בזמן שצה"ל מרוכז כולו בהכנות לתמרון הקרקעי ברצועת עזה תוך ערנות ודריכות שיא לחזית הצפונית, בצמרת מערכת הביטחון החלו השבוע בדיונים ראשוניים באשר ליום שאחרי - בהנחה שהצבא יעמוד במשימתו להשמדת שלטון חמאס.
בישראל לא רוצים לראות ואקום ברצועה ביום שאחרי התמרון שצפוי להימשך שבועות עד חודשים, ולכן העדיפות העליונה היא שהרשות הפלסטינית תסכים לקבל את השלטון בעזה. גם לאו"ם מועברים מסרים שייכנס לוואקום באופן זמני אם וכאשר מתוך מטרת על שלא יהיה שלטון צבאי ברצועה לראשונה מאז צה"ל יצא מעזה לפני 18 שנים. 
3 צפייה בגלריה
תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברפיח
תקיפות חיל האוויר ברפיח
(צילום: Jack Guez / AFP)
3 צפייה בגלריה
הריסות ברפיח
הריסות ברפיח
הריסות ברפיח
(צילום: מוחמד עבד, AFP )
הכותרת
מה המטרה של חמאס במלחמה? / רונן ברגמן
23:05
לכוחות שיתמרנו יצטרפו קציני אוכלוסייה מהמנהל האזרחי כדי לסייע למפקדים במגע עם אזרחים לא-מעורבים בתוך השטח העזתי, וכדי לצמצם את הסיכוי למשבר הומניטרי שיקטין את הלגיטימציה בישראל. כבר עכשיו הובהר לכוחות שייכנסו לרצועה שמולם יהיה רק אויב, כך שממדי ההרס הצפויים בשטח העזתי יהיו חסרי תקדים, ייתכן שגם בקנה מידה עולמי ביחס להפעלת כוח צבאי על-ידי מדינה מערבית, ובטח מאז מלחמת העולם השנייה.
בצבא מעריכים שיהיו טעויות במהלכי ההתקפה באשר לפגיעה בבלתי-מעורבים, והדגש שניתן לכוחות הוא לפעול בצורה מקצועית ולא מנקמנות. ליבת השלטון של חמאס בעיר עזה ולשם צה"ל ישים את יהבו אך גם בצבא מבינים שזה לא אותו חמאס והרצועה גדלה מאוד מאז הפעם האחרונה שצה"ל ערך תמרון בעזה לפני 14 שנים בעופרת יצוקה. אז מנתה האוכלוסייה 1.6 מיליון נפש וכיום המספר מוערך ב-2.6 מיליון.
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
(צילום: AP Photo Tsafrir Abayov)
בצה"ל יש מי שמדבר בצורה ברורה על כך שזה או ישראל או חמאס שיישארו ביום שאחרי, ולכן לחיילים מובהר שזה יהיה מהלך צבאי ארוך ועמוק שייכנס לתוך החורף. גורם ביטחוני ששוחח עם אזרחים עזתים בימים האחרונים סיפר שחלקם גינו את הזוועות שחמאס ביצע בטענה שרצח ילדים ונשים מנוגד לאיסלאם. עם זאת, אלפים אחרים חגגו את הניצחון הרצחני של חמאס.