רייטן ורוזין מדברות באולפן ynet
(צילום: אורי דוידוביץ, סטס קופולו)

כשברקע הסירוב של מפלגת העבודה להתאחד עם מרצ, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו כינס בביתו שבקיסריה ביום שישי את איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' - והיה שושבין האיחוד ביניהם, במטרה למנוע מצב שבו אחד מהם לא יעבור את אחוז החסימה.
"אי אפשר להסתיר יותר - אין הבדל בין הליכוד לבן גביר", אמרה חברת הכנסת אפרת רייטן ממפלגת העבודה באולפן ynet, והמשיכה לסרב לאיחוד עם מרצ. "הכהניזם, ברוך גולדשטיין, זה הכול היינו אך. צריך לשאול מה ההבדלים במצע בין הליכוד אליהם. הם מחבקים אותם ורוצים אותם".
3 צפייה בגלריה
חצי חצי חצאים ח''כ חברה חברת כנסת מיכל רוזין מרצ אפרת רייטן עבודה העבודה מפלגה ראיון אולפן ynet
חצי חצי חצאים ח''כ חברה חברת כנסת מיכל רוזין מרצ אפרת רייטן עבודה העבודה מפלגה ראיון אולפן ynet
"נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר - אותה תפיסת עולם". רוזין ורייטן
(צילום: אורי דוידוביץ', קובי קואנקס)
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
"חדשות של שלשום". בן גביר מגיע לביתו של נתניהו בקיסריה בשישי
(צילום: אלעד גרשגורן)
"הם רוצים למחוק את המילה דמוקרטיה, למנות שופטים שיסורו למרותו של אחד ויחיד - בנימין נתניהו", טענה רייטן. "הם משתפים איתו פעולה כדי לעצור את המשפט, הם רוצים להפוך חוקים ולפטר את היועמ"ש. הם רוצים לבוא מצד אחד עם אקונומיקה ולשפוך על הפליטים, ומצד שני לאסור הפלות".
"מערכת המשפט לא מושלמת וגם המערכת הפוליטית לא, אבל הגישה שלהם היא לדרוס, לרמוס, לנתץ, לשבור", אמרה. "זה לא יתקן שום דבר, רק יהרוס. היתרון של מדינת ישראל הוא שיש לה מערכת משפט חזקה ועצמאית, שמגינה על ישראל מפני כל-כך הרבה יוזמות ורפורמות בעולם. צריך תמיד לזכור את זה. אנחנו צריכים שופטים חזקים ועצמאים".
חברת הכנסת מיכל רוזין ממרצ הסכימה עמה, וציינה: "לאורך השנים אמרנו כל הזמן שה'רק לא ביבי' זה לא רק בגלל נתניהו והמשפט. הבנו לאן הדברים הולכים, הבנו את האיום על מערכת המשפט ושלטון החוק. הבנו גם יותר מזה - יש פה שתי אלטרנטיבות. בממשלה שלהם כמעט ולא יהיו נשים, חברות כנסת, ואני לא מדברת על שרות. בצד שלהם מנסים לעשות סיפוח, להחיל ריבונות, מדובר בתפיסת עולם שמרנית נגד נשים, נגד להט"ב. והליכוד מצטרף לכל זה. תעשו חישוב, ב-61 של נתניהו, כמה נשים יהיו? שמונה נשים בכל המחנה, ולעומת זאת יש את הצד שלנו, שבו אנחנו מתקרבות למחצית".
רוזין האשימה: "כשתפיסת העולם היא שמרנית ומשיחית, אלה התוצאות. לכן יש כאן אלטרנטיבות שהן מעבר לנתניהו או לא. אנחנו אלטרנטיבה לממשלה משיחיסטית, חשוכה וימנית, ושרי הליכוד באמת מדברים כבר בדיוק כמו בן גביר וסמוטריץ' על ערבים ועל שוויון במדינת ישראל. אנחנו מדברים צד שמדבר על דמוקרטיה, פתיחות, ליברליות וקידמה. זה שנתניהו נפגש עם סמוטריץ' ובן גביר זה כבר חדשות של שלשום, באמת, הם ביחד כבר הרבה מאוד שנים. נתניהו שם, איתם, אם בגלל המשפט שלו ואם לא. זו תפיסת העולם".
"נהיה המחסום מכניסת הבן גבירים, הסמוטריצ'ים ונתניהו לממשלה"
(מתוך עמוד היוטיוב של מפלגת מרצ)

יו"ר מרצ זהבה גלאון, שדיברה בפתח ישיבת סיעת מרצ הראשונה מאז שנבחרה שוב לראש המפלגה, התייחסה לכך גם היא ואמרה כי "אנחנו מתכוונים להיות המחסום מהכניסה של הבן גבירים, הסמוטריצ'ים ונתניהו לשולחן הממשלה. אנחנו נמשיך את ממשלת השינוי, נמנע מנתניהו 61 ובשביל זה אנחנו צריכים מרצ גדולה, משמעותית וחזקה. יש לנו תפיסת עולם כוללת שמחויבת לצדק, לשוויון ולשלום. לכן, בנושאים הבוערים על סדר היום - שביתת המורות, כי זה בעיקר מורות, גננות וסייעות - מרצ מתייצבת לצידן של עובדות ההוראה".
בינתיים, אחרי שבעבודה סירבו שוב ושוב לקריאות לאיחוד בין המפלגות, גם במרצ נשמעו היום מעט שונה - וגלאון עצמה, שתמכה עד כה באיחוד, עקצה: "אם נראה שאחת המפלגות, וכמו שזה מסתמן כרגע זו עלולה להיות מפלגת העבודה, לא עוברת את אחוז החסימה - ניפגש ונדבר על איחוד".
3 צפייה בגלריה
זהבה גלאון
זהבה גלאון
עקיצה למפלגת העבודה. גלאון
(צילום: מוטי קמחי)
חברת הכנסת רוזין התייחסה לשאלת האיחוד גם היא באולפן ynet ואמרה כי "ידינו פתוחות לשלום תמיד, גם עם מפלגת העבודה. נשמח מאוד שנשב יחד וננסה להבין אם נכון לנו ללכת ביחד או לחוד. בסופו של דבר, אם אחד ועוד אחד שווה שלוש זה כמובן עדיף, אבל ראינו שכששתי המפלגות רצו עצמאית בפעם האחרונה הבאנו ביחד 13 מנדטים - ואילו כשרצנו יחד הבאנו מחצית מזה".
רוזין ציינה כי ייתכן שהמצב הנוכחי, שבו ראש הממשלה יאיר לפיד הוא ראש הגוש, ייתכן שהתוצאות יהיו שונות - ולכן יש לבדוק את הדברים. "לא לקבל החלטות פזיזות - אבל גם לא להציב מחסומים", אמרה רוזין.
חברת הכנסת ממרצ אמרה כי מפלגתה היא מפלגת "שמאל מובהק", והודתה שבין חברי הכנסת מהעבודה לאלה ממרצ ישנם פערים אידיאולוגיים עמוקים. "הבידול בין שתי המפלגות חשוב", אמרה. "מפלגת העבודה רוצה להיות במרכז ואני מכבדת את זה, אבל אנחנו כשמאל לא בורחים למרכז. אנחנו לא מרכז-שמאל, אנחנו שמאל. אני חושב שעם בחירת זהבה גלאון ועם הרשימה שנבחרה, הבידול שלנו מאחרים נורא ברור. יש במרכז ובימין הרבה מפלגות - אבל בשמאל אין".
רייטן התייחסה גם לשאלת האיחוד באולפן, ואמרה כי "אף אחד עוד לא הציג סקר שבו אחת המפלגות לא עוברת את אחוז החסימה, ולא הציגו סקר שהחיבור יוביל לתוצאות טובות יותר. להפך. שתי המפלגות יציבות, מעל אחוז החסימה, אז למה לבלבל את המוח? אנחנו מפלגת מרכז-שמאל ואני גאה בזה. כשיש שתי מפלגות חזקות וטובות יש פנייה ליותר קהלים שיכולים להצטרף אלינו. זה גם יציל את יאיר לפיד".