גורמים אמריקנים העריכו אמש (שישי) כי התקיפה הישראלית באיראן קרובה. השאלה הגדולה בשלב זה, לדבריהם, היא מה יהיה התפקיד של ארה"ב בתגובה הישראלית למתקפה האיראנית, שכללה שיגור של יותר מ-180 טילים בליסטיים לישראל.
לפי הגורמים, לא נראה שמטוסים אמריקניים ישתתפו בתקיפה, אולם ללא ספק יהיה תיאום בין ישראל לוושינגטון. הם ציינו כי דבר זה עוד יכול להשתנות: "ארה"ב מנסה להגן על כוחותיה", והדגישו כי "אסור לשכוח את התפקיד החשוב של ארה"ב ביירוט הטילים האיראניים השבוע".
תיעודים מהמתקפה האיראנית
(צילום: שלו שלום, ירון ברנר, גיל יוחנן, גיל נחושתן, יאיר שגיא, עמית שאבי, ארנון בוסאני, אביב לשם, מקסים אוקנין)

לדברי הגורמים, "מיסקלקולציות (חישוב מוטעה, א"א) יכולות לקרות. אנחנו בהחלט מנסים לוודא שזה לא יתרחב למלחמה אזורית - ברור שארה"ב תיגרר לזה". הם הדגישו כי "אנחנו מבינים את הצורך של ישראל להגיב", וגם התייחסו לאפשרות שישראל תתקוף מתקני גרעין: "זה לא כל כך פשוט לחסל בהפצצה אחת את מתקני הגרעין של איראן. זה מאוד מורכב", ציינו. כך או כך, הגורמים האמריקנים הבהירו כי "ישראל תעשה את מה שהיא צריכה לעשות - אבל גם לה אין רצון להיגרר למלחמה אזורית. ישראל יכולה להיות רגועה בדבר אחד: יש לה את הגב שלנו ואנחנו מתואמים איתה".
בכיר במחלקת המדינה האמריקנית אמר הלילה לרשת CNN כי ישראל לא הבטיחה לממשל ביידן שתקיפת מתקני הגרעין של איראן, כתגובה למתקפה האיראנית השבוע, "ירדה מהשולחן". לדבריו, "אנחנו מקווים ומצפים לראות קצת חוכמה בנוסף לכוח, אבל אין הבטחות".
לשאלה אם ייתכן שישראל תתקוף באיראן ביום השנה למתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, הוא השיב: "ממש קשה לדעת. אני חושב שבמובנים מסוימים היא תרצה להימנע מכך, אז להערכתי אם יקרה משהו - זה כנראה יהיה לפני או אחרי". הוא הוסיף: "ארה"ב פועלת כבר כמעט שנה כדי למנוע מהסכסוך להפוך למלחמה גדולה יותר - ועד כה עשתה זאת - אבל כעת אנחנו על הקצה".
5 צפייה בגלריה
המתקפה האירנית בתל אביב
המתקפה האירנית בתל אביב
תיעוד מהמתקפה האיראנית בשמי גוש דן
(צילום: אלון שפיגל)
גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס לנושא אמש בעצמו, ואמר כי "ישראל עוד לא החליטה מה לעשות בנוגע למתקפה". לדבריו, "אנחנו נמצאים איתם בקשר, ובמקומם הייתי חושב על אלטרנטיבה לתקיפת מתקני הנפט". ביידן, שהצטרף במפתיע לתדרוך לעיתונאים בבית הלבן, הוסיף: "הם (ישראל) לא יקבלו החלטה באופן מיידי, אנחנו נמתין ונראה מתי הם רוצים לדבר. הדבר העיקרי כרגע הוא להימנע ממלחמה כוללת, ולגייס את בעלות הברית כדי לבלום את זה".
אתמול דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית SNN מפי גורם במשמרות המהפכה של איראן כי "אם ישראל תעשה שגיאה - נתקוף את מתקני הגז והאנרגיה שלה". עוד קודם לכן, שר החוץ של איראן עבאס עראקצ'י אמר בעת ביקור בביירות, שבמהלכו נפגש עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי: "אנחנו נחושים לתמוך בחיזבאללה, בממשלה ובעם. ישראל מבצעת פשעי מלחמה, ועל מדינות ערב והאיסלאם לעשות הכול כדי לגייס ארגונים בינלאומיים נגד ישראל". מאוחר יותר הוסיף: "התקיפה נגד ישראל הייתה הגנה עצמית לגיטימית, אין לנו תוכניות להמשיך - אלא אם ישראל תחליט לתקוף אותנו".
על כך, גורמים שמעורים בפרטים אומרים כי ישראל מתכננת תגובה חריפה נגד איראן, וכי האיומים מצידה "לא משפיעים בכלל ולא מזיזים כלום. אנחנו מזהים לחץ אדיר בטהרן. הם בפאניקה. ישראל תפעל שם, תתקוף בעוצמה והם יכולים להמשיך לאיים. את המחיר - הם ישלמו ובריבית".
5 צפייה בגלריה
נפילת טיל איראני בתל שבע
נפילת טיל איראני בתל שבע
חלק מטיל איראני שנפל בתל שבע
5 צפייה בגלריה
שלט חוצות המציג תמונה של מתקפת טילים על ישראל
שלט חוצות המציג תמונה של מתקפת טילים על ישראל
שלט בטהרן המציג את מתקפת הטילים: "למחוק את ישראל"
(צילום: AFP)
דברי הרמטכ"ל אחרי הירי מאיראן
(צילום: דובר צה"ל)

5 צפייה בגלריה
רב״ט טל דרור וסמל דניאל אביב חיים סופר
רב״ט טל דרור וסמל דניאל אביב חיים סופר
ההרוגים מפגיעת הכטב"ם העיראקי: רב"ט טל דרור וסמל דניאל אביב חיים סופר
(צילום: דובר צה"ל)
בתוך כך, אמש התיר דובר צה"ל לפרסום כי שני חיילים נהרגו בלילה שבין שלישי לרביעי בצפון הגולן כתוצאה מפגיעת כטב"ם ששוגר מעיראק: סמל דניאל אביב חיים סופר, בן 19 מאשקלון, חניך במסלול ייעודי לקצונת קשר"גים בגדוד 13 בחטיבת גולני; ורב"ט טל דרור, בן 19 מירושלים, מש"ק תקשוב בגדוד 13 בחטיבת גולני. באירוע הקשה נפצעו 24 חיילים: חייל ונגד מילואים בגדוד 13 נפצעו באורח קשה, חייל נוסף נפצע באורח בינוני ו-21 חיילים נפצעו באורח קל.
באותו לילה שוגר כטב"ם נוסף - שיורט, וב"התנגדות האיסלאמית בעיראק", ארגון המאגד מיליציות פרו-איראניות, לקחו אחריות על הירי. המיליציות הודיעו כי בוצעו "שלוש תקיפות של מטרות בצפון באמצעות כטב"מים", וזו הפעם הראשונה שבה שיגורים מעיראק מובילים להרוגים בישראל.
על פעולות המיליציות בעיראק אמרו הגורמים כי "נמצא את הדבר הנכון לעשות שם, גם בתגובה על פגיעת הכטב"ם בחיילי צה"ל בגולן, וגם ללא קשר לכך". לדבריהם, "ברור שאיראן מפעילה את כל החזיתות האפשריות, וצריך להיות מוכנים לעוד הפתעות".
זו הפעם הראשונה שבה שיגורים מעיראק מובילים להרוגים בישראל. לצורך ההשוואה, בפעם הראשונה שבה שיגור מתימן הוביל למותו של אזרח ישראלי - צה"ל תקף את נמל חודיידה שבשליטת החות'ים בתימן, ושר הביטחון יואב גלנט הצהיר: "בפעם הראשונה שפגעו בישראלי - תקפנו. את האש רואים בכל רחבי המזרח התיכון".

"טהרן מאחורי המתקפות על שגרירויות ישראל"

על הרקע הציפייה לתגובה ישראלית על המתקפה האיראנית, ערוץ האופוזיציה למשטר האייתוללות, "איראן אינטרנשיונל", דיווח כי טהרן היא זו שעומדת מאחורי ההתקפות החמושות על שגרירויות ישראל בשבדיה ובדנמרק בימים האחרונים. מקור מיודע אמר בשיחה עם הערוץ כי "הרפובליקה האיסלאמית השתמשה בגורמים פליליים מקומיים לביצוע פעולות טרור אלו נגד שגרירויות, וממשיכה לנסות לתקוף תיירים ומרכזים יהודיים וישראליים באירופה".
5 צפייה בגלריה
שוטרים ליד שגרירות ישראל בשטוקהולם, שבדיה, בעקבות ארוע ירי אתמול
שוטרים ליד שגרירות ישראל בשטוקהולם, שבדיה, בעקבות ארוע ירי אתמול
הזירה בשטוקהולם
(צילום: TT News Agency/Anders Wiklund/via REUTERS)
בהתייחסו למעצר של קבוצת פושעים ביוני השנה, שהיו אחראים לירי לעבר שגרירות ישראל בשבדיה, אמר המקור כי "החקירות הראו שהקבוצה הזו הובלה גם על ידי סוכנים של הרפובליקה האיסלאמית". לאחר אותה תקרית, הזהיר שירות הביון השבדי כי ממשלת איראן מגייסת חברי כנופיות שבדיות כדי לבצע פעולות אלימות נגד קבוצות ויחידים במדינה.
המקור הדגיש כי "השכרת פושעים לביצוע פעולות טרור מטעם הרפובליקה, נגד כל מי שנתפס כאויב שלה, היא אחת השיטות האהובות על טהרן". לדבריו, שיטה זו "מאפשרת לה להתרחק מפעולות טרור", ולהציג פעולות כאלה כ"כמעשים פליליים בלבד".
פורסם לראשונה: 23:25, 04.10.24