתניהו ושר הביטחון גלנט
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
מחבלי ארגון טרור שחוסלו בלבנון
מחבלי ארגון טרור שחוסלו בלבנון
(צילום: דובר צה"ל)
המבצעים האלו, כך מספרים אותם בכירים, הלכו והעצימו בשנים שחלפו מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006. באותה מלחמה, המוסד היה זה שאפשר לחיל האוויר לבצע את המבצע ששמו היה "משקל סגולי", שבו הושמדו הטילים הכבדים של חיזבאללה שסופקו מאיראן, ה"זילזאלים".
"אבל", אומר איש ביטחון לשעבר, "המערכה המודיעינית שמאפשרת להתמודד כרגע בהצלחה עם חיזבאללה, מעמידה בצל את הישגי המודיעין שמנעו מהעורף הישראלי את ההרס והאבידות של ה'זילזאלים'". במערכה הנוכחית, כך אפשר להניח, המוסד הביא לידי ביטוי את כל חידושי הטכנולוגיה. אבל בסופו של דבר, החוזקה של המוסד הייתה ביכולתו להפעיל אנשים בשטח האויב שיטוו את הרשת שבה אסף אמ"ן את המודיעין - שאותו תרגם למטרות ואותו העביר לחיל האוויר כשהגיעה השעה לבצע.
זו לא הייתה "ידיעת זהב" שאפשרה את חיסולו של נסראללה, אלא התשתית המודיעינית שאפשרה לרמטכ"ל, לשר הביטחון ולראש הממשלה להחליט שהם רוצים לחסל את נסראללה בשבוע שעבר, וידעו שקהילת המודיעין והתשתית שהכין המוסד, ייתנו להם את העיתוי, המקום והזמן הרצויים להם.
למרבה הצער והתסכול, אי-אפשר לפרט הרבה על אותה מערכה ותשתית מודיעינית שניהלו המוסד ואמ"ן ביחד. גורמים זרים מייחסים את פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר בשבוע שעבר למוסד. מבלי לקבוע אם זה נכון או לא נכון, אפשר בהחלט לומר שפיצוצי הביפרים היו סיומו של מבצע מורכב שנמשך שנים על פני יבשות רבות.
באותה מידה אפשר להעריך שמבצעי המוסד במסגרת המערכה ארוכת השנים להתמודדות עם חיזבאללה, הם שמאפשרים לצה"ל ליזום, לחסל מפקדים ומשגרים ברצף ולשלוט בהסלמה כרצונו.