כשברקע דיווחים בארה"ב על כך שפעולות חוצות-גבול בלבנון בקנה מידה קטן כבר החלו, או יחלו בקרוב, בארה"ב פועלים כעת למנוע תמרון קרקעי של צה"ל בלבנון - מחשש להסלמה שתביא למלחמה אזורית כוללת. ב"וושינגטון פוסט" מדווחים היום (א') כי ארה"ב מעריכה שהפעולות ההתקפיות הנרחבות של ישראל נגד חיזבאללה בשבועיים האחרונים "כיסחו" את הארגון, וכי בעקבות הפגיעה הקשה בצמרת הפיקוד ובמערך השליטה שלו יהיה לו קשה להגיב.
חילוץ גופת חסן נסראללה

לפי הדיווח ארה"ב ייעצה לישראל להימנע מתמרון מקרקעי, וטענה בין היתר שלמהלך כזה עלולות להיות תוצאות הפוכות - וכי הוא רק יקשה לערער את מעמדו של ארגון הטרור השיעי בתוך לבנון. בטווח הארוך, כך אמרו גורמים אמריקנים, הם רואים הזדמנות לאפשרות שבה תוכל הממשלה בביירות לחזק את מעמדה על חשבון כוחו הפוליטי של חיזבאללה. ברקע לכך גם המבוי הסתום במערכת הפוליטית בלבנון, שמנעה בחירת נשיא למדינה כבר שנתיים שלמות - אם כי לא ברור כיצד בדיוק ישפיע על כך חיסול נסראללה (שארגונו מנע בחירת נשיא שאינו לטעמו).
כך או כך, גורמים ישראלים הבהירו לפי ה"וושינגטון פוסט", עוד מאז מתקפת פיצוצי הביפרים נגד חיזבאללה, שהם מעוניינים להימנע ממלחמה כוללת עם חיזבאללה - וכי המטרה בלחץ הצבאי כלפיו היא לגרום לו להסכים למשא ומתן על הסדר מדיני, הסדר שנסראללה שלל עד הרגע האחרון שלו - ודרש כתנאי מקדים שתושג הפסקת אש בעזה.
3 צפייה בגלריה
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון
נסראללה, ביידן ונתניהו. אחרי סילוק מנהיג חיזבאללה מקווים בממשל למו"מ
( צילום: Rabih DAHER / AFP / Shutterstock / AP / Evan Vucci / יריב כץ)
אולם למרות המכות הקשות שספג בימים האחרונים, עדיין לא ברור אם חיזבאללה יסכים למו"מ. בישראל כבר הבהירו שימשיכו בפעולות נגדו, ואמש שר הביטחון יואב גלנט אף אותת על כוונה להרחיב את הפעילות הצבאית - מבלי להבהיר כיצד הדבר ייראה. גלנט, כך מסרה לשכתו, קיים הערכת מצב, "בדגש על מוכנות כוחות צה"ל להרחבת הפעילות ההתקפית בגזרה הצפונית". לפני כן, אחרי ההודעה על חיסול נסראללה, הוא הבהיר: "אנחנו לא עוצרים, אנחנו ממשיכים לפעול בהתאם למחויבות שלנו להשגת מטרות המלחמה".
לפנות בוקר דווח ברשת ABC כי צה"ל החל כאמור פעולות בקנה מידה קטן מעבר לגבול - או שיחל בקרוב - במטרה להוציא מכלל שימוש עמדות חיזבאללה, אלו שנמצאות ממש על הגבול עם ישראל. גורמים אמריקנים הדגישו כי נראה שישראל עדיין לא החליטה סופית האם לפתוח בפעולה קרקעית נגד חיזבאללה - אך לדבריהם היא מוכנה לכך.
בדיווח כעת ב"וושינגטון פוסט" צוטט גורם אמריקני בכיר, שאמר כי בארה"ב לא מעריכים שבימים הקרובים ניתן יהיה להגיע להסכם של הפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה - אולם התקווה של וושינגטון היא להמשיך לפעול לרגיעה ולמצוא פתרון דיפלומטי, כזה שיאפשר את החזרת התושבים לבתיהם משני צדי הגבול. גורמים בכירים בממשל האמריקני אמרו כי הם ממשיכים לבחון את המצב ואת הצעדים של הצדדים השונים - ולדבריהם הסיכון המיידי ביותר הוא האופן שבו תבחר איראן להגיב.
בינתיים, בצל החשש הזה בדיוק, הפנטגון עדכן כי ארצות הברית מעבה כוחות במזרח התיכון. בהודעה מטעם משרד ההגנה האמריקני נמסר כי "בימים הקרובים האמריקנים יחזקו את מערכות ההגנה האווירית במזרח התיכון".
3 צפייה בגלריה
הפגנות נגד ישראל בצידון
הפגנות נגד ישראל בצידון
מתאבלים על נסראללה בצידון. בטהרן חלוקים על אופי התגובה
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
על רקע דיווחים על מחלוקת בטהרן בנוגע לאופי התגובה, גורם בכיר בממשל ביידן כי ארה"ב נערכת למגוון אפשרויות תגובה - תקיפה ישירה של חיזבאללה; מתקפות מצד שלוחיה האחרים של איראן, ובהם החות'ים בתימן; ומתקפת טילים ישירה על ישראל. הגורם הדגיש כי ארה"ב "ערוכה היטב" להתמודד עם שלל התגובות האפשריות הללו.
חיזבאללה עצמו אישר אמנם כי מנהיגו חוסל, אבל טרם הצהיר כיצד יפעל. שני גורמי מודיעין לשעבר בישראל אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי נראה שבצל המשבר הכבד שפוקד אותו כעת חיזבאללה פונה לאיראן לקבלת הנחיות על אופי הנקמה הצפויה. לדברי שני הגורמים, בחיזבאללה שאלו את איראן אם לפתוח במתקפה רחבת היקף נגד ישראל, שתכלול שיגור טילים על ערים מרכזיות. לדברי אחד הגורמים איראן מהססת לתת אור ירוק - וחוששת שמתקפה מסיבית מצד חיזבאללה תוביל לתגובה קשה מצד ישראל, ותחליש עוד יותר את ארגון הפרוקסי המרכזי שלה במזרח התיכון - ואולי אף את איראן עצמה. "איראן מפחדת ממלחמה", אמר אותו גורם.
לצד ההשלכות של חיסול נסראללה ושאלת הצעדים הבאים, בתקשורת האמריקנית עסקו בהרחבה ביממה האחרונה גם בהלם שחוללה הפעולה בקרב ממשל ביידן - שבאותה עת המשיך להביא אופטימיות באשר לסיכויי ההצלחה של היוזמה האמריקנית-צרפתית להפסקת אש למשך שלושה שבועות. ברשת NBC דווח הבוקר כי הנשיא עצמו ובכירים אמריקנים שונים הופתעו כאשר הגיעו תמונות הפיצוץ הדרמטי בדאחייה ביום שישי האחרון, וזעמו מעיתוי הפעולה. לפני החיסול, בממשל ביידן היו כל כך בטוחים בהצלחת ההצעה שגיבשו עד שבכיר בממשל רמז בתדרוך לעיתונאים שהסכמת שני הצדדים היא בגדר עובדה מוגמרת.
בממשל ביידן יש גורמים שסבורים כי לחיסול נסראללה עשויה להיות תרומה בכל הנוגע לקידום עסקת חטופים מול חמאס. לדבריהם, ייתכן שכעת ניתן יהיה להגיע לעסקה שכזו ב"תנאים טובים יותר"
כלפי חוץ, ביידן וגם סגניתו קמלה האריס גיבו את ישראל אחרי החיסול - הם בירכו על מותו של הארכי-מחבל שהיה אחראי גם לרצח המוני של אמריקנים ולא רק ישראלים - אבל באופן פרטי הביעו כאמור תסכול בממשל מהמהלך. בדיווח נוסף, של "ניו יורק טיימס", נכתב כי גורמים לשעבר בצוותו של ביידן אף "תהו" אם מדובר במהלך מכוון של נתניהו שנועד לסייע למועמד הרפובליקני דונלד טראמפ לנצח בבחירות בנובמבר. ב"טיימס" הדגישו כי בין אם ההערכה הזו נכונה או לא, היא מעידה בעיקר על החשדנות הרבה ששוררת בין ממשל ביידן לבין נתניהו וממשלתו.
לצד התסכול וההפתעה מחיסול נסראללה, ב"טיימס" מדווחים כי כמו שנתניהו עצמו הצהיר אמש - גם בממשל ביידן יש גורמים שסבורים כי לחיסול נסראללה עשויה להיות תרומה בכל הנוגע לקידום עסקת חטופים מול חמאס. לדבריהם, ייתכן שכעת ניתן יהיה להגיע לעסקה שכזו ב"תנאים טובים יותר". אותם גורמים גם סבורים שהחיסול יוצר הזדמנות נדירה "לשבור" את האחיזה של איראן בלבנון, באמצעות חיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
מיצג מחאה של תצפיתניות למען החטופים והחטופות בכיכר יק"א מול הכנסת
מיצג מחאה של תצפיתניות למען החטופים והחטופות בכיכר יק"א מול הכנסת
מיצג מחאה של תצפיתניות למען החטופים והחטופות מול הכנסת
(צילום: שלו שלום)
בכירים בממשל ביידן הודו כי כעת הסיכויים לקדם את יוזמת הפסקת האש קטנים מאוד. "ברור שעכשיו היוזמה להפסקת אש תיכנס להקפאה, לפחות בזמן הקרוב, עד שהעניינים בלבנון יתבהרו ויהיה מי שיקבל אחריות", הם אמרו. הם הדגישו: "אף אחד לא מזיל דמעה על מה שנתניהו השיג עם חיסול נסראללה. אחת הסיבות שזה הצליח היא שנתניהו יודע שאנו מגבים אותו - ושאם זה ייצא משליטה הוא מניח ובצדק שנהיה שם בשבילו. ולכן אנו תקועים עכשיו במקום הזה".
לדבריהם, "אנו לא מעוניינים להיכנס לעימות צבאי עם איראן. נתניהו היה מתואם איתנו 100% בהצהרה שקראה להפסקת אש זמנית. ההסכם היה מתואם איתו, ואז לאחר שנחת בניו יורק הוא נסוג מזה. ברטרוספקטיבה עד כמה שזה כואב, זה הצליח. זה מסבך מאוד המאמצים להגיע להפסקת אש".
"אנו מאוד חוששים ממה יקרה בעוד שבוע-שבועיים", אמרו עוד הבכירים האמריקנים. "ההערכה שלנו היא שהאיראנים לא ייכנסו למלחמה. לכן קוראים לזה פרוקסי. הם ברי תחליף. יש אפשרות שממשלת לבנון תצליח להתעלות לרגע. הבעיה שחיזבאללה היא זה לא רק צבא. יש לו 16 מושבים בפרלמנט. האיש שישראל חיסלה זה מישהו שאנו רוצים להרוג, אבל אנחנו עדיין מאמינים שחיסול נסראללה זה עניין טקטי ולא עניין אסטרטגי".