ראש הממשלה בנימין נתניהו המשיך לבקר בחריפות גם הבוקר (ראשון) את ארה"ב - והתעקש ש"חלה ירידה דרמטית" באספקת החימושים של ישראל מוושינגטון, חרף הכחשות פומביות מצד בכירים אמריקנים. גורם בבית הלבן הבהיר כי עמדת ארה"ב לא השתנתה - ושלח עקיצה לנתניהו בצל ביקורו של שר הביטחון יואב גלנט בוושינגטון.
"עמדתנו בנושא הייתה ברורה, ואנחנו לא מתכוונים להמשיך ולהגיב על כל הצהרה פוליטית של ראש הממשלה", אמר הגורם, שהוסיף כי "אנחנו מצפים לדיונים הקונסטרוקטיביים בין שר הביטחון גלנט למזכיר ההגנה לויד אוסטין השבוע". בכיר אמריקני תקף: "ההתבטאויות החוזרות ונשנות של נתניהו לא מועילות. הוא גורם נזק אדיר, ומגלה כפיות טובה".
2 צפייה בגלריה
גלנט, ביידן, ונתניהו
גלנט, ביידן, ונתניהו
"מחכים לגלנט". העקיצה האמריקנית אחרי דברי נתניהו
(צילום: אלעד מלכה, Brendan SMIALOWSKI, AFP, EPA)
נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, הבוקר
(צילום: עומר מירון)


בקצרה:

  • ביקורו של שר הביטחון בארה"ב: גלנט ייפגש עם גורמים אמריקניים בכירים כדי לדון בנושאים ביטחוניים, כולל סוגיית החימושים והעיכוב במשלוח של פצצות כבדות.
  • חשש בבית הלבן מנאום נתניהו בקונגרס: גורמים אמריקניים חוששים שינצל את הנאום כדי למתוח ביקורת על הנשיא ביידן, במיוחד לאור הסרטון שפרסם נתניהו שבו תקף את הממשל האמריקני על עיכוב משלוח נשק.
  • הביקור של נתניהו בארה"ב: עד כה לא נשלחה לרה"מ הזמנה רשמית לפגישה עם ביידן, אך גורמים אמריקניים מעריכים שפגישה כזו תתקיים.
  • הסרטון של נתניהו עורר זעם בבית הלבן והוביל לביטול פורום הדיאלוג האסטרטגי בין ישראל לארה"ב - אולם רה"מ התייחס בישיבת הממשלה שוב למחלוקת ולא חזר בו.
  • ארה"ב עדיין מחויבת לביטחון ישראל: גורמים אמריקניים הדגישו שארה"ב היא בעלת הברית הקרובה ביותר של ישראל ותמשיך לעשות כל שביכולתה כדי לעזור להגן עליה.
גלנט, שמוגדר בארצות הברית כ"מבוגר האחראי" בישראל, כבר נחת בבירת ארה"ב - שם הוא צפוי להתקבל בחום רב. גורמים מגדירים את הביקור של שר הביטחון כ"ביקור פיוס". עם זאת, בבית הלבן מסתכלים בחשש על הביקור של נתניהו בחודש הבא - הראשון שלו מחוץ לישראל מתחילת המלחמה - ובמיוחד על הנאום המתוכנן מול שני בתי הקונגרס, שנגדו כבר מתגבש חרם במפלגה הדמוקרטית.
ב"פוליטיקו" נכתב כי בבית הלבן חוששים מאותו נאום, ומעריכים כי נתניהו יכול להשתמש בפורום זה כדי למתוח ביקורת על נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - בעת שזה נמצא בקמפיין ומתמודד על כהונה נוספת מול קודמו דונלד טראמפ. "הסרטון השבוע לא עזר כלל, וזה יכול להיות גרוע בהרבה מול הקונגרס", אמר גורם בכיר כשהוא מתייחס לסרטון שבו נתניהו מתח ביקורת על האמריקנים בגין "מניעת נשק ותחמושת", והוביל לזעם אמריקני.
גורם אחר היה אף בוטה יותר: "איש לא יודע מה הוא הולך לומר". היום, בישיבת הממשלה, התייחס כאמור נתניהו לאותה מחלוקת, ולא חזר בו: "לפני כארבעה חודשים חלה ירידה דרמטית באספקת החימושים שהגיעו מארה"ב לישראל. במשך שבועות ארוכים פנינו לידידינו האמריקנים בבקשה להאיץ את המשלוחים. עשינו זאת פעם אחר פעם. עשינו זאת בדרגים הגבוהים, ובכל הדרגים, ואני רוצה להדגיש - עשינו זאת בחדרי חדרים".
2 צפייה בגלריה
יגיע לקונגרס בחודש הבא. נתניהו, ב-2015
יגיע לקונגרס בחודש הבא. נתניהו, ב-2015
יגיע לקונגרס בחודש הבא. נתניהו, ב-2015
(צילום: AP)
"קיבלנו כל מיני הסברים, אבל דבר אחד לא קיבלנו: המצב הבסיסי לא השתנה. פריטים מסוימים הגיעו בטפטוף, אבל המסה הגדולה של החימושים נשארה מאחור. לאחר חודשים של היעדר שינוי במצב זה, החלטתי לתת לכך ביטוי פומבי", הסביר נתניהו, שטען כי הדבר "חיוני כדי לחלץ את הפקק".
בבית הלבן טענו, מנגד, כי "זה לא נכון שהעברת התחמושת לישראל הצטמצמה". לדברי בכיר אמריקני, העיכוב היחיד הוא משלוח של פצצות של 900 קילוגרם.
למרות דברי נתניהו, המתיחות בינו לבין ביידן בשיא. עדות נוספת למתיחות הגוברת הזו היא העובדה שעד כה הבית הלבן לא שלח הזמנה רשמית לנתניהו לפגישה עם הנשיא האמריקני בעת ביקורו המתוכנן בוושינגטון.
עם זאת, אותם גורמים אמרו כי הזמנה שכזו תישלח ככל הנראה, וציינו כי זאת תהיה "סטירת לחי של ממש", אם השניים לא ייפגשו, ואין בכוונת ביידן לבצע מהלך שכזה. גורם אמריקני אמר כאמור כי ההתבטאויות החוזרות והנשנות של נתניהו לא מועילות, וכי הוא "גורם נזק אדיר, ובעיקר מגלה כפיות טובה".