נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הדף אחר הצהריים (יום ב') שוב את הקריאות לפרישתו מהמרוץ לנשיאות, כשבמכתב לחברי הקונגרס הדמוקרטים, שכמה מהם כבר הצהירו בימים האחרונים מפורשות שעליו לפנות את הדרך, כתב כי הגיע הזמן "לשים סוף" לדרמה המתחוללת סביב מועמדותו ולהמשיך הלאה. במכתבו הצהיר ביידן כי הוא "מחויב עמוקות" להישאר במרוץ, וכי לא היה מתמודד אם לא היה מאמין שהוא בעל הסיכויים הטובים ביותר לנצח את דונלד טראמפ.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מודיע שהוא ממשיך להתמודד במרוץ לבחירות לנשיאות ארה"ב
ג'ו ביידן מודיע שהוא ממשיך להתמודד במרוץ לבחירות לנשיאות ארה"ב
"זה הזמן להתאחד". ביידן
(צילום: AP Photo/Morry Gash)
3 צפייה בגלריה
מכתב של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ל חברי קונגרס דמוקרטים לא פורש
מכתב של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ל חברי קונגרס דמוקרטים לא פורש
סיום מכתבו של ביידן לחברי הקונגרס
במכתב לחברי הקונגרס שתוכנו התפרסם הערב כתב ביידן כי בימים האחרונים ניהל שיחות נרחבות עם בכירים במפלגה הדמוקרטית ועם נבחרי ציבור מטעמה, וכי הוא "לא עיוור" לחששות המצביעים הדמוקרטים. עם זאת הצהיר: "אני רוצה שתדעו שלמרות כל הספקולציות בעיתונות ובמקומות אחרים עודני מחויב עמוקות להישאר במרוץ, לרוץ עד הסוף ולנצח את דונלד טראמפ".
המכתב של ביידן בא כשברקע מתרבים הקולות בקרב המצביעים וחברי הקונגרס הדמוקרטים הקוראים לו לפרוש מהמרוץ בעקבות העימות הטלוויזיוני הכושל שלו מול טראמפ לפני שבוע וחצי, שבו נראה עייף, חלש ולפרקים מבולבל. העימות ההוא הותיר בקרב רבים את התחושה שבגיל 81 ובמצבו הבריאותי הוא אינו כשיר לכהן ארבע שנים נוספות כנשיא.
במכתב למחוקקים היום הדגיש ביידן את העובדה שבפריימריז הדמוקרטיים שנערכו בחצי הראשון של השנה הוא רשם ניצחון מוחץ על שלושת היריבים הזוטרים שהתמודדו מולו וגרף 87% מהקולות: "האם עכשיו נאמר לפתע שלכל התהליך הזה פשוט לא הייתה משמעות? שלמצביעים אין אמירה? אני מסרב לעשות זאת. אני חש מחויבות עמוקה לאמונה ולאמון שמצביעי המפלגה הדמוקרטית הביעו בי, ולא לקבוצה נבחרת של כמה אנשים, ואין זה משנה כמה טובות כוונותיהם. הבוחרים, והבוחרים לבדם, מחליטים מי יהיה מועמד המפלגה הדמוקרטית. איך נוכל לטעון לזכותה של הדמוקרטיה במדינה שלנו אם נתעלם ממנה בתוך מפלגתנו? אני לא יכול לעשות את זה. ואני לא אעשה את זה".
המבוכות של ביידן בעימות מול טראמפ
(צילום: CNN)

במכתב, שמתפרש על שני עמודים, כתב ביידן כי "השאלה כיצד להתקדם עולה שוב ושוב כבר יותר משבוע, והגיע הזמן שזה יסתיים". הוא הדגיש כי למפלגה יש משימה אחת והיא לגבור על טראמפ: "יש לנו עוד 42 ימים עד לוועידה הדמוקרטית הארצית ו-119 יום עד לבחירות הכלליות. כל החלשה של הנחישות שלנו או היעדר בהירות בנוגע למשימה שניצבת לפנינו רק עוזרים לטראמפ ופוגעים בנו. זה הזמן להתאחד, להתקדם כמפלגה מאוחדת ולנצח את דונלד טראמפ".
לפנות ערב, מעט אחרי פרסום המכתב, התראיין ביידן לרשת MSNBC וגם בה הצהיר: "אני לא הולך לשום מקום". בריאיון אמר ביידן כי הוא בטוח שהמצביע הממוצע עדיין רוצה שהוא יהיה המועמד הדמוקרטי וכי הפסד לטראמפ אינו אופציה. "אני לא הולך להסביר יותר מה אני צריך או לא צריך לעשות: אני רץ (לנשיאות)", אמר הנשיא. בריאיון הודה ביידן כי הוא נעשה מתוסכל מהאליטות במפלגה הדמוקרטית, והצהיר כי לדמוקרטים המפצירים בו לפרוש הוא קורא לאתגר אותו בוועידה הדמוקרטית בחודש הבא, שבה הוא אמור להיבחר רשמית למועמד לנשיאות.
3 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב 29 ביולי
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב 29 ביולי
יו"ר בית הנבחרים לשעבר פלוסי. רוצים לשמוע את דעתה
(צילום: AP)
מכתבו של ביידן למחוקקים אחר הצהריים בא כשברקע דיונים אינטנסיביים בין חברי קונגרס דמוקרטים בנוגע לשאלה אם להמשיך לתמוך במועמדותו לנשיאות או לקרוא פומבית להחליפו. רק אתמול נועדו ודנו בסוגיה כ-15 חברים דמוקרטים בכירים בוועדות של בית הנבחרים בישיבה סוערת, ולפחות ארבעה חברים – ג'רולד נדלר, ג'ים היימס, אדם סמית ומארק טקאנו – גם הצהירו בדלתיים סגורות כי ביידן צריך לפרוש. מחוקקים רבים אחרים שלא הצהירו כי על ביידן לפרוש הביעו בשיחה אתמול דאגה בנוגע לכשירותו ולסיכוייו לנצח. מנגד היו מחוקקים שדיברו נחרצות בעד המשך מועמדותו של הנשיא, בהם חברי בית הנבחרים מקסין ווטרס ובובי סקוט. דיונים בנוגע להמשך התמיכה בביידן צפויים לקיים השבוע גם סנאטורים דמוקרטים.
רבים מהמחוקקים הדמוקרטים מתקשרים בימים האחרונים ליו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי ומבקשים לשמוע את דעתה ולהתייעץ איתה כיצד לפעול. בשבוע שעבר אמרה פלוסי כי הופעתו של ביידן בעימות העלתה "שאלות לגיטימיות" שעליו לענות עליהן, אך היא המשיכה לתמוך במועמדותו. אחרי הריאיון שלו ל-ABC בסוף השבוע, שנועד לשפר את מצבו אבל לא הועיל ממש ויש הטוענים אף כי עשה את ההפך, הביעה פלוסי תמיכה פומבית בביידן ברשתות החברתיות, כשכתבה כי הוא נשיא נהדר שממשיך לקדם את אמריקה, "ועדיין לא סיימנו".