הצהרת בן גביר על המשא ומתן

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, התייחס אחר הצהריים (יום שני) למשא ומתן בתיווך הנשיא הרצוג על המהפכה המשפטית, ואמר כי על אף שהוא בעד הידברות - הוא מתנגד ל"כניעה". זמן קצר לאחר מכן הבהיר נתניהו כי אם יהיו הסכמות - "אף אחד לא ימנע את מימושן".
לדברי השר בן גביר, "הרפורמה חשובה למדינת ישראל, היא תאזן בין שלוש הרשויות - הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת. התקפלות בבית הנשיא פירושה השפלת יותר מחצי מהעם. התקפלות בבית הנשיא פירושה פגיעה בערכי הימין. עוצמה יהודית לא תיתן את היד להתקפלות הזאת. אני קורא לחבריי ראשי הקואליציה, השמיעו את קולכם, בואו נצא נגד ההתקפלות והכניעה".
3 צפייה בגלריה
נתניהו ובן גביר
נתניהו ובן גביר
נתניהו ובן גביר
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool, אלעד גרשגורן)
זמן קצר לאחר מכן, כאמור, פורסמה הודעה מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו - שבה נמסר כי הוא "פועל כדי למצות כל אפשרות כדי להגיע להסכמה לאומית שתביא לאיזון בין שלוש הרשויות. אם תושג הסכמה כזאת, אף אחד לא ימנע את מימושה". אתמול דיווחנו כי נתניהו קיים התייעצויות קדחתניות עם השר רון דרמר ועם שר המשפטים יריב לוין, ופועל להגיע לפשרה למיתון המהפכה המשפטית או לכל הפחות להציג מתווה ריכוך חד-צדדי עד יום חמישי הקרוב - יממה לפני ערב ראש השנה, ולפני נסיעתו לעצרת האו"ם בניו יורק בתחילת שבוע הבא.
גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר הצהרה הערב בנושא, במהלך אירוע נציגי הבחירות המקומיות של מפלגת "הציונות הדתית" בירושלים. "אני מברך על המאמץ הכנה של ראש הממשלה. אמרתי לו שאנחנו מוכנים להידברות ולהסכמות, כולל ויתורים, כדי להגיע לאחדות בעם, לשמור על צה"ל חזק ומאוחד, ולשמור על החברה הישראלית שלמה", אמר סמוטריץ'.
ההצהרה לתקשורת של סמוטריץ'

3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' שר האוצר בהצהרה לתקשורת
בצלאל סמוטריץ' שר האוצר בהצהרה לתקשורת
"אנחנו מתנגדים בתוקף לתכתיבים ולאולטימטומים ממי שהפסידו בבחירות". הצהרת סמוטריץ', הערב
עם זאת, סמוטריץ' אמר כי "אנחנו מתנגדים בתוקף לתכתיבים ולקבלת אולטימטומים ממי שהפסידו בבחירות, לא זכו באמון העם ומנסים בעזרת איומי סרבנות ופגיעה בביטחון המדינה להכתיב לנו בכוח את עמדתם. לא נסכים בשום מצב לוותר על הגיוון בבחירת השופטים, ולא למצב בו האופוזיציה שהפסידה בבחירות יכולה לרמוס ולדרוס את הימין בוועדה לבחירת שופטים - זה המצב בהרכבה הנוכחי".
לדברי שר האוצר, "אנחנו עושים מאמצים גדולים להוביל להידברות כנה אך לצערי אני רואה איך במקביל לכך לפיד וגנץ מונעים כל אפשרות לשיח. הם לא רוצים הסכמות, הם רוצים לקבל מאה אחוז מהתכתיבים שלהם - ולא ניתן לזה יד. זו דריסה אנטי-דמוקרטית". סמוטריץ' גם קרא לחברי האופוזיציה להתנער "מהגורמים הקיצונים והאנרכיסטיים, ובראשם שקמה ברסלר, שרק השבוע כינתה אותי ואת חבריי נאצים".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בכנס ה-ICT
שר הביטחון יואב גלנט בכנס ה-ICT
"המחיר עלול להיות כבד מדי בהקשרי הביטחון הלאומי, ולכן שינויים מרכזיים עושים בהסכמה רחבה". גלנט, הערב
(צילום: מוטי קמחי)
לעומת בן גביר וסמוטריץ', שר הביטחון גלנט הצהיר על תמיכתו המלאה בהגעה לפשרה. "בשנה האחרונה, אנו מתמודדים עם שסע הולך ומעמיק בחברה הישראלית סביב האיזון בין הרשויות. המחיר עלול להיות כבד, כבד מדי בהקשרי הביטחון הלאומי ולכן שינויים מרכזיים עושים בהסכמה רחבה", אמר הערב גלנט בכנס המכון למדיניות נגד טרור. "כמי שעומד בראש מערכת הביטחון אני קובע כאן שהמשך המאבק הפנימי בין זרמים ניצים במדינת ישראל מחלחל אל תוך צה"ל ואל תוך ארגוני הביטחון האחרים וגובה מחיר אשר צה"ל ומערכת הביטחון אינם יכולים לשאת בו".
מוקדם יותר היום התייחס יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ למשא ומתן, ואמר כי "אותי לא מעניין מה המניע של נתניהו - פגישה עם ביידן או פחד מבג"ץ או הבנה של האתגר הלאומי שבפנינו. אם יהיה על השולחן פתרון שישמור על הדמוקרטיה - אני אהיה שם".
גנץ מדבר על הסכמות רחבות
(צילום: גו לייב)

גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס הערב לניסיונות המחודשים להגיע לפשרה על המהפכה המשפטית, ואמר כי "מה שאנחנו רואים בשעות האחרונות הוא לא אמיתי. אני בעד הסכמות רחבות אבל מה שאנחנו רואים עכשיו זה ניסיון לשבש את הדיון החשוב ביותר בתולדות בג"ץ". לדברי לפיד, "רגע לפני ש- 15 שופטי בג"ץ מתכנסים ונתניהו נוסע לארצות הברית, פתאום צצות הצעות פשרה פיקטיביות שאין להם שום גיבוי בתוך הקואליציה. האופוזיציה לא תתן יד לניסיונות הונאה".
בשבוע שעבר דווח על מגעים חשאיים ולא-ישירים בין נציגי המחנה הממלכתי לנציגי הליכוד, בחסות נשיא המדינה הרצוג, סביב קידום המהפכה המשפטית. השיחות נגעו לכמה סוגיות שעל סדר היום, בעיצומה של פגרת הכנסת, ובכללן גם הוועדה לבחירת שופטים, ביטול עילת הסבירות ואפילו הקפאת החקיקה לתקופה ממושכת. ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא אז לגנץ "להיכנס לחדר ולדבר", אך יו"ר המחנה הממלכתי השיב: "איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו, ורק אחר כך מה שנכון למדינה".
הבוקר אמר גנץ בנאום באוניברסיטת רייכמן: "בימים האחרונים קידם נשיא המדינה מתווה שאני ראיתי בו בסיס להתקדמות לעבר הסכמות רחבות שהיו שומרות על הדמוקרטיה, על עיקרון אי הפוליטיזציה, וכן - היו נותנות גם לצד השני לשנות, כי בסופו של יום כניעה תגבה מאיתנו מחיר כבד. הנכונות שלי קיימת גם היום - נתניהו יצטרך להוכיח כוונה מוכחת ויכולת לעמוד מאחורי הצעותיו או הצעות אחרות שאותן הוא מקבל".
יום אחרי שיו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד התייחס בפעם הראשונה למתווה האחרון של הנשיא, וציין בין היתר כי הזהיר כבר לפני חודש את צוותו של הרצוג ואת חבריו באופוזיציה שלפני הדיונים בבג"ץ ולפני נסיעתו של ראש הממשלה נתניהו לארה"ב תתפרסם הצעת פשרה "שתיראה טובה מכדי להיות אמיתית", אמר גנץ הבוקר כאמור כי המניע של נתניהו כלל לא מעניין אותו.
לדברי גנץ, "אם יהיה על השולחן פתרון שישמור על הדמוקרטיה - אני אהיה שם. אם נתניהו יחזור ל'שיטת התשלומים' וימשיך בחקיקה - הוא יעשה טעות שרק תביא להחרפת המשבר". לא מן הנמנע שנתניהו יציג בזמן הקרוב מתווה מרוכך באופן חד-צדדי שמצד אחד ירצה את שר המשפטים יריב לוין והגרעין הניצי בליכוד, ומצד שני יוביל להרגעת הרוחות בציבור.