היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ג'ייק סאליבן, הגיע אתמול (שני) לראשונה לביקור בהול בן כמה ימים בסין, שנועד להפיג מעט את המתיחות ההולכת וגוברת בין המדינות, לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר.
שתי המעצמות נמצאות מזה זמן רב בעימות מדיני חריף סביב המצב במזרח התיכון, המלחמה באוקראינה, מלחמות סחר ובעיקר סביב הדרישות של סין לעליונות על ים סין הדרומי.
3 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן יועצו של ג'ו ביידן ב בייג'ינג עם שר החוץ של סין וואנג יי
ג'ייק סאליבן יועצו של ג'ו ביידן ב בייג'ינג עם שר החוץ של סין וואנג יי
סאליבן ושר החוץ הסיני, וואנג יי, בפגישה בבייג'ינג
(צילום: Ng Han Guan / POOL / AFP)
בשנה האחרונה הלכו והחריפו ההתגרויות הצבאיות של סין כלפי טייוואן, במיוחד מאז הבחירות שנערכו באי לאחרונה. נשיא סין שי ג'ינפינג הבהיר שוב כי סין לא תוותר על "איחוד מחדש" עם האי ה"סורר" ולא תהסס להפעיל כוח צבאי כדי להשתלט עליו מחדש.
בחודשים האחרונים היו מקרים רבים שבהם כלי טיס ושיט סיניים הטילו מצור על טייוואן, ומטוסי קרב חדרו למרחב האווירי של האי, מה שעורר חשש כבד בארה"ב מניסיון פלישה צבאי בעתיד הלא רחוק.
לזה הצטרפו בשבועות האחרונים שורה הולכת ומתארכת של תקריות אלימות בים סין הדרומי בין חיל הים הסיני לכלי שיט פיליפיניים, שמנסים לחצות את המצרים כדי לספק סחורה ואספקה לדייגים פיליפינים שמוצבים באיים קטנים הנמצאים בשטח ימי שסין טוענת עליו לבעלות ושליטה מלאה.
בשורה של תקריות נוצרו חיכוכים אלימים של ממש בין אנשי חיל הים הסיני, שהתנגשו לעיתים פיזית עם הספינות שלהם בכלי השיט הפיליפיניים, ירו עליהם זרנוקי מים בעוצמה גדולה ובלמו את דרכם בצורה פיזית. בכמה מהתקריות גם נפצעו מלחים פיליפינים.
אחרי התקרית האחרונה ביום ראשון הפיליפינים האשימו את סין ב"תמרון אגרסיבי ומסוכן" כדי לבלום את מבצע אספקת הסחורה לדייגים. משמר החופים הסיני מצידו טען כי "פעל נגד אונייה שנכנסה בצורה לא חוקית למים הטריטוריאליים של סין, והתקרבה בצורה מסוכנת לספינה הסינית".
3 צפייה בגלריה
ספינה של משמר החופים הסיני ב ים סין הדרומי
ספינה של משמר החופים הסיני ב ים סין הדרומי
ספינה של משמר החופים הסיני בים סין הדרומי
(צילום: Jam Sta Rosa / AFP)
בדומה לתקריות הקודמות, גם ביום ראשון ספינות חיל הים הסיני התנגשו בעוצמה בספינה של רשות הדיג הפיליפינית שהובילה אוכל, דלק ותרופות לדייגים. שר ההגנה הפיליפיני גילברטו טאודורו תקף אתמול את סין ואמר כי "היא המערערת הגדולה ביותר של השלום בכל אזור דרום מזרח אסיה".
אחרי פסגה עם בכירים אמריקנים, בצבא ארה"ב הבהירו כי הם שוקלים לספק ליווי צבאי ימי לכלי השיט הפיליפיניים שיבקשו לחצות את המצרים בים דרום סין כדי לספק להם הגנה בפני חיל הים הסיני.
בזה לא תמו ההתגרויות. אתמול דווח כי מטוס ביון סיני חדר ביום שני למרחב האווירי של יפן. "מדובר בתקרית בלתי מתקבלת על הדעת ואיום ביטחוני של ממש", מסר דובר מטעם ממשלת יפן. מטוסי קרב יפניים הוזנקו אל עבר המטוס הסיני ואילצו אותו לחזור על עקבותיו. זו הפעם הראשונה שמטוס צבאי סיני חודר לשטח האווירי של יפן, זאת אחרי שבשנה וחצי האחרונות בלבד הוזנקו מטוסי קרב יפניים כמעט 700 פעמים אל עבר מטוסי קרב סיניים שחגו בסמוך למרחב האווירי היפני.
בסין הבהירו אתמול כי אין למדינה כוונה להפר את הריבונות האווירית של אף מדינה וכי התקרית נחקרת. ביפן טענו כי הפעילות הצבאית של סין סביב יפן בשנים האחרונות רק הולכת ומתרחבת.