בעולם ממשיכים לעסוק במבצע יוצא הדופן של יחידת שלדג בסוריה בלילה שבין ראשון לשני, וגורמים אמריקנים אישרו אמש (שישי) ל"וול סטריט ג'ורנל" כי "כוחות מיוחדים ישראלים ביצעו השבוע פשיטה נדירה בדרום-מערב המדינה - והשמידו מתקן לייצור טילים איראני, בתקיפה שבה נהרגו לפחות 16 בני אדם".
התקיפות בסוריה, בתחילת השבוע

לפי הדיווחים מדובר במבצע חריג של הקומנדו הישראלי, בהתחשב בהיקף התקיפה והמעורבות של חיילים ישראלים על הקרקע - בנוסף לתקיפות האוויריות. שלשום גורמים אמריקנים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי הכוחות השתלשלו בחבלים ממסוקים וככל הנראה אספו חומרים מאתר הטילים. הם אמרו כי הוחלט להשתמש בכוחות קרקעיים במתקפה עקב מורכבות הפעולה וכדי להשיג מידע מאתר הנשק הסודי, וציינו כי לא היו נפגעים ישראלים במבצע. בכתבה אחרת ב"אקסיוס" נכתב שיחידת שלדג היא שביצעה את הפעולה.
ל"וול סטריט ג'ורנל" אמרו הגורמים האמריקניים כי בישראל הודיעו לארה"ב מראש על התכנון לבצע את הפשיטה ליד העיר מסיאף שבמחוז חמה, אך לא פורט לוושינגטון כיצד ומתי היא תתקיים. ביום ראשון, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, גנרל מייקל קורילה, ביקר בפיקוד צפון, שם הוצגו לו התוכניות המבצעיות של צה"ל ללבנון.
"המתקפה הזו הייתה מרהיבה ולא שגרתית", אמר ל"ג'ורנל" אנדרו טבלר, אנליסט במכון וושינגטון ומומחה לסוריה ולבנון. "זה מראה שנשיא סוריה בשאר אסד והמשטר עדיין נמצאים בציר ההתנגדות, גם אם אסד אפשר מעט מאוד תקיפות איראניות מארצו מאז מתקפת הפתע של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר".
4 צפייה בגלריה
מסיאף
מסיאף
מסיאף, אחרי הפשיטה
(צילום: LOUAI BESHARA / AFP)
4 צפייה בגלריה
מסיאף
מסיאף
הנזקים במסיאף, לאחר הפשיטה שיוחסה לצה"ל
(צילום: LOUAI BESHARA / AFP)
4 צפייה בגלריה
מסיאף
מסיאף
ההרס במסיאף
(צילום: LOUAI BESHARA / AFP)
צ'ארלס ליסטר, מומחה למזרח התיכון ממכון המזרח התיכון בוושינגטון, אמר כי הפשיטה הישראלית בוצעה במפעל שמפתח טילים ורקטות, שנמצא בתוך הר. המתקן הזה, לדבריו, נשלט על ידי משמרות המהפכה של איראן, והוא חלק מקומפלקס צבאי גדול יותר שמנוהל על ידי משטרו של אסד בסוריה. ליסטר הוסיף כי האתר שעליו פשטו הכוחות נועד לספק נשק לחיזבאללה בלבנון. לדבריו, למרות שהאתר הופצץ בעבר על ידי ישראל, הוא שוקם על ידי חברות קש של משמרות המהפכה.
"זה סוג המבצע שהצבא הישראלי יצטרך לבצע אם הוא יתקוף מתקן צבאי דומה באיראן", אמר ליסטר, כשברקע האשמות של ישראל כלפי טהרן כי היא משתמשת במרכז מחקר מדעי שנמצא באתרים צבאיים ליד מסיאף כדי לפתח נשק וטילים שמיועדים למיליציות שלה, בהן חיזבאללה.
משרד החוץ האיראני גינה את המתקפה בסוריה ביום שני והכחיש שיש לרפובליקה האיסלאמית אתרים צבאיים במדינה. סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה כי לא היו אנשי צוות איראנים במקום. ביום חמישי הכחישה השגרירות האיראנית בדמשק דיווח של הטלוויזיה הסורית ולפיו ישראל תפסה ארבעה פעילים איראנים במהלך הפשיטה.
4 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אסד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור מוסקבה
נשיא סוריה בשאר אסד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור מוסקבה
"עדיין בציר ההתנגדות". אסד
(צילום: Sputnik/Valeriy Sharifulin/Pool via REUTERS)
ב"ניו יורק טיימס" דווח שלשום כי מומחים עצמאיים, גורמים ישראלים וגורמים בממשל האמריקני תיארו את המתקן שבו נערכה הפשיטה בסוריה כמרכז למחקר ופיתוח נשק, שמסתייע באיראן. נשק כימי וביולוגי פותח שם, ופוטנציאלית גם נשק גרעיני, ובטילים עושה שימוש חיזבאללה.
הגורמים אמרו כי אף שכאמור בעבר קושר המתקן לפיתוח נשק כימי, בשנים האחרונות לא נעשו בו פעולות שכאלה. אבל במתקן יוצרו כאמור טילים לחימוש מדויק עבור חיזבאללה, ומומחים בממשל האמריקני חוששים שהדבר יאפשר לארגון הטרור לפגוע במדויק יותר ביעדים בצפון ישראל. גורמים שתודרכו בנוגע למבצע אמרו כי מטרתה העיקרית של הפשיטה הקרקעית הייתה להשמיד את המתקן, דבר שלא ניתן לעשותו רק בתקיפה אווירית. מטרה חשובה נוספת, לדבריהם, הייתה לאסוף מידע על פיתוח הנשק של חיזבאללה.
ל"ניו יורק טיימס" אמר ליסטר שלשום כי בסבב הראשון של התקיפות האוויריות הושמדו ארבע עמדות סוריות באזור מסיאף, כולל אתר הגנה אווירית. בסבב השני נפגע בניין במתחם שמקושר למנהרות תת-קרקעיות, ובשלישי מסוקים חצו לשטח הסורי והנחיתו כמה עשרות אנשי קומנדו ליד הבונקרים. לטענתו, בעת שאלו התקדמו בבונקרים, כטב"מים ישראלים תקפו כוחות של הצבא הסורי שהוזעקו לאזור.
מפרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר ישראל ביצעה יותר מ-180 תקיפות בסוריה, על פי נתוני Armed Conflict Location & Event Data והמכון למחקרי ביטחון לאומי.