בצה"ל התייחסו היום (רביעי) לבקשת מבקר המדינה מתניהו אנגלמן לקבל לידיו את התחקירים שנערכו על אירועי 7 באוקטובר, ומסרו כי אלו "טרם הושלמו". בתשובה לבג"ץ בעקבות החלטת בית המשפט שלפיה על צה"ל ומשרדו לבוא ביניהם בדברים לעדכן על מועדי בדיקת כוחות הביטחון, טענו בצה"ל כי נראה שהמבקר "נסמך בבקשתו על פרסומים שונים בכלי התקשורת, שאינם משקפים את הדברים כהווייתם".
1 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן ו רמטכ"ל הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
מתניהו אנגלמן ו רמטכ"ל הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
הלוי ואנגלמן
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)
בשבוע שעבר, הגיש אנגלמן את תשובתו לבג"ץ בעקבות אותה החלטה של בית המשפט, והודיע שהוא מסכים לתת להם זמן נוסף, אך דורש לקבל לידיו את התחקירים שכבר נערכו בצה"ל. כעת משיבה המדינה בשם צה"ל, שב"כ וראש הממשלה בנימין נתניהו את עמדתם. "בפתח הדברים, יבקשו המשיבים להעמיד דברים על דיוקם. יובהר כי התחקור הצה"לי ביחס לאירועי 7 באוקטובר עודו מתנהל וטרם הושלם", נכתב בתשובת המדינה.
"זאת, למעט מקטע התחקיר הנוגע לקרב בקיבוץ בארי שעיקרי ממצאיו אך לא חומריו הגולמיים פורסמו באתר צה"ל", הסבירה המדינה. "מכל מקום, מדובר במקטע בלבד מהתחקיר הצה"לי המתקיים בימים אלה".
בתשובתו בשבוע שעבר ציין אנגלמן כי נוכח המצב הביטחוני השורר נכון ליום 6 באוגוסט, הוא מסכים למתן הארכה של שבועיים לבקשת המבוקרים - הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד, ראש הממשלה והיועצת המשפטית לממשלה. לצד זאת, הוא עדכן את בית המשפט שלא נערכה פגישה בין נציגיו לנציגי צה"ל, שב"כ ומשרד ראש הממשלה, ולכן "למרבה הצער אין התקדמות במגעים" בין הצדדים לקביעת מועדים לביקורת.
בתשובת המדינה נכתב כי "שאלת העברת מסמכים כאלה ואחרים בהתייחס לנושאי הביקורת השונים, בשים לב לצו הביניים, לרבות מסמכי התחקור הצבאי, ראויה להיבחן במסגרת השיח הישיר בין המבקר לגורמי הצבא, שהתעכב אמנם בשל ההתפתחויות הביטחוניות של הימים האחרונים, אך יחודש בהקדם בשים לב להתפתחויות הביטחוניות".
לסיכום, צוין בתשובת המדינה כי "השיח בין גורמי המבקר לצה"ל טרם הושלם, ולעמדת צה"ל יש להשלים את השיח בין הצדדים, לרבות שאלת העברת מקטע התחקיר המבוקש, טרם הבאת הסוגיה לפתחו של בית המשפט".
המדינה ביקשה לעדכן בפעם הבאה את בית המשפט עד 21 באוגוסט, עוד שבוע, ביחס לשיח מול מבקר המדינה, כפי שביקשו בשבוע שעבר. "בגדרי הודעה זו יעדכנו – בתקווה באופן מוסכם – על מתווה ביקורת עדכני שיאזן נכונה בין חשיבות הביקורת החיצונית לבין האתגרים הביטחוניים, החשש מפני הסטת הקשב הפיקודי בעת מלחמה ומתיחות ביטחונית חסרת תקדים, ומניעת הפגיעה באפקטיביות התחקור הצבאי", נכתב.
הפנייה של המבקר אנגלמן וכן והמענה אליה הם במסגרת עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון ועתירה נוספת של אומץ, שמבקשות לעכב את בדיקת המבקר עד להקמת ועדת חקירה ממלכתית.