שבוע קריטי במאמצים לפשרה בנוגע למהפכה המשפטית: גורמים שמעורים במגעים להידברות שבחסות בית הנשיא אמרו כי השבוע הקרוב, שבוע פורים שבו בחלק מהימים המליאה תהיה סגורה, יהיה משמעותי במיוחד. עם זאת, לדבריהם בינתיים "אין הסכמות. מתקיימות פגישות, אבל נכון לעכשיו אין שום רצון להתפשר. לוין ורוטמן מתבצרים. יש הצעה מגובשת של הנשיא, אבל הפוליטיקאים מסרבים להתפשר". גם להיום (ראשון) לא נקבעו שיחות עם אנשי בית הנשיא, מה שמעיד גם כן על כך שפריצת דרך לא נראית באופק.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בעקבות החג, המליאה תסגר בחלק מן הימים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשבועות האחרונים נשיא המדינה יצחק הרצוג פועל מאחורי הקלעים בניסיון לגבש פשרה סביב המהפכה המשפטית. בשבוע שעבר אף נפגש הרצוג לדיון עם נציגים ממכוני מחקר ומשפטנים העוסקים בנושא, דיון שבו השתתפו המכון הישראלי לדמוקרטיה, מכון תכלית, פורום קהלת, המכון למדיניות העם היהודי, מכון רובינשטיין למשברים חוקתיים ופורום המרצות והמרצים למשפטים.
היום בבוקר תתכנס ועדת החוקה כדי לקיים הצבעה חוזרת (רביזיה) על חוק השפיטה (ביקורת שיפוטית על חוקים רגילים) ועל פסקת ההתגברות. זאת, בעקבות בקשת חברי כנסת מהאופוזיציה לקיים דיון נוסף טרם ההצבעה, על הזכויות שעלולות להיפגע עקב מנגנון פסקת ההתגברות, ולפני שהוועדה מאשרת את הנוסח לקריאה ראשונה.
יו"ר הוועדה שמחה רוטמן דחה את ההצבעה החוזרת שהייתה אמורה להתבצע ביום רביעי ובסוף השבוע העביר לחברי הכנסת הייעוץ המשפטי לוועדה, בראשות עו"ד ד"ר גור בליי, מיפוי של הסעיפים בחוקי היסוד שאינם משוריינים, והתייחסות לזכויות שעלולות להיפגע. במסמך הייעוץ המשפטי נכתב בין היתר כי יש חשש שיפגעו זכויות כמו חופש הביטוי, הזכות להליך הוגן, הזכות לשוויון, חופש התנועה ועוד זכויות שנגזרות מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, אך צוין בו הדבר נתון לשיקול דעת מה "סותר בבירור" את החוק ומה לא.
חוקי המריבה שממשלת נתניהו רוצה לחוקק
בנוסף, מנגנון ההתגברות עלול לפגוע בחוקים כמו עקרון הפומביות, שלפיו דיונים יתקיימו בדלתיים פתוחות אלא אם נקבע אחרת. על פי המסמך עלולות להיפגע גם תקנות בכנסת הנוגעות לסדרי הצבעה, זמני כינוס הכנסת אחרי בחירות, עלולה להיפגע הזכות להיבחר כך שנבחר ציבור נדרש לתקופת צינון ועוד.
בשעה 11:00 תתבצע ההצבעה החוזרת וגם הפעם הצעת החוק צפויה להיות מאושרת לקריאה ראשונה בוועדה. לאחר מכן היא תעבור להצבעה במליאה, שתתקיים אחרי חג הפורים. לבקשת חברי הוועדה מהאופוזיציה, אחרי ההצבעה החוזרת יתקיים דיון על תקני השיפוט והעומס השיפוטי לקראת תקציב המדינה. ביתר השבוע הוועדה לא תתכנס.
את חוק החמץ, שיעלה היום להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה אחרי שהיה דיון אחד בעניינו, הקואליציה מקדמת במהירות כדי להשלים את החקיקה עוד לפני פסח הקרוב. לפי הצעת החוק של חברי הכנסת החרדים מסיעות ש”ס ויהדות התורה, יוכל מנהל בית חולים לקבוע אם לאפשר הכנסת חמץ בפסח ולהחליט על הסדרים מיוחדים לשם שמירת כשרות בחג.
"אף מאבטח לא יבדוק אם יש חמץ בתיקי המבקרים בבתי החולים. תפקידם לחפש מטעני נפץ ונשק ולא סנדוויצ'ים", אמר ל-ynet יו"ר המטה למען עובדי הקבלן, אלכס טנצר, לקראת תחילת החקיקה השבוע.
לדבריו, "מאבטחים מקבלים שכר כדי לבדוק שלא מכניסים סכין או אקדח לבית החולים. אם רוצים לקיים את החוק, שיוזמים כעת בעניין אי הכנסת חמץ לבתי החולים. שרבנים יבדקו בכניסה שלא יכניסו לבתי חולים בפסח חמץ. המאבטחים אפילו לא חושבים לחפש סנדוויצ'ים בתיקים. יש להם מספיק עבודה בתחום הביטחון. מאבטחים ישמרו רק על הביטחון. נקודה".
טנצר הוסיף, גם בעקבות שיחות עם מאבטחים וותיקים, כי "אף אחד לא מתכונן לבצע בדיקת חמץ חינם ואין גם תקציב להעלות את שכר המאבטחים. ממילא אם יחפשו חמץ ייווצרו תורי ענק בפתח בתי החולים וכל רוגז המבקרים יופנה כלפי המאבטחים".
במקביל, הקואליציה תקדם השבוע את הצעת חוק התרומות של ח"כ עמית הלוי מהליכוד שתאפשר לנבחרי ציבור ומשפחתם לקבל תרומות מאזרחים למימון הליך משפטי. מלבד זאת, יימשכו הדיונים לקראת קריאה ראשונה בוועדות המיוחדות בעניין חוק דרעי 2, שימנע מבית המשפט העליון להביע ביקורת שיפוטית על מינוי שרים וחוק הנבצרות, שימנע מבית המשפט העליון לעסוק בשאלת נבצרות של ראש הממשלה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
הקואליציה תקדם השבוע גם את חוק התרומות. נתניהו
( צילום: קונטקט)
לקראת המשך הדיונים בוועדה המיוחדת בעניין חוק הנבצרות, הייעוץ המשפטי של הכנסת העביר לחברי הוועדה את חוות הדעת המשפטית באשר לנוסח ההצעה. לפי הצעת החוק של יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, בית המשפט העליון יהיה מנוע מלעסוק בבקשות להכרזה על נבצרות ראש הממשלה. לפי ההצעה הכרזה על נבצרות ראש הממשלה תתאפשר רק במצב של אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו. בנוסף, רק הכנסת תוכל להכריז נבצרות על ראש הממשלה וזאת ברוב של 90 חברי כנסת.
בחוות הדעת, צוות הייעוץ המשפטי של הכנסת כתב כי הוא סבור שיש להסדיר את סוגיית נבצרות ראש הממשלה, אך העלה את הבעייתיות בנוסח, שמונע כל ביקורת שיפוטית בנושא, וזאת במקביל לקידום חקיקת המהפכה המשפטית.
במסמך שנשלח לחברי הכנסת נכתב כי "ההצעה מבקשת לבטל את האפשרות לקיים ביקורת שיפוטית על בקשה להכרזה על נבצרות ראש הממשלה, בנימוק כי 'הדחת מנהיג נגד רצונו תהיה בקביעת נציגי העם בלבד'. היעדר האפשרות להעברת ביקורת שיפוטית בעניין הכרזה על נבצרות לא קיים בהסדרי החקיקה העוסקים בנבצרות של נושאי משרה אחרים, ויש לבחון היטב את המשמעויות של קביעה מעין זו במסגרת החוק".
בייעוץ המשפטי העלו את הטענה שצמצום עילות הנבצרות והרוב הגבוה הנדרש עלולים להקשות יתר על המידה במקרה שבו מתעורר צורך אובייקטיבי להכרזה מעין זו. לכן הציעו לבחון לשנות את הנוסח כך שהיה תנאי אחד- רוב גדול או עילות מצומצמות - כדי להפחית את החשש מניצול לרעה של מנגנון זה. עוד הציעו לבחון אם ישנם מצבים נוספים שאינם רפואיים, שבהם נבצרות של ראש ממשלה היא מחויבת המציאות.
פורסם לראשונה: 22:57, 04.03.23