משרד ההגנה של טייוואן העלה אתמול (יום שלישי) את הכוננות הביטחונית בעקבות החשש מתגובה צבאית של סין לביקורה של ננסי פלוסי – יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב. למרות האיומים הסיניים נחתה פלוסי אתמול אחר הצהריים בטייוואן – האי בעל השלטון האוטונומי-דמוקרטי שסין תובעת עליו בעלות. בייג'ינג הגיבה בזעם, וזמן קצר אחרי הנחיתה הודיעה כי תגיב ב"פעולות צבאיות ממוקדות" ותפתח בתרגיל גדול מול חופי טייוואן שיכלול ירי באש חיה וניסויי טילים.
סוכנות הידיעות הרשמית של סין הודיעה שבין 4 ל-7 באוגוסט יתקיימו תרגילים צבאיים בשישה אזורים מול חופי טייוואן, שיכללו שימוש באש חיה. בהודעה נפרדת מסר אתמול "צבא השחרור העממי" של סין (PLA) שבשלישי בערב – בזמן ביקור פלוסי – הוא יפתח בתרגילים משותפים של חילות הים והאוויר מצפון לטייוואן ומדרום לאי. לפי סין, בתרגילים יהיו ניסויי טילים וירי באש חיה.
פלוסי מגיעה לטייוואן
(צילום: רויטרס)

19 צפייה בגלריה
 ננסי פלוסי
 ננסי פלוסי
קבלת הפנים לננסי פלוסי בטאיפיי בירת טייוואן
(צילום: AP, מתוך טוויטר )
בהודעת משרד ההגנה של טייוואן נאמר אמש שבייג'ינג שואפת לאיים על ערים ונמלים, ושהתרגילים הצבאיים שלה הוא חלק מהלוחמה הפסיכולוגית שנועדה להפחיד את תושבי טייוואן. הממשלה בטייוואן ניסתה להרגיע את התושבים, ואמרה שאין להם סיבה לדאגה.
בשעות שקדמו לביקור של פלוסי המריאו מטוסי קרב סיניים למצרי טייוואן, וטסו באזור שנחשב לגבול הימי הבלתי-רשמי של טייוואן וסין. לפי דיווחים, לצד המטוסים הללו שטו כמה ספינות מלחמה סיניות. גורם מקומי אמר לרויטרס שהמטוסים הסיניים ביצעו תמרונים שבמסגרתם "נגעו" בקו האווירי שמפריד בין סין לטייוואן, ושבו חזרה לצד הסיני. משרד ההגנה של טייוואן דיווח אמש ש-21 מטוסים סיניים חדרו ל"אזור ההגנה האווירית של האי" (שטח רחב יותר מהמרחב האווירי של טייוואן).
לפי כל ההערכות סין לא מעוניינת בעימות צבאי של ממש, אך פרשנים במערב הזהירו מאפשרות של פרשנות שגויה או תקרית לא-מכוונת שתביא להסלמה. בצל החשש הזה ארבע ספינות מלחמה אמריקניות התקרבו לאזור, בהן נושאת המטוסים "USS רונלד רייגן". גורם בחיל הים האמריקני ציין כי מדובר בפריסה מבצעית "שגרתית" של הספינות, אך הדגיש: "הן יכולות להגיב לכל מקרה".
19 צפייה בגלריה
יו"ר בית הנבחרים בפרלמנט של טייוואן. הביקור מעורר סערה
יו"ר בית הנבחרים בפרלמנט של טייוואן. הביקור מעורר סערה
יו"ר בית הנבחרים בפרלמנט של טייוואן. הביקור מעורר סערה
(צילום: AFP)
19 צפייה בגלריה
(צילום: Getty Images)
לקראת ביקור פלוסי דווח על מתקפות סייבר נגד אתרי ממשלה בטייוואן, כולל האתר של לשכת הנשיאות – שהגישה אליו נחסמה זמנית. לפי ההערכות מדובר בהאקרים סינים "פרטיים", ולא בפעולה של הממשלה בבייג'ינג.
תגובה סינית אחרת הגיעה בזירה הדיפלומטית: בייג'ינג הודיעה הלילה כי זימנה את שגריר ארה"ב במדינה, ניקולס ברנס, כדי למחות בפניו על הביקור ה"מזעזע" של פלוסי בטייוואן. התקשורת במדינה דיווחה כי סגן שר החוץ הסיני שייה פנג הביע מחאה עזה בעקבות ביקורה של פלוסי בפגישתו עם ברנס. "הצעד הזה מזעזע ברמה קיצונית, וההשלכות שלו יהיו רציניות", צוטט סגן שר החוץ בסוכנות הידיעות הסינית שינחואה. הוא הוסיף כי "ארה"ב תשלם את המחיר על הטעויות שלה", וקרא לוושינגטון "לתקן מיד את הטעויות שלה, ולעשות צעדים מעשיים כדי לחזור בה מההשפעות השליליות שנגרמו מביקור פלוסי בטייוואן".
שיגורי טילים ומטוסי קרב: הסרטון המאיים שפרסם צבא סין לקראת הביקור של פלוסי

19 צפייה בגלריה
מפגינים נגד ביקור ננסי פלוסי ב טייוואן מחוץ ל מלון ב טאיפיי
מפגינים נגד ביקור ננסי פלוסי ב טייוואן מחוץ ל מלון ב טאיפיי
מפגינים נגד ביקור ננסי פלוסי ב טייוואן מחוץ למלון בטאיפיי שבו שוהה הבכירה האמריקנית
(צילום: AP)
19 צפייה בגלריה
מפגינים נגד ביקור ננסי פלוסי ב טייוואן טאיפיי
מפגינים נגד ביקור ננסי פלוסי ב טייוואן טאיפיי
(צילום: EPA )
19 צפייה בגלריה
מפגינים נגד ביקור ננסי פלוסי ב טייוואן טאיפיי
מפגינים נגד ביקור ננסי פלוסי ב טייוואן טאיפיי
(צילום: רויטרס )
19 צפייה בגלריה
מפגינים נגד ביקור ננסי פלוסי ב טייוואן טאיפיי
מפגינים נגד ביקור ננסי פלוסי ב טייוואן טאיפיי
(צילום: רויטרס )
יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב היא הדמות הבכירה ביותר בממשל האמריקני שמבקרת בטייוואן זה 25 שנה. ניוט גינגריץ', שכיהן גם הוא בתפקיד יו"ר בית הנבחרים, הגיע לאי ב-1997. ביקורה של פלוסי נועד להביע את הסולידריות של ארה"ב עם טייוואן ולחזק את השלטון הדמוקרטי באי.
בהודעה שפרסמה אחרי נחיתתה אמרה פלוסי שהסולידריות האמריקנית עם 23 מיליון תושבי טייוואן חשובה היום יותר מאי פעם, "בזמן שהעולם צריך לבחור בין דמוקרטיה לשלטון יחיד".
"הביקור של המשלחת שלנו בטייוואן נועד להוקיר את המחויבות הבלתי מעורערת של אמריקה לתמוך בדמוקרטיה התוססת של טייוואן", אמרה יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב. פלוסי ציינה שהביקור של המשלחת "לא סותר בשום אופן" את המדיניות האמריקנית כלפי טייוואן ובייג'ינג.
מחוץ למלון שבו שוהה פלוסי בטאיפיי התאספו עשרות תושבים למפגן תמיכה במחוקקת הדמוקרטית ובמשלחת האמריקנית שהגיעה איתה. למקום הגיעו גם מפגינים שמוחים נגד הביקור.
פלוסי ושאר חברי המשלחת האמריקנית, שכוללת מלבדה עוד שישה מחוקקים, ביקרו בימים האחרונים בכמה מדינות בדרום-מזרח אסיה, ואתמול אחר הצהריים הגיעו במטוס תובלה של חיל האוויר האמריקני לנמל התעופה בטאיפיי בטיסה ממלזיה. את ביקורה פתחה בשעות הבוקר בטייוואן בביקור בפרלמנט בטאיפיי. "טייוואן היא אחת החברות החופשיות בעולם", אמרה פלוסי בפגישה עם יו"ר הפרלמנט הטייוואני. "הגעתי לאזור כידידה, הגענו מתוך כוונות שלום".
בהמשך נפגשה יו"ר בית הנבחרים עם הנשיאה צאי אינג-וון, שאמרה לה: "אנחנו אסירי תודה על הביקור הזה". הנשיאה אמרה כי פלוסי, שאליה יש לה "הערצה גדולה", כלשונה, היא ידידה ארוכת שנים של טייוואן. "טייוואן לא תוותר. נעשה מה שצריך כדי לשמור על השלום והיציבות", הוסיפה הנשיאה צאי. "אנחנו רוצים לשתף פעולה ולעבוד יחד עם כל הדמוקרטיות ברחבי העולם כדי להגן על הערכים הדמוקרטיים". פלוסי מצדה אמרה: "לפני 43 שנה, ארה"ב הבטיחה תמיד לעמוד לצד טייוואן. לא ננטוש את ההתחייבות שלנו. יותר מאי פעם, הסולידריות של ארה"ב עם טייוואן נדרשת כעת".
19 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי עם נחיתתה ב טייוואן
ננסי פלוסי עם נחיתתה ב טייוואן
ננסי פלוסי עם נחיתתה בטייוואן
(צילום: EPA)
19 צפייה בגלריה
 ננסי פלוסי
 ננסי פלוסי
(מתוך טוויטר)
לפי הפרסומים בארה"ב, הבית הלבן התנגד להגעתה של פלוסי לטייוואן. למרות זאת הוא לא הצהיר זאת באופן מפורש. ג'ון קירבי, דובר הבית הלבן לביטחון לאומי, אמר אחרי הגעת פלוסי לטייוואן שאיומים - או רטוריקה לוחמנית מצדה של סין - "לא יפחידו" את ארה"ב. "אין שום סיבה שהביקור הזה יהפוך לאירוע שיעורר משבר או סכסוך".
בארה"ב פרסמו 26 מחוקקים רפובליקנים הודעת תמיכה נדירה בפלוסי הדמוקרטית. מיץ' מקונל, מנהיג הרפובליקנים בסנאט, אמר שהוא תומך בכוונתה של פלוסי לחזק את התמיכה בדמוקרטיה של טייוואן ודחה את הטענות שמדובר בפרובוקציה. "אני מאמין שיש לה זכות לעשות זאת", אמר על הביקור של הפוליטיקאית בת ה-82.
19 צפייה בגלריה
תמיכה בביקור ננסי פלוסי ב טייוואן טאיפיי
תמיכה בביקור ננסי פלוסי ב טייוואן טאיפיי
הפגנת תמיכה בביקור ננסי פלוסי בטייוואן
(צילום: רויטרס)
פלוסי הדמוקרטית נמנית עם מבקריה החריפים ביותר של בייג'ינג בוושינגטון, ובין היתר הביעה תמיכה בהפגנות למען דמוקרטיה בהונג קונג ב-2019, שדוכאו אז ביד קשה. היא סופגת ביקורת נוקבת מצד אנשי המשטר הקומוניסטי בסין. במאמר בוושינגטון פוסט שפורסם מעט אחרי נחיתתה היא אמרה: "אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד בזמן שהמפלגה הסינית הקומוניסטית ממשיכה לאיים על טייוואן – ועל הדמוקרטיה עצמה".
טייוואן, נזכיר, הוא האי שאליו נמלטה ממשלת "הרפובליקה של סין" אחרי שנחלה תבוסה ב-1949 במלחמת האזרחים מול המפלגה הקומוניסטית של מאו דזה-דונג. רוב תושבי טייוואן מביעים מאז התנגדות לחיים תחת שלטון המפלגה הקומוניסטית של סין. ממשלת טייוואן מדגישה כי רק לתושבי האי יש הזכות לקבוע את עתידם, והיא דוחה בתוקף את הלחצים שמפעילה עליה בייג'ינג. המשטר הקומוניסטי בסין מעולם לא זנח רשמית את האפשרות שבייג'ינג תשתלט על טייוואן בכוח הזרוע, ואף שהנשיא שי ג'ינפינג קרא בשנה שעברה לנהל תהליך של "איחוד בדרכי שלום", הוא הבהיר כי השתלטותה של סין על טייוואן היא "בלתי-נמנעת".
בייג'ינג, שכאמור מתייחסת לטייוואן כחלק מהטריטוריה שלה, חוששת שביקור פלוסי שולח מסרים מעודדים למחנה שתומך בעצמאות. בשיחת טלפון בשבוע שעבר הזהיר הנשיא הסיני שי ג'ינפינג את ג'ו ביידן שבנושא טייוואן, "מי שמשחקים באש בסופו של דבר נכווים".
בייג'ינג הזהירה אתמול כי הצבא שלה "לא יישב בחיבוק ידיים" לנוכח הפגיעה בריבונותה. באיום נוסף הצהיר משרד החוץ הסיני כי לנוכח מה שתיאר כהתעלמות אמריקנית מאזהרותיו, "כל צעד-נגדי שינקוט הצד הסיני יהיה מוצדק והכרחי". הוא הוסיף כי ארה"ב "תישא באחריות ותשלם את המחיר על החתירה תחת האינטרסים הביטחוניים-ריבוניים של סין". שר החוץ, וואנג יי, אמר שסופם של פוליטיקאים אמריקנים ש"משחקים באש" בנושא טייוואן "לא יהיה טוב".
רוסיה, בעלת ברית של סין, גינתה גם היא את ביקורה של פלוסי. משרד החוץ במוסקבה מסר אמש שהביקור הוא פרובוקציה ברורה – וכי לסין יש את הזכות לנקוט צעדים להגן על הריבונות שלה. מוקדם יותר הזהירה מוסקבה את וושינגטון שהביקור יעמיד את ארה"ב וסין במסלול התנגשות.
19 צפייה בגלריה
סרטון מאיים שפרסם צבא סין לקראת ביקור יו"ר בית הנבחרים בארה"ב ננסי פלוסי ב טייוואן
סרטון מאיים שפרסם צבא סין לקראת ביקור יו"ר בית הנבחרים בארה"ב ננסי פלוסי ב טייוואן
מתוך הסרטון שפרסם צבא סין לקראת ביקור יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב
טיילור פרייבל, מומחה לצבא הסיני מהמכון לטכנולוגיה במסצ'וסטס, אמר שהתרגיל המתוכנן של בייג'ינג מול חופי טייוואן צפוי להיות גדול יותר מהתרגיל שהיה באזור מאז 1996, בזמן המשבר במצרי טייוואן - אז ערכה בייג'ינג סדרת ניסויי טילים. "טייוואן תתמודד עם תרגילים באיים וניסויי טילים מהצפון, הדרום, המזרח והמערב, זה חסר תקדים", הוא הזהיר.
שלשום פרסמה אחת ממפקדותיו של "צבא השחרור העממי" של סין – זו שאחראית על האזור הסמוך לטייוואן – סרטון בן 2.5 דקות ברשתות החברתיות, ובו נראים תרגילים שמבצעים כוחות הקרקע, הים והאוויר של סין, כגון שיגור טילים או ירי ממטוסים וספינות. "אנחנו מוכנים ומחכים, לפתוח בקרב על פי פקודה", נכתב בפוסט שפרסמה אותה מפקדה. "נקבור את כל האויבים הבאים".
פורסם לראשונה: 00:00, 03.08.22