מבקר המדינה מתניהו אנגלמן קיים היום (ראשון) סיור מקיף בנגב המערבי וביישובי עוטף עזה, יחד עם מפקד מחוז הדרום של המשטרה ניצב אמיר כהן ובכירים נוספים. הסיור התקיים כחלק מהליך הביקורת שמשרדו מבצע על כשלי מחדל 7 באוקטובר, תוך שיתוף פעולה מלא של משטרת ישראל. הביקור מתקיים על רקע החלטת בג"ץ להקפיא את הביקורת על צה"ל ועל השב"כ, בטענה שזו עלולה לפגוע בתפקודם בלחימה. "הגעתי לסיור כדי להרגיש מה שהנייר לא סופג", אמר.
מבקר המדינה בריאיון ל-ynet בוועידת "תקומה וחוסן לאומי"
(צילום: סנטרל הפקות)

6 צפייה בגלריה
ביקור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בעוטף עזה
ביקור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בעוטף עזה
אנגלמן וניצב אמיר כהן בביקור בעוטף: "הביקורת בעת הזו קריטית לשם הפקת לקחים, ויפה שעה אחת קודם"
זה ביקורו השני של מבקר המדינה באזור, אחרי שהביקור הראשון נערך סמוך למועד הטבח, בהובלת ראש מועצת אשכול גדי ירקוני. חוקרי משרד ביקורת המדינה כבר ביצעו מספר פגישות עבודה בנושא בחודשים האחרונים, בשאלה "כיצד הכוחות נערכים לפעם הבאה בעוטף, ומה נעשה בצפון".
מלבד אנגלמן והניצב כהן, בסיור השתתפו גם חמישה מנהלי חטיבות של מוסד ביקורת המדינה, קצינים בכירים במחוז דרום של המשטרה ושוטרים שנלחמו בשבת השחורה. המבקר שמע סקירה מקיפה על פעילות המשטרה ביום הטבח, החל מהשעה 6:30 בבוקר, בה התחילה המתקפה. הוא ביקר בתחנת המשטרה הישנה בשדרות - שנהרסה כליל, באופקים, ביד מרדכי ובשטח מסיבת הנובה. כמו כן, הוא שמע בבארי את נציגי כיתת הכוננות של הקיבוץ, ונפגש ברעים עם הרבש"ץ המקומי.
המבקר קיבל סקירה על התנהלות ציר הפיקוד של המשטרה ועל מתן פקודת "פרש פלשת", שניתנה על-ידי מפקד המחוז ניצב כהן בשעה 6:41, על סמך ירי הרקטות שהיה חריג בכמותו ובעוצמתו - ועל סמך דיווח של קצין משטרה שגר בזיקים - שדיווח למפקדו בטלפון שהוא רואה את חיל הים נלחם במחבלים שחדרו לחוף.
המבקר אנגלמן מפרסם את נושאי ביקורת המלחמה, דצמבר אשתקד

6 צפייה בגלריה
ביקור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בעוטף עזה
ביקור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בעוטף עזה
הביקור בעוטף. "אנחנו מתורגלים למצבי חירום, אולם בשום תרחיש לא חזינו סדר גודל כזה של פלישה"
קציני מחוז דרום סיפרו לאנגלמן: "אנחנו מתורגלים למצבי חירום, אולם בשום תרחיש לא חזינו סדר גודל כזה של פלישה, כיבוש יישובים, בסיסים ותחנות משטרה, וטבח באזרחים ואנשי כוחות הביטחון". הם הוסיפו: "אף אחד לא ציפה למה שקרה, נלחמנו במה שאין לנו. אנשינו נלחמו בשטחים שבאחריות הצבא - שלא הגיע בשעות הראשונות".
בנוסף, המבקר שמע עדויות ממפקדים ומשוטרים "שלחמו באקדח מול מחבלים עם עוצמות אש גדולות". הם סיפרו לו על הקרב בתחנת המשטרה בשדרות שבה נהרגו שמונה שוטרים, ושאחרי למעלה מעשרים שעות לחימה "ניתנה ההוראה להקריס את התחנה יחד עם המחבלים שהתבצרו בתוכה".
במשטרה הציגו למבקר את האמצעים שעמדו לרשותה באותה שבת, כולל את מערכת הקשר שמנותקת מהצבא ומכיתות הכוננות. "לפי הפקודה, כיתות הכוננות אמורות להחזיק מעמד 15 דקות בעת פלישה מהרצועה - עד שיגיע הצבא. זו פקודה שקרסה במבחן המציאות", הסביר גורם במשטרה. "גייסנו אזרחים בשטח שיסייעו לכוחות שנכנסו לקיבוצים או המושבים כדי שיכוונו אותנו היכן המחבלים מסתתרים. שוטרים הגיעו בכוחות מדוללים ליישובים בעוטף שאליהם הצבא לא הגיע".
6 צפייה בגלריה
ביקור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בעוטף עזה
ביקור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בעוטף עזה
אנגלמן ומפקד המחוז כהן. "האם ייתכן 7 באוקטובר שוב? התשובה היא כן"
6 צפייה בגלריה
yk13681167
yk13681167
מכוניות שרופות בשטח מסיבת הנובה. "קבענו את גבולות הטבח, במחיר דמים קשה"
(יובל חן)
מפקד המחוז, ניצב אמיר כהן, הגיב לטענות שפורסמו בכלי תקשורת שונים בשבוע שעבר, בהן נטען כי הוא מתנגד לתחקיר אירועי 7 באוקטובר, והבהיר: "אני בעד תחקיר האירועים. יש לנו מה ללמוד כזרועות הביטחון. למחוז שתחתיי יש מה ללמוד, וגם לי באופן אישי יש מה ללמוד ואיך להפיק לקחים. אסור שמשטרת ישראל תישאר ב-6 באוקטובר".
בהמשך הביקור, הוא הודה כי המשטרה אינה ערוכה לאירוע נוסף בסדר גודל כזה: "האם יתכן שיהיה שוב אירוע כמו 7 באוקטובר? התשובה היא כן - והמשטרה כפי שהיא היום אינה ערוכה לתת מענה מבצעי". הוא הוסיף: "אם ישאל אותי מבקר המדינה - כשאתה הולך לישון, האם אתה חושב שאירוע כזה עלול לקרות שוב? התשובה היא שוב כן. האם אני ערוך עם מספיק כוחות ועם חימוש מתאים? התשובה היא לא".
בדברי הסיכום שלו ביד מרדכי, שיבח מפקד המחוז את השוטרים שלחמו ברחבי העוטף: "המלחמה הזאת נכפתה עלינו, ומשבאה לעולם - הגבנו. שוטרי מג"ב ולוחמי ימ"מ חיסלו יותר מ-35 מחבלים במקום בו אנו עומדים. אני בוחר לראות את מה שהחמאס לא הצליח לעשות - הם לא הצליחו לפלוש לעומק מדינת ישראל. הצלחנו לקבוע להם את גבולות הטבח – במחיר דמים קשה ונורא".
6 צפייה בגלריה
תחנת משטרת שדרות
תחנת משטרת שדרות
ההרס במשטרת שדרות. "אחרי 20 שעות, ניתנה הפקודה להקריס את התחנה"
(צילום: מאיר תורג'מן)
6 צפייה בגלריה
ביקור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בעוטף עזה
ביקור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בעוטף עזה
המבקר אנגלמן הודה לשוטרים שנפלו: "במותם הצילו חיים רבים"
אנגלמן הודה למפקד מחוז דרום על שיתוף הפעולה עם הביקורת, ואמר בעת הביקור באתר מסיבת הנובה: "אני רוצה להביע הערכה למשטרה על שיתוף הפעולה המלא לו אנו זוכים, כחלק ממטלות הביקורת סביב אירועי 7 באוקטובר, הן סביב סוגיית רישוי המסיבה ברעים והן סביב האבטחה והכשלים המשמעותיים - בשדרות, באופקים, בנתיבות ובכל המערך של ההגנה ביישובי העוטף".
"אנחנו נמצאים במקום בו מאות נרצחו ונאנסו. המשטרה איבדה כאן מעל ל-20 מאנשיה. עוז רוחם של השוטרים וכלל כוחות הביטחון, חברי כיתות הכוננות והאזרחים שנפלו ונפצעו בלחימה בשמחת תורה - יהיה נצור בלבנו לעד. במותם הצילו חיים רבים", הוסיף.
הוא הדגיש, בצל החלטת בג"ץ שמעוררת סערה, כי "הביקורת בעת הזו קריטית לשם הפקת לקחים. הכשל ב-7 באוקטובר מחייב תיקון יסודי למען התושבים שחוזרים לבתיהם בדרום וגם למען תושבי הצפון. ויפה שעה אחת קודם".