שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הביא אמש (חמישי) לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני סל סנקציות נגד הרשות הפלסטינית, בעקבות הצעדים שהיא מקדמת נגד ישראל בבתי הדין בהאג - בכלל זאת הוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. סל הסנקציות וההחלטות, שפורסם לראשונה ב-ynet, אושר כמעט במלואו - אחרי ויכוח והפסקת הדיון לטובת התייעצות אצל ראש הממשלה, ובניגוד לעמדת מערכת הביטחון - צה"ל ושב"כ.
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן בצלאל סמוטריץ'
אבו מאזן בצלאל סמוטריץ'
הצעדים כוללים אכיפה והעמדה לדין כלפי בכירים ברשות. אבו מאזן וסמוטריץ'
(צילום: SAUL LOEB/Pool via REUTERS, שלו שלום)
סמוטריץ' אחרי אישור סל הסנקציות

סל הסנקציות שאושר בקבינט כולל הכשרה של חמישה מאחזים בלתי חוקיים - אביתר, שדה אפרים, אדוריים, חלץ וגבעת אסף. הצעד מגיע גם כתגובה להכרה בחודש שעבר במדינה פלסטינית מצד חמש מדינות באירופה. אביתר, נזכיר, הפך לסמל עבור המתנחלים והימין - ולכן סמוטריץ' דחף בכל הכוח כדי להכשירו.
אביתר פונה בהסכמה עם הממשלה ב-2021, אבל המתנחלים זעמו כיוון שאחרי סקר האדמות שבוצע שם לא הותר להם לשוב אליו כפי שסוכם. סמוטריץ' וגם השר איתמר בן גביר הבטיחו לפעול להכשרתו, הדבר עוגן גם בהסכמים הקואליציוניים עם הקמת ממשלת נתניהו, ורבבות מפגינים צעדו למאחז באפריל אשתקד - בהם שמונה שרים ועשרות ח"כים.
סל הצעדים שאושר בקבינט כולל גם בנייה בהתנחלויות, לצד סנקציות על בכירי הרשות הפלסטינית ובהן הגבלת תנועה ומניעת יציאה מהארץ של בכירי הרשות, לצד "אכיפת עבירות הסתה" וגירוש בכירים. המל"ל אמור להגדיר מי הם אותם בכירים שנגדם יפעלו.
2 צפייה בגלריה
2 הפגנות דו צדדיות בצומת תפוח - הקמת מאחז באביתר
2 הפגנות דו צדדיות בצומת תפוח - הקמת מאחז באביתר
הפגנה במאחז אביתר, ארכיון
(צילום: אריק מרמור)
בנוסף, כולל סל הסנקציות אכיפה בשטחי B נגד בנייה לא חוקית, לרבות בשמורה ההסכמית במדבר יהודה. מדובר בשטח שנמצא בשליטה אזרחית של הרשות הפלסטינית, ושליטה ביטחונית של ישראל. הפלסטינים התחייבו כי משום שזו שמורת טבע לא תהיה שם בנייה, והבטיחו לאכוף בה בנייה בלתי חוקית - אולם הדבר לא קרה ובמקום יש הפרה בוטה של ההסכמים, כשהפלסטינים אף מקימים שם עיר.
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני נדחתה פעמיים, והתכנסה אמש בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט. בישיבה הקודמת נדחתה לבקשתו ההחלטה בסוגיה, על מנת לאפשר לו להתעמק בנושא. גלנט לא השמיע התנגדות, אולם בצה"ל ובשב"כ התנגדו, וגם בארה"ב נשמעו קולות דומים. למרות זאת, סמוטריץ' התעקש לאשר את סל הסנקציות, הדיון יצא להפסקה, ובהתייעצות שהתקיימה אצל ראש הממשלה נתניהו בהשתתפות סמוטריץ' והשר רון דרמר - הושגה הסכמה.
במערכת הביטחון - צה"ל ושב"כ - הסבירו שהצעדים הללו עלולים להסלים את המצב ביהודה ושומרון - במציאות מורכבת של מלחמה מרובת זירות, ובאופן שידרוש הסטה של אמצעים וכוח אדם לזירה נוספת. ברקע לכך שלל האזהרות במערכת הביטחון מכך שהצעדים שסמוטריץ' כבר הוציא לפועל - בראשם הקפאת כספי המיסים לרשות - עלולים להוביל לקריסה כלכלית של הרשות, להתחזקות חמאס ביו"ש - ולזינוק בפיגועים.
הקלטת סמוטריץ' על תוכנית יהודה ושומרון

בתמורה לחבילת הסנקציות שאושרה, השר סמוטריץ' ישחרר את כספי הסילוקין שישראל גובה עבור הפלסטינים - שהוא עיכב בחודשיים האחרונים. הכספים שישוחררו לא כוללים את אלו הנוגעים לרצועה, וכן יקוזזו כספי התשלום של הרשות למחבלים. בסך הכול ישוחררו כמה מאות מיליוני שקלים.
אחרי אישור הכשרת חמשת המאחזים הבלתי חוקיים, מסר סמוטריץ': "אישרנו עכשיו בקבינט החלטה של ראש הממשלה ושלי על הקמה של חמישה יישובים ביהודה בשומרון. הודענו לפני חודש שכל מדינה שתכיר חד-צדדית במדינה פלסטינית - אנחנו נקים על שמה יישוב ביהודה ושומרון. חמש מדינות עשו את הטעות הזאת, הקמנו עכשיו חמישה יישובים, זו התשובה שלנו".
הוא הוסיף: "מדינה פלסטינית מסכנת את קיומה של מדינת ישראל והיא לא תקום, אנחנו נפתח את ההתיישבות בבנייה, בהסדרה, בהקמת יישובים, בפריסת תשתיות עתק, נביא מיליון מתיישבים זו התשובה הציונית שלנו לאויב".
ראש המועצה האזורית בנימין ויו״ר מועצת יש״ע, ישראל גנץ, ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן וראש המועצה האזורית הר חברון אלירם אזולאי בירכו על ההחלטה.
סמוטריץ' מנצל גם את הכוח הרב שהבטיח לעצמו כשר נוסף במשרד הביטחון על מנת לקדם הכשרה ובנייה של התנחלויות, ורק לאחרונה פורסמה הקלטה שלו שחשפה עד כמה הוא מנסה לבסס שליטה של הממשלה ביו"ש במקום הצבא - מבלי להעביר החלטה של סיפוח רשמי. "אני אומר לכם, זה מגה-דרמטי", נשמע סמוטריץ' אומר בנאום בכנס של מתיישבים בהתנחלויות. "שינויים כאלה משנים את ה-DNA של המערכת".
בהקלטה מתוך נאום של השר בכנס שנערך ב-9 ביוני, ניתן לשמוע אותו טוען כי המטרה היא למנוע מיהודה ושומרון להפוך לחלק ממדינה פלסטינית עתידית. בנאום הוא התגאה בתוכנית מתוזמרת בקפידה להפקיע את הסמכות על יו"ש מידי צה"ל, ולהעבירה לגופים אזרחיים שכפופים לו במשרד הביטחון. חלקים מהתוכנית כבר הוצגו בהדרגה במהלך השנה וחצי האחרונות, וחלק מהסמכויות כבר הועברו לגופים אזרחיים.
"יצרנו מערכת אזרחית נפרדת", הוסיף סמוטריץ' בהקלטה. כדי להסיט את הביקורת הבינלאומית, כך אמר, הממשלה אפשרה למשרד הביטחון להישאר מעורב בתהליך, כדי ליצור מראית עין שהצבא עדיין נמצא בלב הממשל ביהודה ושומרון. "יהיה קל יותר 'לבלוע' את זה בהקשר הבינלאומי והמשפטי", אמר סמוטריץ'. "כדי שלא יגידו שאנחנו עושים כאן סיפוח".
פורסם לראשונה: 19:48, 27.06.24