סיפורה של "החטיבה החרדית החדשה" מכה גלים. אלף צווי גיוס כבר נשלחו, אלפיים נוספים – לפי הפרסומים – בדרך, והכותרות עוסקות כבר באופי החטיבה הזו, עם הבטחות מכאן ועד אילת בעניין נשים, טלפונים, תפילות ולימוד תורה.
חרדים מפגינים בלשכת הגיוס בתל השומר
אף אחד, למעט מי שמכיר את המגזר החרדי, לא מעלה בדעתו שמדובר בסיפור רמייה, או לכל הפחות – באשליה מוחלטת, שיש מי שמשווק אותה לחילונים ולציבור הדתי הלאומי כעובדה שעוד רגע קורמת עור וגידים. המציאות בפועל, הולכת להיות הפוכה במאה שמונים מעלות.
1 צפייה בגלריה
חרדים מפגינים בלשכת הגיוס בתל השומר
חרדים מפגינים בלשכת הגיוס בתל השומר
חרדים מפגינים בלשכת הגיוס בתל השומר
(צילום: יריב כץ)
נתחיל בבסיס: הציבור החרדי לא התגייס עד כה, לא בשל העובדה שהצבא פשוט לא שלח לו טכנית צווי גיוס. מי שסבור כך, הוא באמת לא מבין בין ימינו לשמאלו. בין החרדים לבין הצבא ישנו פער תהומי – דתי, חברתי, תרבותי ועוד.
העובדה שגיוס חרדים הפך לכלי ציני בידי פוליטיקאים שמנסים לנגח את המגזר החרדי באמצעות הגיוס, לא הקלה על התהליך, רק להיפך – היא גרמה למגזר החרדי לראות בצבא סוג של "אויב".
הציבור החרדי לא התגייס עד כה, לא בשל העובדה שהצבא פשוט לא שלח לו טכנית צווי גיוס. מי שסבור כך, הוא באמת לא מבין בין ימינו לשמאלו. בין החרדים לבין הצבא ישנו פער תהומי – דתי, חברתי, תרבותי ועוד
ישנם כל מיני גורמים שפועלים כבר שנים לגייס חרדים לצה"ל, בראשם עמותת "נצח יהודה", שהיא המומחית ביותר בתחום, מחזיקה מערך תמיכה שלם לחרדים בוחרים להתגייס, החל משלב האיתור והגיוס, ועד שלב התמיכה הפיזית, הכשרה מקצועית, תמיכה שוטפת ועוד.
המאמצים הללו, שהצבא כמעט שאינו שותף להם (5% בלבד מתקציב "נצח יהודה" ניתן ע"י הצבא, השאר תורמים פרטיים), הביאו לגיוס של כ-10% מהמגזר החרדי. גרף הגיוס זז לפי דעת הקהל כלפי המגזר החרדי, "רפורמת הגיוס" של לפיד ב-2014 הביאה לצניחה קשה במספר המתגייסים החרדי, צניחה ממנה לא התאוששו מספרית עד היום.

קצת מספרים

בשנת 2014 גדוד "נצח יהודה" היה גדוד הגדול ביותר בצה"ל. היום, עשור אחרי, עם קצב גידול חרדי של 7% בשנה, סך כל המשרתים ב"נצח יהודה" ובפלוגות החרדיות תומר וחץ בגבעתי וצנחנים, על 10% פחות ממה שהיה לפי עשור.
מעשית ועובדתית, צה"ל לא השקיע מאמצים עד היום בגיוס חרדים. אולי רק להיפך. גם פרויקט "שחר", הוא יוזמה פרטית של מי שהיה רב חיל האויר סא"ל במיל' הרב רמי ראבד, והוא עצמו פרש מהצבא במחאה אחרי שצה"ל הפר את הסיכומים שהתקבלו בזמן הקמת שחר.
כעת, פתאום צה"ל מגיע עם הברקה חדשה: נקים חטיבה חרדית חדשה, והיא אוטוטו תביא את הגאולה. בקרוב ממש נראה אלפי חרדים על מדים. ממש ימות המשיח. איפה היינו כל השנים....
אלא שמי שבקיא בפרטים מבין שמדובר בדימיון פינת רמייה. אף בן ישיבה לא יתגייס לחטיבה החרדית הזו. יתרה מכך, באווירת המלחמה שנוצרה ברחוב החרדי, ואחרי הוראת הרבנים המפורשת לא להתייצב לצו ראשון, ולא להתגייס גם כאלו שבאופן רשמי אינם עובדים – שום חרדי מיינסטרים לא יגיע לחטיבה החרדית.
את החדש אתם לא תקימו, את הישן לפחות אל תהרסו. במשך השנים לא עזרתם להם לגייס חרדים, לפחות אל תהרסו.
אז מה עושים ב"חטיבה החרדית" כדי להביא בכל זאת מתגייסים? תודה ששאלתם, הנה התשובה: הם פונים לקציני ומפקדי "נצח יהודה", ומשכנעים אותם לעבור לחטיבה החדשה. כנ"ל גם למתגייסים של "נצח יהודה", מנסים לפתות אותם לוותר על המעטפת של עמותת נצח יהודה, כדי לייצר מצג של הצלחה לחטיבה חרדית החדשה.

התנהלות חובבנית ומגוחכת

כדי להסביר את ההתנהלות המוזרה הזו, הם כבר יצאו במסע תדרוכים על כך ש"'נצח יהודה' נכשלה בגיוס חרדים". לכו תסבירו להם, שאת מה שנצח יהודה הספיקו לשכוח, "מומחי" החטיבה החרדית עוד לא התחילו ללמוד.
קחו למשל את ההבטחות הפומביות על "טלפונים כשרים למפקדים", רק שתבינו – כבר היום יש כמעט לכל התלמידים בישיבות ההסדר החרדיות סמארטפון אישי.
יענקי פרבריענקי פרברללא
ההתנהלות הזו כל כך חובבנית ומגוחכת, שברור לכל מי שמבין קצת "חרדית", שהחטיבה החדשה תהיה כישלון. מי שמערבב מאחוריה הם אנשים שנכשלו בגיוס חרדים בעבר, ועכשיו החזירו אותם לתפקיד, הם חיים בסרט שהם יגייסו מיינסטרים חרדי. הכישלון יהיה של ראש אכ"א. הוא ורק הוא.
רק שיהיה ברור: אני לא עובד ב"נצח יהודה". יש לי הערכה לגדוד הזה שהציל במהלך השנים יותר מ-20,000 צעירים מבתים חרדיים שהיו ברחוב, לקח אותם לצבא ועשה מהם לוחמים. אל תהרגו את "נצח יהודה" עבור דימיון להקים משהו חדש טוב יותר.
יענקי פרבר הוא פרשן לענייני חרדים, כתב באתר "בחדרי חרדים" ושירת כלוחם בנצח יהודה