המהלומות ההדדיות בין ישראל לחיזבאללה נמשכות, בזמן שרבבות המפונים מהצפון עדיין לא יודעים מתי יחזרו - וכשמאמצי ההסדרה הבינלאומיים טרם הניבו פרי: מלבנון שוגר הערב (יום ו') מטח חריג של לפחות 40 רקטות. הוא כוון לעבר בסיס בצפון רמת הגולן, אך אזעקות לא הופעלו באזור הזה, ובמקום זאת הן נשמעו דווקא בקריית שמונה ואזורים נוספים באצבע הגליל - לפי צה"ל בגלל חשש משברי יירוטים.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מיירוטים בצפון הארץ
תיעוד מיירוטים בצפון הארץ
נסראללה, ותיעוד מהיירוטים בשמי קריית שמונה
(צילום: סולטן גנאים)
תיעוד מיירוטים מעל קריית שמונה, הערב
(צילום: אופיר רוב, סולטן גנאים, יפתח עמבר)

לא דווח על נפגעים במטח החריג יחסית בערב שבת, וחלק מהרקטות יורטו בעוד אחרות נפלו בשטחים פתוחים. צה"ל הודיע שהפציץ עם כלי טיס את אחד המשגרים ששימשו לשיגור המטח, במרחב קלעת דבה שבלבנון. חיזבאללה הודיע בהמשך על הרוג נוסף בשורותיו - 185 מתחילת המלחמה (בישראל אומרים שמספר ההרוגים של חיזבאללה גבוה יותר).
אף שמדובר במטח חריג יחסית, לא מדובר בהסלמה של ממש במתקפות של חיזבאללה בגבול. ארגון הטרור שיגר כבר כמה וכמה מטחים של עשרות רקטות לאורך המלחמה, ורק אתמול בערב שוגר מטח דומה בהיקפו. המטח הערב מגיע אחרי עוד יום קרב בצפון, שבו חיזבאללה ירה גם טיל נ"ט להר דב - מתקפה שגם היא לא הביאה לנפגעים. צה"ל תקף מצדו שורת יעדי חיזבאללה. באופן חריג יותר, הבוקר גם יורטה "מטרה חשודה" בים על ידי כיפת ברזל, מול חיפה, אך לא ברור אם מדובר בכטב"ם - ואם חיזבאללה אחראי לכך.
שעה קלה לפני המטח לקריית שמונה, הודיע דובר צה"ל כי מטוסי קרב תקפו מטרות טרור של חיזבאללה בדרום לבנון. המטוסים תקפו אתר צבאי ובו פעלו מחבלי הארגון באזור מרון א-ראס ושלושה מבנים צבאיים של הארגון באזור הכפרים יחמר וא-נקורה. כמו כן, נמסר כי צה"ל תקף במהלך היום בארטילריה ובמרגמות בכמה אזורים בדרום לבנון, וכי אמש מטוסי קרב תקפו תשתית טרור נוספת באזור מיס אל-ג'בל. לצד הירי להר דב, שיגורים נוספים זוהו בצהריים למנרה ולמלכיה. גם במתקפות הללו לא היו נפגעים, וצה"ל תקף את מקורות הירי.
4 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
תקיפות צה"ל בדרום לבנון
תקיפות צה"ל בדרום לבנון, היום
גם ליד החוף: תיעוד מתקיפות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

חילופי האש מגיעים כשברקע נמשכים מאמצי ההסדרה הבינלאומיים, במטרה למנוע מלחמה של ממש בצפון. ישראל מאותתת שוב ושוב בחודשים האחרונים שסבלנותה הולכת ופוקעת, וכי אם המאמצים להשיג הסדר מדיני לא יצליחו היא תיאלץ להשיב בכוח את הביטחון לתושבי הצפון. רק היום, במסר מאיים נוסף, נפגש מפקד פיקוד הצפון אורי גורדין עם ראשי הרשויות בצפון שתושביהן פונו, ואמר להם כי צה"ל נערך לאפשרות של הסלמה בגזרה הזו.
"המטרה שלנו - שינוי המצב הביטחוני בצפון באופן שיאפשר לנו להחזיר את התושבים בביטחון ובתחושת ביטחון. אנחנו נחושים לשנות את המציאות הביטחונית שמשתנה כבר בימים אלה, וממשיכים להיערך להרחבה של המלחמה ויציאה להתקפה - זו משימתנו", אמר אלוף גורדין. "נמשיך לממש את קרב ההגנה, לפגוע בחיזבאללה ולשלול את יכולותיו. המשימה שלנו היא הגנה על תושבי ויישובי הצפון. הדרך שאנחנו פועלים בה, ואני מתכוון להתמיד בה, היא שותפות מלאה איתכם ועם התושבים. תושבי הצפון הם הכוח שלנו להמשיך, הם הרוח הגבית המאפשרת את ההישגים שהגענו אליהם עד כה בצפון", הוסיף.
את מאמצי ההסדרה מוביל שליחו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, שביקר בתחילת השבוע בישראל והציג להנהגה בירושלים את תוכניתו. למרות חילופי האש הבלתי פוסקים, הוכשטיין נותר מחויב למשימה שלקח על עצמו. אלא שההערכה בישראל היא שכל עוד המערכה בעזה נמשכת – הסיכוי להסכמות בצפון נמוך.
4 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של ביידן. הוא אופטימי עדיין
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
חיזבאללה מצהיר שוב ושוב כי לא יסכים לשיחות על הסדרה כל עוד הלחימה ברצועה נמשכת, ועל המסר הזה חזר היום בכיר חיזבאללה, מוחמד יזבכ. "ההתנגדות בלבנון לא תיפסק אלא אם ייפסקו הפעולות הצבאיות בעזה. השליחים ישמעו רק דבר אחד – שהפתרון מתחיל מעזה. איומים לא יעזרו, חיזבאללה מוכן להתמודד עם כל תקיפה והתגובה תהיה מכרעת", אמר.
למרות זאת הוכשטיין אופטימי שבקרוב יצליח להניח הסדר מדיני דו-שלבי, שיכלול הפסקה של מעשי העוינות ודחיקה של כוחות חיזבאללה 10 ק"מ צפונה, פריסה של אלפי חיילים של צבא לבנון ויוניפי"ל (כוח השלום של האו"ם) בדרום לבנון, דילול כוחות צה"ל בצפון, פתיחת מו"מ על נקודות המחלוקת בגבול – וחיפוש תמריצים כלכליים ללבנון.
בינתיים נמשכים כאמור חילופי האש הדדיים, אבל למעט מקרים חריגים מסוימים - בסך הכול אין הסלמה של ממש בגזרה הצפונית, והמתקפות השונות נותרו עדיין תחת "כללי המהלומות ההדדיות" – שהחלו ביוזמת חיזבאללה ב-8 באוקטובר, יום לאחר מתקפת הפתע של חמאס. מאזן הנפגעים כעת הוא 17 הרוגים לישראל (מתוכם 6 אזרחים) ו-240 לאויב. לפי גורמי הערכה, הנתון הזה מטריף את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה – שמדגיש כל העת את החובה להשיג "איזון משוואות". אבל כל עוד המערכה בעזה עצימה, כך אומרים אותם גורמים, חיזבאללה לא יכול להרשות לעצמו להודות בתבוסה – ולכן סביר שחילופי האש יימשכו.
4 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן אמיר חוסיין עבדוללהיאן בכנס העולמי ב דאבוס
שר החוץ של איראן אמיר חוסיין עבדוללהיאן בכנס העולמי ב דאבוס
שר החוץ האיראני אמיר חוסיין עבדאללהיאן. מבקר בביירות, ומעודד את חיזבאללה
(צילום: AP / Markus Schreiber)
מאחורי חיזבאללה עומדת כמובן איראן, שאף שאינה מעוניינת לפי הדיווחים במלחמה אזורית עודדה את ארגון הטרור הלבנוני שאותו היא מחמשת להמשיך בחילופי האש. לביירות הגיע היום שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן, והוא צפוי להיפגש בין היתר עם נסראללה. עם הגעתו לביירות שיבח את חיזבאללה ואמר: "חיזבאללה וההתנגדות בלבנון ביצעו באומץ וחכמה את תפקידם המשפיע". לטענתו, "אחרי ארבעה חודשים ישראל לא השיגה אף אחת ממטרות המלחמה. אמרנו לוושינגטון שהיא לא צריכה לתמוך בישראל בפשעיה בעזה ובגדה. ישראל פועלת לגרור את ארה"ב למלחמה באזור".