תובע בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג קארים חאן הגיב הערב (יום חמישי) לפרסום על ההאשמות כי הטריד מינית עובדת בבית המשפט. הוא הכחיש את הדיווחים וטען כי "אין אמת בהאשמות בהתנהגות לא-הולמת מסוג זה. עבדתי במקומות מגוונים במשך 30 שנים ומעולם לא הוגשה נגדי תלונה על-ידי אף אחד".
עם זאת, חאן לא התייחס כלל לטענת ה"וול סטריט ג'ורנל" כי בחר להגיש את הבקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט אך ורק כ"תרגיל הסחה" מפרשת ההטרדות המיניות שעמה התמודד.
1 צפייה בגלריה
קארים חאן והאג
קארים חאן והאג
קארים חאן לצד בית הדין הפלילי הבינלאומי
( צילום: AP)
הצהרתו של חאן על צווי המעצר
(צילום: ICC )

לפי הכתבה שפורסמה ב"ג'ורנל", מאמציו האינטנסיביים של חאן לקדם צווי המעצר נגד נתניהו וגלנט נועדה להסיט את תשומת הלב מההאשמות נגדו. במקביל, לאחר פרסום התחקיר אישרו בהאג לראשונה כי אכן התקבלו טענות להטרדה מינית על-ידי חאן. התחקיר חשף בין היתר כי כי חאן התחייב בפני מנהיגים מערביים לערוך חקירה מעמיקה של המלחמה בעזה ובמסגרת זו נפגש עם קבוצת סנאטורים אמריקנים, להם הבטיח כי "לא ימהר לשפוט לפני שיתעסק עם ישראל וישמע את הצד שלה בסיפור", ואף קבע פגישות בישראל ל-20 במאי. במקום זה, כך נכתב, הוא בחר להופיע ב-CNN ולהכריז על כוונתו להוציא צווי מעצר.
העיתון הציע הסבר לשינוי הפתאומי בעמדתו של חאן: כמה שבועות לפני ההכרזה על הצווים, הוא התמודד עם האשמות חמורות בהטרדה מינית. לפי העיתון, בית הדין "שתק" על טענות ההטרדה במשך יותר מחמישה חודשים, עד שחשבון X (טוויטר לשעבר) אנונימי הוציא אותן לאור בשבוע שעבר. הקורבן לכאורה, אשת צוות זוטרה במשרד התובע, אמרה לעמיתיה בסוף אפריל כי חאן הטריד אותה שוב ושוב, לפי דוח חושפני שנשלח למנגנון הפיקוח העצמאי של בית הדין שהעיתון נחשף אליו.
אינפו אינפוגריקה האשמות צו צווי מעצר האג פשע פשעי מלחמה חרבות ברזל ראש הממשלה בנימין נתניהו שר הביטחון יואב גלנט
הדיווח של אותו עובד לגוף המפקח מתייחס לדוגמאות של אשת הצוות הזוטרה להתנהגות המטרידה של חאן: נעילתה במשרדו ונגיעה מינית בה, כולל הכנסת ידו לכיסה; ביקורים בחדרה במלון באמצע הלילה, בדרישה להיכנס; ומקרה שבו שכב על מיטתה במלון ונגע בה באופן מיני, כשהתלוננה על כאב ראש.
הפרשה נחשפה בתחילת השבוע ב"דיילי מייל" הבריטי. לפי אותו דיווח, העובדת שהוטרדה מינית לכאורה על-ידי חאן "הייתה כל כך נסערת עד שפרצה בבכי" בעת שסיפרה על התנהלותו בפני אחת מהעמיתות שלה. הכחשתו של חאן זהה למעשה לזו שמסר אחרי הדיווח הראשוני על הפרשה ב"דיילי מייל" הבריטי. בתגובתו היום חאן הצהיר שוב כי ישתף פעולה עם מנגנון הפיקוח העצמאי של בית הדין ויספק לו כל מידע שיידרש, וציין פעם נוספת כי משרדו נתון ל"מתקפות ולאיומים רבים".